Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

5 tips om soepel te blijven tijdens thuiswerken

5 tips om soepel te blijven tijdens thuiswerken

5 tips om soepel te blijven tijdens thuiswerken. Het is niet makkelijk om dat doel te bereiken wanneer je nauwelijks buiten komt. 

Het is wel mogelijk. Meer dan anders moet je er nu echt tijd voor uittrekken. Je hebt niet meer die vanzelfsprekende weg om te lopen of om te fietsen. Het vaste ritme van de dansles is nu ook weg. Die komt wel binnenkort terug. En dan online.

Wat kan je er zelf aan doen om soepel te blijven?

Wat kan je er zelf nog aan doen? Een hele boel. Volg mijn x tips om soepel te blijven tijdens thuiswerken. De meest belangrijke daarvan is dat wanneer je staat dat je dan je lichaamsgewicht gelijkmatig over beide voeten verdeelt. Zittend het je de voeten stevig op de grond staan en je zit op je zitknobbels. Verdeel dan je gewicht gelijkmatig over beide zitbotten.

5 tips om soepel te blijven tijdens thuiswerken

1.) Verdeel je lichaamsgewicht over beide voeten terwijl je staat.
2.) Zit op je zitknobbels met de voeten recht voor je stevig op de grond
3.) Neem de tijd om eens de wervelkolom af te rollen.
4.) Praktiseer de constructieve rust positie
5.)  Doe wat rol oefeningen op de grond.

Verdeel je lichaamsgewicht over beide voeten terwijl je staat

Merk op hoe je staat in het dagelijks leven. Je zult verbaasd staan hoe vaak je een heup uitsteekt en je gewicht maar op een been draagt. Of hoe vaak je de armen overeen geslagen houdt. Maak er een gewoonte van  om erop te letten dat je gewicht gelijkmatig op beide voeten verplaatst. Verplaats je gewicht even nar links en dan naar rechts en vindt dan het midden. Doe hetzelfde met voor en achter.

Zit op je zitknobbels met de voeten recht voor je stevig op de grond

Trek je zitbotten met je handen naar achteren en naar buiten terwijl je zit. Verdeel je lichaamsgewicht over beide zitknobbels en heb de voeten stevig voor je op de grond.

Neem de tijd om eens de wervelkolom af te rollen

Dat kun je staande doen. Maar ook zittend. Zittend is het ook heel effectief. Zit daarvoor op de punt van de stoel. Herinner je eerst waar de wervelkolom van de nek begint en de schedel eindigt.  Trek daarvoor een lijn van het topje van je neus naar achteren. Doe dit  zonder je hoofd naar voren te buigen. Lukt dit niet laat je het weg. Dat is beter dan het hoofd in een akelige stand te houden.

Hoe het gaat

Je kunt je handpalmen over elkaar op de middenlijn aan de voorkant leggen. Daarmee geef je lichte druk terwijl je de rug afrolt. Ga met de handen mee met de beweging van de rug.  Een keer beneden aangekomen laat je de armen naar beneden hangen. Duw de voeten stevig in de grond en rol  langzaam vanaf de lage rug terug omhoog.  Voel even na hoe je nu zit. Weersta de drang om je omhoog te strekken!  staande doe je het net zo en dan met gebogen knieën.  Ga voor de gedetailleerde beschrijving mijn e-book downloaden. Dat krijg je van mij cadeau! Klik daarvoor hier. 

Praktiseer de constructieve rust positie

Deze herstellende oefening doe je het liefst 2 x per dag voor telkens een half uur. Ik heb ze met foto in detail beschreven in mijn  vorige blog. Klik daarvoor even hier. 

5 tips om soepel te blijven tijdens thuiswerken

Doe wat rol oefeningen op de grond

Zit je bij mij op buikdansles? Dan weet je waarschijnlijk wat ik hiermee bedoel.  Wij doen deze oefening altijd voordat we authentic movement doen.  Je zit naast de mat op een zitknobbel met gebogen benen aan een kant.  dan ga je met je armen naar voren glijden totdat je opzij ligt. het been wat dicthbij de grond ligt is gebogen dichtbij de buik. Dat is je anker. Die voorkomt rugpijn en helpt je om geen holle rug te trekken. zo kom je terug in de constructieve rustpositie. een weldaad voor je rug.

