Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

12 tips om te blijven buikdansen met een blessure

12 tips om te blijven buikdansen met een blessure

12 tips om te blijven buikdansen met een blessure. Stel je hebt een blessure.

Dan is het in sommige gevallen wel wijs om even niet te komen dansen. Dat is zo wanneer de arts of fysiotherapeut tegen je zegt dat je rust moet gaan houden. Been omhoog en regelmatig ijssen. Hoe precieser je dan deze aanwijziging opvolgt hoe sneller je blessure zal genezen. Maar en zijn zat blessures waarmee je wel mag bewegen. Maar dan wel anders dan anders.

Bewegingsles waar je in je eigen tempo op je eigen manier op muziek mag bewegen

12 tips om te blijven buikdansen met een blessure hoe gaat dat? Wie mij kent weet dat het een bewegingsles is waar je in eigen tempo op je eigen manier op muziek mag bewegen. Waar je de bodymind een uur lang eerst voorbereidt om zich te openen om vrij te dansen. Dat is mindfulness training.

Lichaamswaarneming

De voorbereidende oefeningen zijn erop gericht om je lichaam waar te nemen. Om bij een blessure de beperkingen te respecteren en met je restcapaciteit te bewegen. Mijn oefeningen komen o.a. uit de body mind centering, de Alexandertechniek, de moderne dans, yoga en Chigong.

Aangepaste oefeningen

Je kan wel blijven buikdansen wanneer er aangepaste voorbereidende oefeningen worden gegeven en het buikdansen niet prestatiegericht is. Daarvoor geef ik je 12 tips om te blijven buikdansen met een blessure. Laat het altijd wel van tevoren aan je docent weten wanneer je een blessure hebt. In het geval van mijn buikdansles zal ik steeds mijn best doen om je suggesties en aanpaste oefeningen te geven.

Buikdansen met een blessure aan je voet of been

Juist met een blessure aan je voet en been is het noodzaak om in vorm te blijven. Je zou zittend op een krukje de oefeningen op een aangeaste wijze kunnen doen. De muziek kun je desnoods ook zittend vertalen. Dan dans je met je romp, je buik, je handen en je armen. En met de expressie van je ogen. Volg de 12 tips om te blijven buikdansen met een blessure.

Mijn advies

Mijn advies is altijd wel om naar een goede fysiotherapeut te gaan. De fysiotherapeut helpt je lichaam om het zelfgenezende vermogen te stimuleren. Ik ga bijna altijd gelijk de volgende dag. Dan is het ook snel weer over. Een keer ben ik van mijn brommer gevallen. Toen ben ik niet gelijk naar de fysio gegaan. Ik vond dat ik daar geen tijd voor heb. Herken je dat?

Je hebt maar een lichaam

Je hebt mar een lichaam. Ik merkte de blessure ook alleen op bij mijn grond oefeningen. Buikdansen met een blessure doe ik namelijk wel. Het was een lichte blessure die je bij dagelijkse bewegingen niet eens opmerkt. Maar ik weet dat ik maar een lichaam heb. Als danser en als mens wil ik mijn lichaam in optimale conditie houden. Zo ging ik een paar weken later wel naar mijn fysio.

Het golven van de voeten

Ik maakte een aantal afspraken achter elkaar en ging 2 keer per week gedurende een maand. Elke keer masseerde zij het weefsel eromheen los. Zodat de verklevingen, die optreden bij elke blessure, gelijk losgaan. Een keer liet ze mij een oefening zien die ik daarvoor ook al elke les met jou doe. Het is het golven van de voeten. Die oefening kun je nalezen in mijn E-boek. Klik hier om het E-book gratis down te loaden. Alleen al voor mijn oefeningen is het goed om te buikdansen met een blessure.

12 tips om te blijven buikdansen met een blessure

1.) Blijf bij jezelf en bij wat goed voelt voor jouw lichaam op dit moment. Ga niets forceren.
2.) Vergelijk jezelf niet met anderen en ook niet met jezelf van voor de blessure.
3.) Verdeel je lichaamsgwicht gelijkmatig over beide voeten.
4.) Buig je knieën lichtjes.
5.) Hou elke beweging klein om mee te beginnen.
6.) Wil je ze later langzamerhand groter laten worden hou dan je gevoel erbij.
7.) Ga ook weer kleiner bewegen als je pijn voelt.
8.) Beweeg in het begin langzaam en rustig en altijd met aandacht.
9.) Ga je buikdans laten ontstaan vanuit een beweging die goed voelt.
10.) Sluit je ogen af en toe bij een oefening om je lichaam gerichter waar te nemen.
11.) Merk je spanningen op. Veroordeel jezelf niet. Weet dat het opmerken ervan het begin is van de oplossing.
12.) Geef je grenzen tijdig aan. Wacht niet totdat het te laat is. Vind je dit moeilijk? Vraag mij of een andere deelnemer om je daarbij te helpen.

