Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

7 tips om weer soepel te worden

7 tips om weer soepel te worden

7 tips om weer soepel te worden. Je weet wel hoe het gaat, studeren en dan werken. Geen puf meer voor sport. Naarmate de jaren verstrijken word je dan stijf. 

Het hoort wel bij het ouder worden denk je dan. Wat een nonsense!  Dat vind ik tenminste. Daarom mijn 7 tips om weer soepel te worden.

In geen jaren zo soepel

Bij mijn reizen zag ik echt oude mensen nog steeds hurken. In India hurken mensen om op de bus te wachten. Of op het toilet. In Boven Egypte zie je de boeren hurken op het veld. In mijn buikdansles voel je als vrouw in geen jaren zo soepel. En dat terwijl je niet eens hoeft te hurken.

7 tips om weer soepel te worden

1.)  Vind een sport die je leuk vind. Kom eens dansen
2.)  Respecteer je lijf zoals het nu is
3.) Ga met een oude blessure alsnog naar de fysiotherapeut voor een massage
4.) Lichaamsbewustzijn als focus
5.) Stop met jezelf uit te rekken. Werk met gewichtsverplaatsing
6.) Dans en beweeg in alle vrijheid
7.) Kom in de flow

Vind een sport die je leuk vind. Kom eens dansen

De meest belangrijke tip is van mijn 7 tips om weer soepel te worden is het vinden van  een vorm van sport waar je gek op bent. Dat je niet na hoeft te denken om elke week te komen. In tegendeel je verheugt je er steeds weer op. Dat lukt beter wanneer je naast beweging jezelf ook uit mag drukken. Dat doe je door te bewegen op muziek. Dan kom je uit bij dansen. Buikdans is dan de beste optie omdat de bewegingen zo natuurlijk zijn.

Respecteer je lijf zoals het nu is

Je lichaam gaat continue veranderen. Dat is niet alleen maar negatief. De cellen blijven zich je leven lang vernieuwen. De ene dag kom je verder in een beweging dan een andere. Misschien heb je slecht geslapen, stress gehad of een niet volledig herstelde blessure? Respecteer je lijf zoals het nu is. Ga niets dwingen, niets opleggen. Verander je focus. Ga van prestatiegerichtheid switchen naar plezier. Dan word je vanzelf weer soepel.

Ga met een oude blessure alsnog naar de fysiotherapeut voor een massage

Ga met een oude blessure toch nog eens naar een fysiotherapeut voor een massage. Waarom moet dat nou? Omdat je functieverlies tegen wil gaan. Het is niet nodig om stijver te worden wegens een niet volledig genezen blessure. Laat de verkleving van die blessure alsnog weg masseren.

Lichaamsbewustzijn als focus

Wanneer je lichaamsbewustzijn als focus neemt dan sluit je aan bij wat goed voor je lijf is. je word gestimuleerd om na een oefening na te voelen. Zo verruim je gaandeweg je waarneming van hoe je staat. Van daaruit voel je beter hoe je beweegt. Daardoor is het makkelijker om bij jezelf te blijven en niets te forceren. Je krijgt dan geen nieuwe blessures, respecteert je lijf en het is het recept voor plezier aan bewegen.

Stop met jezelf uit te rekken. Werk met gewichtsverplaatsing

Jezelf uitrekken werkt averechts. Vaak is jezelf uitrekken ook nog eens onplezierig. Geniet liever ervan dat je eindelijk eens zwaar mag zijn. Dat je je gewicht kan verplaatsen van het ene been naar het andere. Dat je op deze manier ook spanning tussen je schouders naar beneden kan laten gaan tot in de grond. Heerlijk toch om spanning gewoon af te voeren op deze manier?

Dans en beweeg in alle vrijheid

In alle vrijheid jezelf uitdrukken doe je het beste op muziek. Dan kom je uit bij dans. Er zijn veel plekken waar je in het uitgaansleven kan dansen ook als je al wat ouder bent. Dat is leuk om te doen. Maar daar word je niet perse weer soepel door. Je zult je repertoire aan bewegingen ook niet snel uitbreiden. Wanneer je een dansles volgt waar je alleen maar nieuwe bewegingen aan het leren bent zal je ook niet veel soepeler worden. Je mist dan namelijk de flow.