Heb jij nog tips?

Wat is jouw manier nu om tijdens thuiswerken toch soepel  te blijven?  Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader. 

Instructie film

Ik ben bezig met het uitwerken van mijn instructie film met oefeningen die wij vaak doen voordat we een authentic movement les hebben. Het is een somatische oefening en heerlijk voor je lijf! Vooral het na effect is super lekker! laat het mij weten wanneer je die film wilt ontvangen.

Deel deze blog graag met je netwerk op Facebook , WhatsApp enzovoorts

Groetjes,
Sabouschka

 

Comment Section

10 reacties op “5 tips om soepel te blijven tijdens thuiswerken


Door Avantika Bansal op 24 april 2020

I am attending the classes for last 6 months now with Sabouschka. I enjoy the class format a lot, with a great balance between warm up, exercises and actual dancing. The rolling of the spine has helped me improve my back posture and be more flexible. I enjoy the authentic movement session a lot as well . It involves a lot of
Rolling on the ground. I am glad I joined these classes.


Door Sabouschka op 24 april 2020

So nice to hear Avantika. I am glad you came. Everybody loves you.

I am happy that the rolling of the spine on the chair has helped you so much to improve flexibility. There was this stiff part in the lower back which many people have. This is because of sitting on a desktop all day.

So even young people like you had this stiffness. I was stunned how quickly it disappeared. I could see that you practiced the rolling of the spine on a daily level. From the first class until the second it was neaslry gone! Please keep practising.

Besides belly dance this is my other expertise to free the body moving.

I am always so pleased when my search of how to help an individual actually does have a positive effect. So I am super glad to hear that you also feel it. Thank you Avantika!


Door Corrie op 24 april 2020

Hallo hier ben ik nog een keer, blij met je filmpje dat nog even de nadruk legt op vooral de houding. De grondoefening deed ik op bed. Die staande en naar beneden gaan dat heeft me heel wat opgeleverd. Dat ga ik nu vertellen.
Om even uit huis te zijn rijden we zeker 1xper week een mooie rit zoals vandaag zonnig de kop van Noord-Holland in.met pauze tussen het koolzaad en de boterbloemen. Je word wat stijvig van het zitten dus meteen deed ik wat rekstrekoefeningen en langzaam.hoofd op borstbeen en zo naar beneden tot Hurk en weer overeind. Een poosje later ik voor de zoveelste keer de auto uit om een foto te maken want dat doe ik graag. Ik op mn hurken en zo weer overeind. Kees helemaal blij want hij moest me altijd helpen om me overeind te helpen.!! Ik kan momenteel wat minder een dansje doen omdat Kees minder weg is en ik ben wat aan T leren voor mn trouwdag 20 mei, jaja 50 jaar.
Ik wens iedereen fijne dagen in deze surrealistische periode in het leven. Lieve groet, corrie


Door Sabouschka op 24 april 2020

Hi lieve Corrie,
wat ontzettend leuk om te horen dat je je man verbaasde met wat je opeens wel weer kan terwijl je dat jaren lang niet meer kon. Ik ben echt zo blij dat je de stap hebt gewaagd om bij ons te komen buikdansen in Haarlem.

Zo fijn van je fysiotherapeut dat hij door had dat ik veel meer weet dan buikdansen alleen. Dat ik ook mensen met zelfs erge klachten kan begeleiden. Ik vond het wel spannend toen je voor het eerst kwam. Tegelijkertijd wist ik dat ik je wel kan begeleiden.

Een achtvoudige hernia en platen in lage rug en nek dat is niet niets. En ook nog fibromyalgie. Fijn dat je alles wat je bij ons doet aan oefeningen aan je fysiotherapeut laat zien. Dat je het met hem bespreekt. Dat maakt het voor jou en voor mij veilig.

