Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

4 redenen waarom buikdansen van binnenuit goed voor je is

4 redenen waarom buikdansen van binnenuit goed voor je is

4 redenen waarom buikdansen van binnenuit goed voor je is. Je weet dat beweging goed voor je is. Er wordt ook steeds meer bekend erover dat dansen goed is voor je hersenen. Maar kun je ook spanningen losschudden bij het buikdansen?  

Diepe spanningen in het bekkengebied schud je af bij het buikdansen. Daarnaast geef je een interne massage aan al je organen terwijl je kronkelt als een slang. Heeft dat dan ook nog een effect op je geest?

4 redenen waarom buikdansen van binnenuit goed voor je is

1.) Je schudt en trilt spanningen weg
2.) De houding verbeterd
3.) Je wordt weer soepel
4.) Somberheid verdwijnt

Dat zijn de 4 redenen waarom buikdansen van binnenuit goed voor je is.

Je schudt en trilt spanningen weg

Buikdans bestaat o.a. uit kleinste trillende bewegingen. Deze gebeuren van binnenuit. D.w.z. je gaat naar de middenlijn van je romp. Je maakt eerst contact me je lijf. Ik geef je daarvoor specifieke oefeningen. Zo verdeel je het lichaamsgewicht gelijkmatig over beide voeten. Vanuit de voeten zet je de trilling in. Wanneer je knieën van het slot zijn gaat dit heel makkelijk. D.m.v. schudden en trillen gaan ook dieper gelegen spanningen weg.

De houding verbeterd

Wanneer je mijn specifieke oefeningen doet veranderd er iets in je houding.
Na zo een oefening voel je altijd even na. De verleiding om jezelf weer terug te zetten in een strakke houding probeer je te weerstaan. Belangrijk is het loslaten van wat je denkt dat een goede houding is. Een goede houding is net als bij een jong kind. Dat denkt niet na over zijn houding. Het heeft gewoon een fantastisch goede houding.

4 redenen waarom buikdansen van binnenuit goed voor je is

Je wordt weer soepel

Wanneer je op deze manier met je houding omgaat wordt je vanzelf weer soepel. Geaard en gecentreerd zijn betekend o.a. dat je de dieper gelegen spiergroepen versterkt. De spieren aan de oppervlakte mogen dan zacht worden. Dat bereik je door je bewustzijn te richten op je botsstelsel. Dat doe je tijdens de oefeningen vooraf. Bij het buikdansen mag je net zo vrij bewegen zoals de baby. Door deze vrijheid van beweging terug te veroveren wordt je sneller weer soepel dan door welke yogales dan ook.

Somberheid verdwijnt

Wanneer je het durft om jezelf over te geven aan de muziek en je eigen bewegingsimpuls dan ga je intens genieten. Somberheid verdwijnt. Daarvoor  moet je je mindset iets veranderen. Kom naar de buikdansles met de intentie om lekker te ontspannen en met je lijf bezig te zijn. Wanneer je wel met de intentie komt om te leren buikdansen dan staat je het verstand in de weg. Leren jonge kinderen uiteindelijk lopen door erover na te denken? Net zo is het met het leren buikdansen.

Wat is jouw reden?

Wat is jouw reden om te buikdansen? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader. 

Wil je komen buikdansen in Amsterdam of in Haarlem?

Dat kan binnenkort weer. De buikdanslessen in Amsterdam en Haarlem beginnen weer op 1 en 2 april. De Early Bird korting is op 11 maart voor de buikdanslessen in Amsterdam en op 12 maart voor de buikdanslessen in Haarlem. Wil je meer informatie of gelijk inschrijven? Klik dan hier.

Wil je komen buikdansen in Zaandam?

De buikdanslessen in Zaandam beginnen weer op 31 maart. De Early Bird korting is op 10 maart. Voor meer informatie en/of inschrijven voor de beginners klik hier en voor de gevorderden klik hier.

Vindt je dit artikel waardevol? Deel hem met je netwerk op Facebook en WhatsApp.

Groetjes,
Sabouschka

 

 

Comment Section

8 reacties op “4 redenen waarom buikdansen van binnenuit goed voor je is


Door Nelleke op 28 februari 2020

Tijdens de 1e paar lessen bij Sabouschka, corrigeerde zij mijn lage rughouding. Daarnaast werd er op mijn schouders gelet, na het recht op komen na een oefening. Ik spande mijn schouders aan, zoals ik geleerd had op bijvoorbeeld ballet of gymles en dat was niet de bedoeling. Nu merk ik bij mezelf dat ik veel ontspannener sta in mijn schouders, als ik weer recht op ga staan na de oefening.


Door Sabouschka op 29 februari 2020

Het laten hangen van je armen en schouders bij het afrollen van het ruggengraat maakt dat je daarna ontspannen staat. Fijn om te horen dat je dat ook zo ervaart.


Door Annemieke. op 28 februari 2020

Ik schreef al eerder n.a.v. een blog van jou, dat de (lange) warming-up een fijn begin van de workshop in Utrecht is. Het is een constant loslaten van ingeslepen gewoonten en herstellen van balans. Helaas zijn die ingeslepen gewoonten hardnekkig. Maar ik ook in het dagelijks leven neem ik nu momentjes voor mijzelf om mijn balans te hervinden. Soms van korte duur, maar de verandering is er dan wel heel even.


Door Sabouschka op 29 februari 2020

Wat fijn dat je dit ook toepast voor je dagelijks leven Annemieke. Zodat je je balans weer even hervindt.


Door Ine van Ameijde op 28 februari 2020

Hallo Sabouschka,
Klopt helemaal voor mij die vier redenen. Ofschoon ik mij niet somber voel, wordt ik altijd blij van het dansen. Door het trillen voel ik mijn lichaam los komen en gaat mij energie stromen. Door je lessen word ik mij ook meer bewust van mijn lichaamshouding en bewust van spiergroepen die je anders minder gebruikt. Ik ben nu ruim twee jaar op les. Ik was vrij dansen wel gewend, maar ik merk dat ik langzamerhand wat meer van binnenuit ga dansen en soepeler wordt. Ik heb soms zelf het gevoel dat het meditatie is en dat geeft ook een heerlijke ontspanning. Kortom op alle fronten goed voor mij.


Door Sabouschka op 29 februari 2020

Zo leuk om te horen Ine. Ja jij hebt altijd die stralende lach wanneer je buikdanst. Die lach komt echt van binnenuit. Die laat zien dat je blij wordt van het buikdansen.

Fijn dat je los komt en dat je energie weer gaat stromen. Dat je bewust wordt van je houding. Dat je spiergroepen gebruikt die je anders nauwelijks zou gebruiken. Super leuk ook dat je soepeler wordt. En dat je meer van binnenuit gaat dansen.

Mijn buikdanslessen zijn ook een vorm van bewegingsmeditatie. Deze dansmeditatie zorgt voor diepe ontspanning. Dat heb je goed herkent.


Door Semra Kaynak op 3 maart 2020

Mooi geschreven! Wat ik zelf heb gemerkt is dat de groep in Zaandam een veilige plek is waar je niet hoeft na te denken. Je kan vrijuit bewegen, hoeft je niet te schamen en dat zorgt voor ontspanning. Je kan jezelf zijn niets is gek of raar.


Door Sabouschka op 7 maart 2020

Dank je wel voor wat je schrijft Semra. Fijn dat je het zo ervaart. Het is mijn bedoeling dat je vanuit vrijheid je buikdans verder ontwikkelt. Dat je jouw lichaam laat spreken. En dat je hem nieuwsgierig volgt.
Super leuk dat je erbij bent gekomen.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.