Kom in de flow

In de flow komen kun je het beste met een dansles zonder spiegels. Er zijn oefeningen en visualisaties die de tastzin wakker maken. Daardoor verbind je jezelf met iets dat groter is dan jezelf. en verdwijnen. Zo verdwijnen de beperkingen van je gedachtes. Wanneer je dan danst kom je volledig in de flow. Buikdansen op deze manier biedt je nog een extra mogelijkheid om zacht en rond te bewegen.

Wat is jouw geheim om soepel te blijven?

Dat waren mijn 7 tips om weer soepel te worden. Heb jij nog een tip? Of kan je vertellen wat jouw geheim is om soepel te blijven? Deel het met elkaar.  Schrijf onderaan in het kader.

Wil je ook iets doen om soepel te worden waar je plezier aan beleeft?

Kom nog meedoen met de buikdanslessen in Haarlem. Volgende week donderdag is voorlopig de laatste kans! Daarna sluit ik de groep om het leerproces te waarborgen. Klik hier om je aan te melden en voor meer informatie.

Deel dit artikel graag met je netwerk op Facebook, Whatsapp enz.

Groetjes,
Sabouschka

 

Comment Section

4 reacties op “7 tips om weer soepel te worden


Door Jamila op 12 april 2019

Hoi Sabouschka,
Wat een duidelijk verhaal, het klink zo eenvoudig maar uiteindelijk is het ook!
Vind een sport die je leuk vind zeg je, dat is zo belangrijk. Heb ik jaren niet gedaan en kon het ook nooit volhouden totdat ik voor mij zelf koos en mijn passie zonder mij meer te schamen te volgen. Nu 20 jaar later dans ik nog steeds en heb mezelf helemaal gevonden ben blij met mijn passie. Het is makkelijk om vol te houden als je iets doet wat je leuk vindt en waar je echt resultaat ziet en voelt. Ben blij dat ik dans!
Dankjewel Sabouschka,


Door Sabouschka op 13 april 2019

Dank je wel lieve Jamila voor je toewijding en je complimenten. Ik ben zo blij dat ik je mag begeleiden op je dans weg. Dat ik je steeds weer nog mooier zie buikdansen. En dat je daardoor ook soepel blijft.

Fijn dat je resultaat ziet en dat ook voelt.


Door Riëtte op 22 april 2019

Respecteer je lijf zoals het nu is.

Ik heb veel moeite om dat te accepteren….
na ruim 20 jaar MS en diabetes gaat het nu sneller achteruit >> moeite met lopen, balans en coördinatie en slecht zicht.

Dat merk ik al langere tijd en kan je lessen niet ”bijbenen” zoals ik gewend was, dat geeft veel verdriet waardoor ik de lessen niet meer goed volg….

mijn hoofd is met andere dingen bezig, ik hoop dat het nog wat verbeterd zodat ik weer fijn mee kan doen zoals ik gewend was.

Liefs Riëtte


Door Sabouschka op 27 april 2019

Lieve Riëtte,
Dat is heel erg voor je dat je zo ziek bent.

Dat je de buikdanslessen maar slecht kon bijbenen lag er o.a. ook aan dat je zeker 3 keer niet was geweest. Gelukkig kwam je de 3 lessen in een slag inhalen in Utrecht. Dat zijn lange zondag middagen eens per maand. De woensdag daarop zag ik een enorme vooruitgang voor wat betreft souplesse en balans. Jammer dat je dat zelf nog niet kan opmerken. Ik had je wel verteld wat ik zag.

Toen moest je weer eens een les missen. De week daarop was het weer slechter gesteld met je balans en coördinatie. Maar afgelopen woensdag was je er weer. Ik had de hele buikdansles gewijd aan zakken naar je basis. Vanuit de core bewegen en buikdansen terwijl je knieën blijven bewegen. En je was er weer zacht en soepel en vooral geaard.

Ik denk bij jouw situatie is het dubbel belangrijk om regelmatig te komen en ook thuis te blijven oefenen. Ik ben wel trots op je dat je doorzet desondanks alles.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.