Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

Baladi buikdans sensueel en vrouwelijk

Baladi buikdans sensueel en vrouwelijk

Baladi buikdans sensueel en vrouwelijk. Wil jij ook zo soepel, sensueel en vrouwelijk zijn? Dan is de echte Baladi een aanrader.

Baladi muziek en dans maken deel uit van een levensgevoel. Daarnaast is het muziek en dans van de grote stad. Qua expressie en ontstaansgeschiedenis de blues van Egypte. Daarom is gevoelsexpressie daarbij belangrijker dan techniek.

Bekijk mijn Baladi eens:

Wat is Baladi?

Baladi is zowel extravert als introvert. Het is vurig en vloeiend. Belangrijk zijn de minimale bewegingen. Daarnaast een beperkt gebruik van de ruimte. Het is een smeltkroes van tegenstellingen. Baladi gaat van ingetogen naar expressief en andersom. Traditioneel en modern. Weemoedig en blij.  Van eenvoud tot complexiteit. Sober en glitter en glamour. Vloeiend en vurig. Daarom is Baladi buikdans sensueel en vrouwelijk.

Bekijk mijn Baladi buikdans van een generale repetitie. Dat is opgenomen in onze studio in Haarlem:

Geschiedenis

Baladi is ontstaan ten tijde van de Britse overheersing in Egypte (1882-1952). In die periode trokken boeren en ambachtslieden van het dorp naar de stad. Zij namen muziek en dans met zich mee. Daar werd de traditionele Egyptische muziek beïnvloed door Westerse muziekstijlen. Dat waren jazz en rhythm & blues.

Muziekinstrumenten

De traditionele muziekinstrumenten zijn doff, tabla (verschillende trommels) en ney (fluit). Daar werden o. a. accordeon, saxofoon en klarinet toegevoegd.

Smeltkroes

De baladi vormt een smeltkroes van platteland en stad. Traditionele Egyptische muziek en populaire westerse muziek wisselen elkaar af. Desondanks dat is het puur Egyptisch in essentie. Dat is in haar structuur, vorm en inhoud.

Beroemde Baladi buikdanseressen

De meest beroemde Baladi buikdanseressen waren:

1.) Soheir Zaki uit de jaren ’50 – ’80 en
2.) Fifi Abdou uit de jaren ’70 – ’90.

Soheir Zaki’s Baladi. Zij danst hier op “Adomma We El Teka” van Khamis Henkish. Een lied wat ik regelmatig gebruik in mijn buikdanslessen. Het lied is wel gemonteerd. Daardoor vind je niet alle secties.

Hier heb ik een stuk gevonden waar je de essentie goed kan zien. Zij begint vanuit haar stoel en staat daarna wel op. Met de beroemde Mahmood Reda en Farida Fahmi in beeld. Aan het einde omhelst haar Fifi Abdou.

Mijn favoriete Baladi van Fifi Abdou. Er zijn 4 minuten waarbij er muziek is en het podium nog leeg. Daarna komt Fifi:

Hoe ziet Baladi eruit?

Ronde golvende bewegingen wisselen af met krachtige aardse bewegingen.
Baladi zet je hele lijf in trilling. Of je hele lichaam smelt zoals ijs in de zon. Zoals je in de films hierboven ziet zijn de dansen verschillend. Dat komt omdat de buikdanseres haar persoonlijkheid erin legt. En omdat iedereen anders is.

Hoe bereik je dat?

Verschillende bewegingskwaliteiten in buikdans kun je ontwikkelen. Evenals het jezelf uitdrukken in buikdans. Het is net zoals met danstechniek. Alleen de weg ernaar toe verschilt wezenlijk van elkaar.

Tedere armen en een soepele rug

Baladi dat is power in je heupen, tedere armen en een soepele rug. Hoe krijg je dat nou voor elkaar? In mijn buikdanslessen ga je eerst met je aandacht naar je eigen lijf. Van daaruit doe je gerichte oefeningen. Mijn oefeningen zijn erop gericht dat je weer soepel wordt.

