Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

7 redenen waarom buikdansen helpt na herstel van ziekte

7 redenen waarom buikdansen helpt na herstel van ziekte

7 redenen waarom buikdansen helpt na herstel van ziekte. Wanneer je ziek was dan heb je behoefte eraan om weer lekker in je vel te zitten. Buikdansen kan je daarbij helpen. Het is leuk om te doen. Het voelt lekker. Je komt in je lijf. Je beweegt spieren waarvan  je niet eens wist dat je ze had. Dat doet goed wanneer je lang ziek bent geweest. Ook na herstel van een burn out is het goed om iets te doen wat je plezier geeft. 

Wist je dat je niet hoeft te kunnen dansen om te leren buikdansen? Wist je dat je niet lenig hoeft te zijn? Dat je geen ritmegevoel hoeft te hebben? Wanneer je bij ons komt buikdansen dan ontwikkel je al deze vaardigheden op een speelse manier. 7 redenen waarom buikdansen helpt na herstel van ziekte geef ik je onderaan.

7 redenen waarom buikdansen helpt na herstel van ziekte

1.)Contact maken met en plezier beleven aan je lichaam.
2.) Gematigde beweging is het beste wat je na ziekte of burn out kan doen.
3.)Proces georiënteerd i.p.v prestatiegericht.
4.)Jezelf als prinses, koningin, zeemeermin voelen of wie je maar wilt zijn is heerlijk.
5.)Emotie uiten door mooie muziek met ruimte voor expressie.
5.) De ronde zachte bewegingen brengen je weer in balans. Je kunt jezelf losschudden met het ritme.
6.) De sisterhood van vrouwen die ook zo veel plezier uit het buikdansen halen doet je goed.

Contact maken met en plezier beleven aan je lichaam

Een belangrijke reden van de 7 redenen waarom buikdansen helpt na herstel van ziekte. Je was ziek en voelde je lichaam wanneer die pijn deed. Nu ga je je lichaam waarnemen zonder dat er pijn de oorzaak van is. Je maakt dansbewegingen die voor jouw lichaam geschikt zijn. Niets moet op een bepaalde manier. Het mag op je eigen manier. Zo begin je langzaamaan plezier te beleven aan je eigen lijf.

Gematigde beweging is het beste wat je na ziekte of burn out kan doen

Het ergste wat men kan doen bij een burn out is die extra last van verplicht sporten. Gematigde beweging daarentegen is heel gezond. Dat kun je in veel boeken en op internet nalezen. Gematigde beweging zijn Hatha yoga, yin yoga, tai chi, qigong, wandelen en buikdansen. Wel jammer dat buikdansen vaak wordt vergeten in de vele boeken en artikelen over gematigde beweging. Misschien omdat in veel andere buikdanslessen prestatie en wedstrijd voorop staat? Maar niet bij ons. Bij ons mag je langzaam bewegen op de melodie wanneer je moe word.  Net zoals je snel mag bewegen op ritme wanneer je er wel energie voor hebt.

Proces georiënteerd i.p.v prestatiegericht

Buikdansen leer je bij ons zonder dat je een doel moet behalen. Natuurlijk ga je altijd doelen behalen wanneer je iets doet. Het is wel zo dat je zelf mag bepalen wat je doel is. Dat kan zijn om geen doel te hebben. Om gewoon te genieten en weer plezier te beleven. In elk geval hoef je niet dezelfde bewegingen tegelijkertijd met de rest te doen of te onthouden. Je kan de buikdansles gebruiken om iets te doen zonder dat je perse een doel moet behalen. Iets om te ontspannen. Of om een deel van jezelf te leven waar je anders geen aandacht aan zou besteden. Ik benadruk hier wel dat je alleen in mijn buikdanslessen proces georiënteerd gaat leren. Presteren doen we al genoeg. Het is mijn eigen visie dat je ook als volwassen vrouw nog spelenderwijs kan leren dansen.

Jezelf als prinses, koningin, zeemeermin voelen of wie je maar wilt zijn is heerlijk

Je kunt een deel van jezelf uitleven in de buikdansles waar je anders geen aandacht aan zou schenken. Wilde je altijd al prinses of koningin zijn voor een avond? Jezelf voelen als een zeemeermin? De bosslady zijn, de vrouwelijke krijger of de zwoele verleidster? Dan is dit je kans. Je kunt een buikdans maken door jezelf de vraag te stellen wie je wilt zijn in je dans. Dan bepaalt de expressie je bewegingen. Dat is andersom dan een dans samenstellen uit bewegingen. Tijdens de buikdanslessen komen ook verschillende archetypen uit je onderbewustzijn naar boven. Het is heerlijk om onbekende delen van jezelf uit te leven.