Een goede fysiotherapie praktijk

Voor een goede fysiotherapie praktijk in Haarlem kun je naar het Sophiahuis.

Kom je regelmatig dansen desondanks dat je niet helemaal gezond meer bent?

Ben je ooit wel naar de buikdansles geweest met een blessure? Of kom je wel regelmatig buikdansen desondanks dat je niet helemaal gezond meer bent? Deel het met ons. Schrijf in het kader onderaan.

Buikdans cursus Haarlem

Laatste kans om nog mee te doen met de buikdans cursus in Haarlem. Het loopt ontzettend goed. Er is veel belangstelling. Je zult een warm welkom ervaren.  Schrijf je snel in want vol = vol.  Klik hier om je in te schrijven.

Deel deze blog met je netwerk op Facebook, Twitter en door de link door te sturen.

Opdat jij gaat stralen!
Groetjes,
Sabouschka

 

Comment Section

14 reacties op “12 tips om te blijven buikdansen met een blessure


Door Arabella op 29 september 2016

Ik ben twee keer goed uit balans geraakt in m’n leven. De tweede keer is recent, een jaar terug. Toen heb ik mezelf halt toe geroepen, dat ik geen geweld meer in m’n leven wil. Sinds die keuze mediteer ik, doe aan yoga en ben bij jou, sabouschka terecht gekomen. Iedere dag ben ik ermee bezig. It’s a way of life. Het mooie is dat ik nu direct voel of ik dogmatisch bezig ben of speel met de dans. Het dogmatische leidt voor mij direct naar geweld terwijl het speelse me oplaad, liefde en vreugde geeft. Jouw lessen dragen daar veel aan bij, het is zo fijn hoe licht ik altijd thuis kom van de les. Like an angel.


Door Sabouschka op 29 september 2016

Dank je wel voor het delen Arabella. Heel goed dat je jezelf een halt hebt toegeroepen. Fijn dat je mediteert, aan yoga doet en bij mij bent begonnen met buikdansen van binnenuit.
Lief wat je schrijft over mijn buikdansles. Ik ben blij om te horen dat je altijd licht thuis komt.


Door Esther op 30 september 2016

Bij (lichte) rugklachten zijn de buikdansbewegingen vaak heel fijn om de rug weer soepeler te maken en ontspanning te geven.
Je 12 tips vind ik mooi.
Liefs, Esther


Door Sabouschka- op 3 oktober 2016

Dat klopt helemaal dat buikdans bewegingen de rug soepeler maken waardoor lichte rugklachten verdwijnen.


Door Riëtte op 30 september 2016

Vanwege mijn ‘drop feet’ links (de dorsaalflexie (naar boven bewegen van de voet) vanuit de enkel bij patiënten met een dropvoet. Deze dropvoet (zwakke of verlamde voetheffers) is het gevolg van een ziekte of letsel van de centrale motorische neuronen (bijvoorbeeld door multiple sclerose) krijg ik binnenkort een voet/enkel orthese. Tijdens de zwaaifase zorgt elektrostimulatie voor de dorsaalflexie van de getroffen voet, waardoor het looppatroon van de patiënt verbetert. Het stimulatiesysteem kan inactiviteitsatrofie (verdwijnen van spiermassa door niet gebruiken van de spieren) voorkomen of vertragen, het bewegingsbereik van de gewrichten in stand houden of verbeteren en de lokale bloedcirculatie bevorderen. Het lopen wordt zo veel gemakkelijker, natuurlijke bewegingspatronen voor de gebruiker worden heel wat gemakkelijker. Men kan sneller lopen en grotere afstanden afleggen. Het is bewezen dat functionele elektrostimulatie (FES) de veiligheid bij het lopen verbetert. Patiënten vertellen ook dat ze op een trap of een oneffen ondergrond kunnen lopen. Maar het belangrijkste is dat veel gebruikers zich niet meer zo sterk hoeven te concentreren bij het lopen. De voet wordt op het juiste moment geheven, zodat men niet bang hoeft te zijn om te struikelen. Zo is er weer ruimte om de omgeving waar te nemen en nieuwe indrukken op te doen. Dit alles is in mijn geval bij het dansen niet echt nodig, maar vooral bij meer als 5 km wandelen wel ! Hiermee ga ik dus oefenen om mijn linkerbeen sterker te maken, wat ook zn voordeel in de dans zal helpen, want ik merk wel dat ik bewust mn linkervoet minder gebruik en meer met rechts doe. hier de link >> http://www.ottobock.nl/orthesen-en-braces/orthesen-voor-neurologische-aandoeningen/voetheffers/walkon/
VOLLEDIG DOORSCROLLEN NAAR BENEDEN !! LIEFS RIËTTE XX


