Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

9 tips om met plankenkoorts om te gaan bij een buikdans optreden

9 tips om met plankenkoorts om te gaan bij een buikdans optreden

9 tips om met plankenkoorts om te gaan bij een buikdans optreden zal ik je hier geven. Plankenkoorts is niet iets wat je alleen maar overkomt wanneer je voor het eerst optreedt. Ook professionele dansers en acteurs worden daardoor geplaagd.

Het heeft niet zo zeer te maken met hoe goed je kan buikdansen maar meer met jouw menstype. Ben je perfectionistisch van aard? Dan zal je er meer last van hebben dan iemand, die zichzelf sneller voor een foutje vergeeft. Mijn 9 tips om met plankenkoorts om te gaan bij een buikdans optreden zullen jou gaan helpen.

Zal ik je een geheim verklappen?

Ik heb vele jaren last gehad van plankenkoorts. Niet omdat ik een slechte danseres was maar omdat ik alles perfect wilde doen. Ik wilde het ultieme: al één zijn met alles in mij en om mij heen. Volledig in het hier en nu. Van daaruit mijn buikdans ter plekke creëren. Ik wilde de muziek vertalen zoals ik die op dat moment voelde. Daarbij open blijven in al mijn emotie en deze uitstralen tot in de laatste rij. Ik noem dat boeddha natuur. Voel je hem al? Is dat ueberhaupt mogelijk om dat bij elk buikdans optreden te kunnen?

Al ben je maar half zo goed dan wat je kan dan ben je nog steeds steengoed

Op een dag zag mij een bevriende collega uit een ander vak optreden. Zij hoorde daarna wat ik er zelf van vond. Ik was namelijk weer eens niet met mezelf tevreden. Zij gaf mij een van de 9 tips om met plankenkoorts om te gaan bij een buikdans optreden. Zij zei tegen mij: weet dat – al ben je maar half zo goed dan wat je kan – dan ben je nog steeds steengoed. Sindsdien geloof ik ook mijn publiek wanneer zij mij beter vinden dan ik mezelf. Wat een opluchting. Dat is een belangrijke tip uit mijn 9 tips om met plankenkoorts om te gaan bij een buikdans optreden.

Choreografieën

Ik heb mezelf een time out gegunt door op choreografieën op te treden. Wat een verschil! Dat gaf mij rust. Zeker toen ik een choreografie van een beroemde buikdanseres uit Egypte danste werd ik bevrijd door mijn eigen oordeel. Ik vond dat geweldig! Ik hoefde mij niet meer druk te maken of ik wel of niet interessante afwisselende bewegingen ga maken vanuit het moment van improvisatie. Want ik had die bewegingen van tevoren al ingeplant en herhaalde gewoon een structuur van vastgelegde passen op bepaalde momenten in de muziek. Zo doen dat de meeste westerse buikdanseressen. Maar ik miste daardoor wel iets.

Ik kreeg veel lof van mijn collega buikdanseressen

Terwijl ik veel lof kreeg van mijn collega buikdanseressen kreeg ik wel ander feed back van mensen die mij al vele jaren volgden. Zij vonden het wel mooi maar zo jammer van mijn anders zo geweldige uitstraling. Niet dat ik een slechte uitstraling had tijdens het buikdansen op choreografie. Maar ik kan een alles overstijgende uitstraling hebben wanneer ik dat, wat ik door de muziek voel, direct vertaal in buikdans. Je leeft dan met mij mee wanneer ik voor je dans. Je herkent je eigen gevoel. Dan raak ik je soms midden in het hart.

Combinatie van improvisatie met een beetje choreografie

Ondertussen ben ik gegroeid. Niet alleen als danseres maar ook als mens. Ik ben weer terug bij de combinatie van improvisatie met een beetje choreografie. Vanuit mijn eigen ervaring heb ik deze 9 tips om met plankenkoorts om te gaan bij een buikdans optreden samen gesteld.

9 tips om met plankenkoorts om te gaan bij een buikdans optreden

1.) Maak een combinatie van vastgelegde passen op muziek en laat jezelf andere momenten wel vrij om jezelf uit te drukken.
2.) Hoe minder structuur je in je buikdans legt door passen vast te leggen hoe meer je moet oefenen van tevoren.
3.) Luister veel en dagelijks naar de muziek.
4.) Buikdans zo veel je kan op jouw muziek.
5.) Maak jezelf zo mooi als mogelijk op die dag.
6.) Verken de ruimte vooraf.
7.) Zorg voor een goede warming – up voordat je opkomt.
8.) Wanneer je opkomt en je merkt dat je nog onzeker bent vergeef jezelf.
9.) Al ben je maar half zo goed dan wat je kan dan ben je nog steeds steengoed.