Emotie uiten door mooie muziek met ruimte voor expressie

Jezelf laten raken door mooie muziek. Jezelf laten bewegen vanuit de muziek. De emotie die de muziek bij je oproept in buikdans om te zetten geeft je expressie. Van de 7 redenen waarom buikdansen helpt na herstel van ziekte is deze erg belangrijk.

De ronde zachte bewegingen brengen je weer in balans. Je kunt jezelf losschudden met het ritme.

Zachtheid in je houding en beweging brengen je als bijna vanzelf al naar ronde zachte bewegingen. Deze zijn heerlijk om te doen ook dan wanneer je moe bent. Je volgt dan gewoon de melodielijn. Heb je echter veel energie dan kun je jezelf los schudden op het ritme. Het afwisselen daarvan is juist zo goed voor ons vrouwen. Het is net een beetje als interval training. Wanneer je wilt uitrusten volg je de melodie. Je beweegt langzaam, zacht en je maakt ronde bewegingen. Wanneer je weer energie hebt dan volg je het ritme. Je maakt korte snelle staccato bewegingen. In mijn buikdanslessen mag je zelf van moment tot moment bepalen wat je volgt in de muziek en hoe je beweegt.

De sisterhood van vrouwen die ook zo veel plezier uit het buikdansen halen doet je goed

Vaak zie je haat en nijd in buikdanslessen. En in elk geval hoge competitie. Dat is niet zo in onze buikdanslessen. Er is juist onderlinge solidariteit. Wij kweken bewust oordeelloosheid. Wanneer een vrouw opengaat als een bloem in haar expressie en een andere vrouw merkt dit op dan krijgt ze een cadeautje. Het cadeautje van het gezien worden in al haar schoonheid  en pracht van het moment. Mijn concept is het versterken wat er al is aan  talent. Dat kan je houding zijn, je muzikaliteit, ruimtegebruik of jouw manier van bewegen. Je krijgt daar vaker welgemeende complimenten over. Dat alles geeft een goede sfeer. Je  komt bij ons in een warm bad.

Wat helpt jou het meest?

Wat helpt jou het meest om je batterijen op te laden? Wat geeft je het meeste plezier in de buikdansles? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader. 

Wil je eens sfeer proeven?

Kijken welk resultaat de 7 redenen waarom buikdansen helpt na herstel van ziekte toch wel kan bieden? Je zal verbaast staan hoe mooi en afwisselend buikdans kan zijn. Kom naar onze avondvullende voorstelling op 1 februari 2020 naar Haarlem. Koop nu je kaart(en) voor de helft van de prijs. Dat kan tot 1 januari 2020. Klik hier om je kaart te kopen en voor meer info.

Ken je vrouwen die even niet zo lekker in hun vel zitten? Deel dan deze blog met hun.

Groetjes,
Sabouschka

 

Comment Section

6 reacties op “7 redenen waarom buikdansen helpt na herstel van ziekte


Door Annemieke op 23 november 2019

Voor jouw lessen geldt dit zeker Sabouschka. Het heeft mijn enkele maanden geleden geholpen voordat ik een voor mij stressvolle opdracht voor mijn werk moest gaan uitvoeren. Ik had er voor kunnen kiezen om me een hele zondag op te sluiten en te gaan focussen op de presentaties die ik samen met mijn collega zou gaan geven. Maar ik nam het gelukkige besluit om toch naar de workshop te gaan.
1.) Heerlijk genoten van het bewegen en het kijken naar de bewegingen van anderen.
2.) Door vooral de uitgebreide warming-up, heerlijk in het hier en nu, uit mijn hoofd in mijn lichaam gekomen
3.) Prestatiedrang voor de presentatie vloog het raam uit. Wat een heerlijk licht gevoel gaf.
4.) Ik voelde me vrij.
5.) De vrijheid die ik voelde kwamen duidelijk naar voren in mijn beweging. Kreeg een bijzonder mooie en best emotionele feedback van mijn partner.
5.) De ronde zachte bewegingen brachten mij weer in balans. Ik ging op vleugels naar huis, heb die nacht goed geslapen.

6.) De sisterhood van vrouwen die ook zo veel plezier uit het buikdansen halen doet je goed. Want we bekijken elkaars kwaliteiten in de dans.