Baladi buikdans sensueel en vrouwelijk

Baladi buikdans sensueel en vrouwelijk

Ik hang de spiegels dicht. Daarom leer je je lichaam opnieuw waarnemen. Omdat je veel lekker-in-je-lijf oefeningen gaat doen. Daardoor ga je aarden. Je houding wordt vanzelf goed. Dit gebeurt in stilte. Daardoor wordt je weer soepel. Daarom dans je dan sensueel en vrouwelijk. Je word weer speels en durft te experimenteren met beweging op muziek.

Het dansers zintuig

Je waarneming gaat voorbij het visuele aspect. Je opent een nieuw zintuig: het kinesthetische zintuig. Ik noem dit het dansers zintuig. Het is voelend waarnemen van houding en beweging.  Dat blijf je doen in je buikdans. Daarnaast leg geleidelijk aan steeds meer je persoonlijkheid in je dans.

Buikdansen

Vanuit deze basis ga je Baladi buikdans sensueel en vrouwelijk dansen. Aan bod komt hoe je de typische Baladi muziek interpreteert. Uitgerust met een aantal handvatten gaan we samen buikdansen.

Hoe ervaar jij Baladi?

Welke Baladi danseres van de films spreekt jou het meest aan? Waarom? Hoe ervaar jij Baladi? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

Wil je zelf al aan de slag om weer soepel te worden?

Ga alvast de oefeningen uit mijn E-book doen. Je krijgt het van mij cadeau. Klik hier.

In de buikdansles in Amsterdam, Haarlem en Utrecht is het thema nu Egyptische Baladi. In de buikdansles in Zaandam dansen we ook Baladi. Klik hier.

Deel deze blog graag met je netwerk op Facebook, WhatsApp enz.

Groetjes,
Sabouschka

Comment Section

9 reacties op “Baladi buikdans sensueel en vrouwelijk


Door Milou op 16 februari 2020

Wat een leuke blog! Ik wist nog weinig over de achtergrond van Baladi. Leuk en inspirerend om te lezen. Ook om mee te nemen in eigen dans.


Door Sabouschka op 16 februari 2020

Dank je wel voor je enthousiaste reactie Milou!


Door Annemieke Jöris op 16 februari 2020

Dit is mijn favoriete vorm van de 3 vormen die jij ons aanbiedt. Ik zie ook een soort nonchalance bij de danseressen.


Door Sabouschka op 17 februari 2020

Leuk om te horen dat Baladi je lievelingsvorm van buikdansen is. Dat klopt nonchalance is ook in de films te zien.


Door Henriette op 17 februari 2020

Soul en blues heeft me altijd aangesproken en baladi zit, zoals je zegt Sabouschka, in dezelfde hoek. Baladi ligt mij zeker ook het dichts bij het hart, misschien omdat het zo vanuit het hart komt… en er nooit heel ver weg van gaat 🙂 Het is ook heel sociaal en communicatief met het publiek. Tegelijkertijd mag je soms helemaal in jezelf gaan. Je hoeft niet op het heel gevoelige te blijven. Wanneer je wilt kan je naar buiten toe op een vrolijke of serieuze noot.
En zoals Annemieke zegt, kan het heel “laid-back” en nonchalant. Het voelt heel ruim, geaard en vol. Er is veel ruimte voor rust nemen, luisteren naar jezelf, je lijf en de muziek. En ook voor, bvb met krachtige heupen, je energie kwijt raken: dus alles!
Het enige is, dat ik het soms ook heel leuk vindt om met grote armen door de ruimte te stromen en dat is dan meer klassiek …. soms gooi ik dat toch ook heel even in een baladi als het zo voelt 🙂


Door Henriette op 17 februari 2020

Ohw ja, bij de show heb ik heel erg genoten van een dans dat je wel “baladi-extreme” zou kunnen noemen: ik liep naar mijn plek toe en bleef dan letterlijk op een plek dansen tot dat ik weer wegliep.


Door Sabouschka op 18 februari 2020

En jouw Baladi bij onze show was zo mooi weer Henriette! Alles gedanst op de vierkante meter.


Door Claire op 18 februari 2020

Heel mooi geschreven en bedankt voor de video’s. Mooi gedanst en zo leuk op Baladi te dansen.


Door Sabouschka op 18 februari 2020

Dank je wel Claire. Fijn dat je het waardeert. Jij hebt ook zo mooie Baladi gedanst bij onze shows.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.