Maak een combinatie van vastgelegde passen op muziek en laat jezelf andere momenten wel vrij om jezelf uit te drukken

De structuur van vastgelegde passen op bepaalde momenten van de muziek geeft je houvast. Je kunt er altijd op terugvallen wanneer je het eng vind dat iedereen naar je kijkt. Geef jezelf op andere momenten wel de vrijheid om je lichaam te laten spreken.

Hoe minder structuur je in je buikdans legt door passen vast te leggen hoe meer je moet oefenen van tevoren

Veel mensen denken dat improviseren betekent je doet maar wat. Niets is minder waar. Wanneer je een choreografie oefent dan ben je sneller klaar. Alles wat je moet doen is het steeds weer herhalen van dezelfde stappen op dezelfde momenten van de muziek. Uit je hoofd leren is dat. Bij een improvisatie komt er veel meer bij kijken. Je kan op het moment suprême worden overvallen door gevoelens die je niet wilde voelen. Bereid je erop voor door in alle stemmingen te oefenen. Hoe dans je wanneer je verdrietig, vreugdig, zenuwachtig, angstig, energiek, moe, lusteloos, energiek bent? Oefen juist dan wanneer je niet lekker in je vel zit.

Luister veel en dagelijks naar de muziek

Luisteren, luisteren en nogmaals luisteren totdat je de muziek hoort zonder dat ze aanstaat. Je wil de muziek kunnen dromen. Luister terwijl je ligt in de constructieve rust positie (staat beschreven in mijn E-book). Luister bij de afwas, bij het koken en terwijl je het huis schoonmaakt. Doe ze gewoon dagelijks aan en kies momenten dat je geconcentreerd luistert of juist andere dingen doet. Wissel af met beiden.

Buikdans zo veel je kan op jouw muziek

Laat jezelf daarin wel vrij. Je zult merken dat bepaalde passencombiniaties vanzelf steeds weer opduiken op bepaalde momenten in de muziek. Zo maak je een choreografie vanuit improvisatie.

Maak jezelf zo mooi als mogelijk op die dag

Onthaar en verf de uitgroei van je haar van tevoren. Verwen jezelf die dag door rust te nemen. Doe je make up thuis al. Weet dat stage make up extra sterk moet zijn. Doe de lippen rood en de ogen zwart.

Zorg ervoor dat je ogen en een mond hebt

Ik heb ooit een visagie cursus gevolgd samen met professionals. Er kwam een beroemde visagist die vertelde dat oudere vrouwen word geadviseerd om zachte kleuren te gebruiken. Wat een nonsense! Hij zei dat met het ouder worden de mens aan kleur verliest. Dat je juist zwart moet gebruiken voor de ogen en rode lippenstift. Wanneer je jong bent doe dat dan ook. Laat je ogen speken ook vanuit de verte en in het theaterlicht. Zorg ervoor dat je een mond hebt. Bij een pastel kleur lippenstift verdwijnt je mond.

Verken de ruimte vooraf

Loop op het podium voordat het publiek binnen komt. Zit op een stoel op het podium en kijk de zaal in en voel. Wanner mogelijk dans je dans op het podium. Dat alles helpt je om bij jouw optreden het podium in te nemen.

Zorg voor een goede warming – up voordat je opkomt

Vergeet niet dat de warming – up niet alleen voor je lichaam is. Een goede warming-up kalmeert je geest.

Wanneer je opkomt en je merkt dat je nog onzeker bent vergeef jezelf

Weet dat onzekerheid charmant kan zijn. Concentreer je dan op de verplaatsing van jouw lichaamsgewicht en luister naar de muziek. Let erop dat je open blijft naar je publiek. Dat doe je door je hoofd boven je te houden ook dan wanneer je de ogen eens neerslaat. Neem jouw publiek mee in jouw innerlijke wereld. Speel ermee om je ogen neer te slaan en dan wel weer eens het publiek in te kijken.

Al ben je maar half zo goed dan wat je kan dan ben je nog steeds steengoed

Geloof je publiek. Wanneer mensen je achteraf vertellen dat ze je geweldig vonden neem dat dan van hun aan. Wanneer jij jezelf niet goed vond en zij jou wel, laat hun mening winnen in jezelf.