Door Sabouschka- op 3 oktober 2016

Wat goed dat je steeds bezig blijft om methoden te vinden die jou beter maken.
Ik zie enorm verschil in de manier hoe je nu loopt ten aanzien van toen je net begon met buikdansen. Vooral het niet meer overstrekken van je knieën helpt jou om meer balans te houden waardoor je minder struikelt.


Door Stephanie op 30 september 2016

Het was gisteren een hele fijne les Sabouschka! Dankjewel! Ik voelde me heel erg geaard door de shaabi


Door Sabouschka- op 3 oktober 2016

Lief dat je dat schrijft Stephanie.
Je danste ook de sterren van de hemel! Zo mooi om naar te kijken.
Ik ben blij dat je dit jaar ook meedanst bij onze voorstelling op 5 november! Dan kunnen ook anderen van jouw mooie buikdans genieten.


Door Petra op 3 oktober 2016

Vooral de goede voorbereidingen en de oefeningen die Sabouschka aan het begin van de danselessen geeft, helpen mij om ontspannen te bewegen en te dansen. De lichte stijfheid (heb geen blessures) verdwijnt vanzelf, daardoor voel ik mijn lijf weer beter. Zelf de dagen erna voelt mijn lijf soepel en ontspannen, heerlijk! 🙂


Door Sabouschka- op 3 oktober 2016

Wat leuk om te horen dat je ook de dagen na de workshop soepel en ontspannen blijft!


Door Claire op 8 oktober 2016

Ik blijf dansen bij Sabouschka omdat het helpt mij om soepel te blijven en te dansen met de groep met de muziek brengt blijheid. Sabouschka liet mij op een stoel de oefeningen doen toen ik problemen met mijn knieën had/heb en zelfs luisteren naar de muziek tijdens rusten helpt. Ik weet ondertussen dat als je iets denkbeeldigs doet, dan ben je al een stap verder en dat is wel mijn ervaring.


Door Sabouschka- op 10 oktober 2016

Ik ben heel blij dat mijn buikdansles jou helpt om soepel te blijven. Super om te horen dat je er blij van word.

Ik herinner mij dat nog goed dat ik toen zelf in de studio aan het repeteren was en alles even op de stoel deed om zelf te voelen hoe dat is. Toen kon ik jou dat vanuit eigen ervaring aanbieden. Fijn dat je dat waardeert.


Door jacqueline op 13 oktober 2016

Als Fysiotherapeut en haptotherapeut onderschrijf ik je blog van harte. Ook met blessures kan je mee doen aan jouw les. Bij heftige acute problematiek uiteraard eerst diagnose laten stellen door een dokter. Genezing gaat echter het beste als het lichaam ook wordt aangesproken op wat wel kan. Daarvoor zal je je lichaam goed moeten aftasten en trachten te voelen welke signalen je krijgt ( wat voelt goed en wat niet). Hierdoor zal je vanzelf wat verzachten ook in je onderliggende overtuigingen ( dogma’s zoals Arabella ze volgens mij benoemde) . Zodat je in je gevoelslaag ook gaat van “moeten” naar “kunnen” en van “willen” naar “durven”. Wat een verhandeling , he? Ik hoop dat het bijdraagt in het kijken naar “mogelijkheden om te dansen met blessures”!


Door Sabouschka- op 16 oktober 2016

Mooi wat je schrijft over ook het verzachten van je overtuigingen. En dat je van “moeten” naar “kunnen” en van “willen” naar “durven” kan gaan.

Elke beperking geeft ook weer een nieuwe mogelijkheid tot groei. Je word gedwongen om anders te dansen dan anders. Je danst kleiner en vertraagd je beweging.Vaak neem je dat dan weer mee naar je buikdans ook wanneer de blessure over is.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.