Door Sabouschka op 25 november 2019

Wat een ongelooflijk mooie ervaring beschrijf je hier Annemieke. Ik ben zo blij dat je toen het besluit had genomen desondanks die belangrijke presentatie op je werk de dag daarop om toch te komen dansen. En met zo een groot resultaat!

Zo zie je maar weer het effect wat lekker in je lijf zijn heeft voor je dagelijks leven.
Buikdansen van binnenuit helpt echt ook bij andere spannende dagelijkse dingen ontspannen te blijven handelen.


Door Milou op 24 november 2019

Een lichaam heeft bewegen nodig om te herstellen. Door helemaal niet meer te (kunnen) bewegen raak je in vicieuze cirkel. Niet meer bewegen door ziekte en vervolgens niet meer herstellen omdat je niet beweegt. Buikdansen ben ik ook bewust gaan doen om op z’n minst weer een beetje te gaan bewegen. Jij schrijft dat buikdansen vaak vergeten wordt maar ik denk dat er nog veel meer verschillende dansen onder gematigde beweging geplaatst kunnen worden. Zo lang de dans maar lichaams- en belevingsgericht is, zonder prestatiedruk. Het fijne van buikdansen is het dansen met anderen, door samen bezig te zijn (en niet in je eentje in de sportschool) wordt de drempel om te blijven bewegen voor mij kleiner.


Door Sabouschka op 25 november 2019

Dat met de vicieuze cirkel klopt. Beweging is juist dan nodig wanneer je ziek bent of was.

Ook andere dansvormen die op lichamelijke beleving gericht zijn worden vergeten bij de lijst van gematigde beweging. Toch vind maar een dansles die op beleving gericht is. Dat is niet zo makkelijk. De meeste danslessen – of buikdans of andere dans – zijn toch vaak alleen op techniek en prestatie gericht.
Of er is helemaal geen techniek meer en word ook geen dansvorm geleerd.

Dat is een verdere reden dat mijn buikdanslessen vrij zijn van prestatiedruk en dat er toch danstechniek en een dansvorm wordt geleerd. Leren buikdansen geschiedt bij ons vanuit het lichaam. Een gezonde menging van bewegingskwaliteit, danstechniek, muziekinterpretatie en dansexpressie maken dat je holistisch met buikdans bezig bent.


Door A.Nathoe op 25 november 2019

Nieuw inschrijving voor dit seizoen bij fluxus ik ben leerling van docent Gadisha uit gemeente Breda prive les gehad voor optreden miss verkiezing en aanvulling voor models agency en voorbereiding bellydance contest internationaal zie Turkey Egypte etc. gedanst tot 2017


Door Sabouschka op 30 november 2019

Beste A. Nathoe,
fijn dat je zo enthousiast bent. Wat ik lees zo wil je wel heel snel en doelgericht leren buikdansen. Zoals je in mijn artikel leest geef ik buikdansles zonder die prestatie gerichtheid. Sterker nog ik richt mij erop dat die prestatiedruk verminderd bij mijn leerlingen. Dat zodat je leert zoals toen je jong was. Dat is spelenderwijs terwijl je plezier hebt.

Verder zal ik je ook niet voorbereiden op welke contest dan ook. Dit staat haaks op mijn visie dat iedere vrouw haar eigen schoonheid mag neerzetten door haar ik – eigen manier van bewegen en buikdansen. Buikdans zoals ik hem geef is de oeroude danskunst van alle vrouwen die in Egypte het langst heeft overleeft. Het is tijdloze buikdans. Ver weg van modeverschijnselen.

Wanneer je meedoet met een wedstrijd dan zal je mee moeten doen met wat net in de mode is. Ook laat je jezelf beoordelen.

In mijn buikdanslessen zal je niet worden beoordeelt. In tegendeel: wij kweken oordeelloosheid. Zoals de wijze geschriften uit de yoga leren ontwikkel je sneller wanneer je groter maakt waar je al goed in bent. Zo overkom je makkelijker je onvolkomenheden. En krijg je veel energie door meer plezier. Het is een enorme boost voor je zelfbewustzijn.

Ik pas deze wijsheden toe in mijn buikdanslessen. Wanneer je bij ons komt buikdansen dan zal je zeker snel ontwikkelen. Maar alleen dan wanneer je juist dat laatste loslaat. Naar het motto wie niet zoekt die zal vinden.

Je bent van harte welkom wanneer je deze journey aan wil gaan. 14 januari 2020 beginnen we weer bij FluXus.

Groetjes,
Sabouschka

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.