Heb je nog een tip? Wat is jouw tip? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

Deel deze blog ook graag met je netwerk op Facebook, LinkedIn en Twitter.

Groetjes,
Sabouschka

Comment Section

10 reacties op “9 tips om met plankenkoorts om te gaan bij een buikdans optreden


Door Thera op 26 oktober 2017

Mijn eerste dansoptreden was samen met Suzan. We hadden toen samen geoefend, wat al gezellig was en ontspannen werkte. Ook hadden we een choreografie met een beetje vrije ruimte. Bij het optreden was ik slechts lichtelijk nerveus. Mijn tip: Door de eerste keer samen met iemand te dansen, kan je op een ontspannen manier ervaring opdoen. Dan kan je bezien of je een volgende keer wèl solo gaat dansen.
En als je de eerste keer solo danst, dan kan je natuurlijk een feedback sessie bij Sabouschka aanvragen. Dat werkt zeer verhelderend en inspirerend.


Door Sabouschka- op 27 oktober 2017

Wat een goede tips Thera. .
Wij zijn nu volop bezig met feed back sessies in alle buikdanslessen.


Door Leni Minderhoud op 29 oktober 2017

Lieve Sabouschka,
Jouw boodschap geldt ook voor andere beroepen. Jouw bericht kwam binnen op een dag dat ik twee workshops Ondernemerschap moest geven voor een onbekend publiek en ik wist niet of er 5 of 50 mensen zouden zijn. Dus ik was de dagen ervoor behoorlijk gestrest, omdat het ook iets nieuws was wat ik zou gaan presenteren. Dan is er in de energie een enorm verschil of je met 5 of 50 mensen te maken hebt. … Jouw tips kwamen niet voor niets. Ik wil ook optimaal presteren en leveren en weet al dat ik met 50% mijn publiek ook raak. En toch ga ik voor 100% en meer in de voorbereiding. En dat is een enorme druk.

Achteraf waren er deelnemers die enorm enthousiast waren . Al is het 1 persoon of 2 van 100 personen, daarom doe je het. Zij zien wat jouw missie is..

Mijn ervaring is dat je het moet blijven doen. Steeds maar weer.
Achteraf ging het goed, kan ik alles relativeren.


Door Sabouschka op 1 november 2017

Lieve Leny,
Fijn dat je laat weten dat dit ook voor andere beroepen geldt. Er zijn een aantal van mijn leerlingen die in het openbaar moeten spreken op het werk. Ik hoor dat ze dat van mij hebben geleerd. Zij hebben geleerd om er te zijn in hun dans. Deze vaardigheid hebben ze toegepast op andere situaties.
Tot zaterdag voor bij de showtime!
Sabouschka


Door Sarah op 5 november 2017

Wat grappig dat choreografieën jou in het begin rust gaven, Sabouschka. Ik voel me juist zenuwachtiger bij choreografieën, omdat ik dan bang ben dat ik de pasjes vergeet. Maar ik heb nooit een solo choreografie gedaan, alleen in een groep. Misschien is dat het verschil.
Inprovisatie geeft mij ook de ruimte om me beter aan te passen aan de omstandigheden. Is het podium onverwacht kleiner of gladder dan verwacht? Dan kan ik me aanpassen zonder dat er pasjes in de knoei komen. Voel ik me bijvoorbeeld erg verdrietig, dan kan ik dat laten gebeuren en hoef ik geen fake gezichtsuitdrukking te tonen.


Door Claire op 8 november 2017

Ik heb dezelfde ervaring als Sara. Choreografie is moeilijker voor mij omdat mijn geheugen is niet zo sterk. Bedankt Sabouschka en dames voor het delen van jou ervaringen en de tips van Sabouschka.


Door Sabouschka op 10 november 2017

Jij ook bedankt voor het delen van jouw ervaring, Claire.


Door Sabouschka op 10 november 2017

Mooi om te horen wat improvisatie met je doet. Improvisatie vereist de durf om te zijn wie je bent in je dans. In een choreografie kun jezelf ook verstoppen.


Door Sarah op 10 november 2017

Daar heb je een punt, Sabouschka. Maar dan moet je wel best goed kunnen acteren, en ik denk niet dat ik dat zo goed kan 😉


Door Sabouschka op 12 november 2017

Dat klopt dat je goed moet kunnen acteren. Goed nieuws is het dan wel, dat je geen typetjes van buitenaf hoeft te verzinnen. Gewoon voelen welke gevoelslaag in je opkomt en van daaruit jezelf neerzetten. Volgens mij doe je dat al.

Plaats een reactie


*