En ik zie echt wel resultaat. Ook in je dans. Je gaf ook aan dat je een aantal van mijn oefeningen dagelijks thuis doet. Dat is in jouw geval wel extra belangrijk. Maar wat is het bijzonder dat het je man nu opvalt dat je zo veel soepeler bent? En dat je zonder hulp weer kan opstaan vanuit je hurken zelfs?

Alleen een correctie: laat je hoofd losjes richting je borst gaan wanneer je de wervelkolom afrolt. Niet helemaal naar je borst laten gaan. En zodra je bij de wervelkolom van de borst bent dan gewoon gelijk mee laten doen. Niet je nek overstrekken.

Zo jammer dat ik je nu geen feed back sessie kan geven voor je optreden voor je man. Misschien lukt het een keer via Skype? Dat is niet hetzelfde maar wel beter dan niets. En “na het eerste optreden begint het echte werk” was de gezegde van een van mijn belangrijke dans docenten. Dus de feed back sessie voor de hele groep hou je dan wel tegoed.
Groetjes,
Sabouschka


Door Marcella op 24 april 2020

Het is zeker belangrijk om een goede houding te houden, ook bij het thuis zijn. In de les had ik bijvoorbeeld ook dat mijn voeten niet goed stonden en daar probeer ik mij nu thuis ook bewust van te blijven. Ook met de oefening te blijven oefenen, dit doe ik dan ook met mijn moeder. Door elkaar te helpen herinneren aan de aandacht voor je lichaam, helpt het om alert te blijven om bewust met je lijf om te blijven gaan.


Door Sabouschka op 24 april 2020

Super fijn Marcella dat je ook nu bewust erop let dat je voeten meer lichaamsgericht staan. Super fijn dat je de oefeningen en het buikdansen samen met je moeder kan blijven doen in deze situatie. Echt luxe!

Fijn dat jullie elkaar herinneren om aandacht voor je lijf te behouden in deze periode. Doe haar ook de groetjes van mij!


Door Ute op 24 april 2020

Hallo lieve Danseressen
Ik begin nu elke dag met een rondje buiten.
Ik neem de schone lucht en de vogeltjes helemaal diep in mijn wezen op. Het is net alsof een batterij dan oplaadt. Daarna mijn yoga oefeningen – dank Sabouschka voor je nieuwe inspiraties♡hierin – en daarna dansen: buikdansen of free style. Alles heel bewust. Mijn tip gewoon doen: het plezier komt meest vanzelf. En belangrijk: alles op een vast ritme. Anders lukt het mij niet. Ik kijk uit naar het zoomen. Liefs uit zaandam x groetjes ute


Door Sabouschka op 24 april 2020

Dank je wel Ute voor je 2 tips. Het gewoon doen en het plezier komt vanzelf. En de regelmaat, het dagelijks ritme is de belangrijkste voorwaarde dat het je wel lukt.

Ik zeg altijd: doe je oefeningen, de yoga, de dans elke dag op een vast tijdstip voor 6 weken. Daarna is het geen kwestie van discipline meer. Je lichaam zal erom gaan vragen.


Door jacqueline op 29 april 2020

Dank allen voor de tips en oefeningen. Vooral dat vaste ritme ontbreekt mij op het moment doordat zoveel vaste activiteiten weg zijn gevallen in deze quarantaine tijd. Het lukt mij wel om nu 2x te gaan rennen ipv 1x per week. En altijd begin in met die heerlijke C-curves die we van jouw geleerd hebben, Sabouschka! Dat is een hele fijne warming-up! Ik ga je voorgestelde oefeningen deze week iedere dag een keer doen! volgende week weer een andere? (-:


Door Sabouschka op 30 april 2020

Fijn dat je dat waardeert Jacqueline. Dat snap ik heel goed dat je het vaste ritme mist. Ik mis het ook! ?Dat is wel fijn dat je 2x per week gaat rennen en altijd van te voren de oefening van de C-curve gaat doen. Dat is een perfecte warming – up ook voor andere sporten dan buikdansen.

Wat goed om mijn voorgestelde oefeningen een week lang iedere dag te doen!

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.