Buikdans brengt balans

Dat buikdans je fysiek meer in balans brengt is bekend. Je doet oefeningen om je kracht, souplesse en balans te versterken. Maar dat buikdans je emoties in balans brengt is voor velen nieuw. Buikdans brengt balans in je ik – eigen emoties.

Volgens de arts Niek Brouw hebben we veel aangeleerde sociale emoties en maar 3 echte. De 3 echte emoties zijn liefde, agressie, depressie. Niek Brouw definieert liefde als plus en min, agressie als plus en depressie als min. Het is belangrijk dat je deze 3 emoties in een voor jou unieke manier in balans houdt. Mijn buikdanslessen bieden jou de kans deze emoties waar te nemen en uit te drukken. Buikdans brengt balans in je ik eigen emoties.

De liefde emotie ervaar je bijvoorbeeld bij een zonsondergang aan zee. Maar ook als je jezelf boos maakt bij het zien van iets waar je tegelijkertijd mededogen voor hebt. Bij de liefde emotie ervaar je altijd 2 tegenovergestelde emoties tegelijkertijd. Agressie is doelgericht en snel. Donder en onweer zijn agressie. Depressie is de mist over een landschap, de grauwsluier, de herfst of dat wat aan een onweer voorafgaat voordat het uitbreekt. Ze is net als de Indiaan die de hele dag in zijn hangmat ligt. Als tijdsverspilling word het in onze maatschappij gezien. En toch hebben we ook deze energie van tijd tot tijd nodig om in balans te blijven. In buikdans ervaar je deze 3 emoties afwisselend net zoals je dat zelf nodig hebt. Zo brengt buikdans balans.

Als kind heb je nog een regelsysteem in je van een gezonde afwisseling van deze 3 emoties. Zodra we opgroeien en volwassen en sociaal aangepast worden, verliezen we dit regelsysteem meestal. Wij kunnen dit wel actief terugvinden. Door via je zintuigen waar te nemen kun je actief voor je input of output van een bepaalde emotie zorgen. In mijn buikdanslessen neem je waar via je ogen, via je oren, via je kinesthetisch zintuig* en via je huid. Je kunt kiezen of je naar binnen of naar buiten gericht bent in je buikdans. In de muziek hoor je de afwisseling daarvan. Door het bovengenoemde brengt buikdans balans.

*= kinesthetisch zintuig of het dansers zintuig, dat is het voelend waarnemen in je spieren en andere weefsels van je houding en beweging.

Ik hoor van veel van mijn leerlingen dat ze moe en uitgeput zijn na een lange werkdag en toch komen naar de buikdansles. Als ze eenmaal binnen zijn dan hebben ze gelijk weer nieuwe energie. Ze verbazen zich dan dat dat zo is en gaan blij, energiek en uitgerust na de buikdansles weer naar huis. Doordat in de buikdansles zo veel waar te nemen is wat totaal anders is dan op het werk  hersteld je balans veel meer dan bij het slapen.

Dat alles mag in de buikdansles en er geen goed of fout is, kun je ontspannen. Je mag zo zijn zoals je op dat moment bent. Je mag sloom, moe, lusteloos, saai, verdrietig, vrolijk, energiek, uitdagend, sexy, vol humor, naar binnen gekeerd, naar buiten gericht, etc. zijn. Je mag dat allemaal zijn. Zo ga je als het ware op reis want zodra je weer aangevuld hebt wat je miste, ga je van de ene emotie weer naar de andere. Je blijft nergens in hangen. Dat is ook terug te zien in je dansexpressie. Je volgt de emoties van de muziek. Je gaat actief op zoek naar een soort “huwelijk” tussen jouw emotionele behoefte van dat moment en wat de muziek in je oproept.

Je krijgt je input door te kijken, te luisteren en te voelen in je spieren. Ook door te kijken hoe anderen buikdansen krijg je input. Doordat je selectief waarneemt neem je waar aan waar jij behoefte aan hebt. Hoe meer verschillen bij de andere buikdanseressen in de buikdansles te zien zijn hoe meer je kunt kiezen uit verschillende emoties. Je krijgt je output door jezelf uit te drukken  in je eigen buikdans. Ook daardoor zal je weer merken: buikdans brengt balans.

Door even stil te staan wat een oefening met je doet voed je dit regelsysteem. Als je alles af zou rafelen en snel van de ene oefening naar de andere zou gaan dan sla je dat stukje over. In mijn buikdanslessen doen we oefeningen die inweken op meerdere psychomotorische systemen. Buikdans brengt balans. Dat gebeurt ook op deze manier.

Er komt evenwicht tussen buigen en strekken van de spieren. Daardoor verminderen spanningen en voorkom je tegelijkertijd een te strakke of te slappe spierspanning. Je brengt de spierspanning in balans. Je maakt meer contact met de grond. Daardoor kom je met beide benen op de grond te staan. De doorstroming word beter. Eventuele beknellingen van het zenuwstelsel worden opgeheven. De bloedsomloop en de lymfe worden gestimuleerd. Het sympathische en para sympathische zenuwstelsel komen in balans. Daardoor brengt buikdans balans.

Volgens de arts Niek Brouw blijf je gezond als je in balans bent. Je voorkomt volgens hem ziekte als je een verstoorde balans steeds weer weet te herstellen. Als jonge arts werkte Niek Brouw toen bij het GAK. Hier zag hij veel mensen. Hij begon te zien hoe ziekte ontstaat. Lang voordat mensen ziek worden is er een balansverstoring die niet word hersteld. Ik volg het werk van Niek Brouw al heel lang. Zijn inzicht in de unieke mens, waarbij iedereen een ik eigen balans uit de 3 verschillende emoties heeft, heb ik vanaf begin af aan meegenomen in mijn buikdans. Buikdans brengt balans en houd je daardoor gezond als je bij mij komt buikdansen.

Als je bij mij op buikdansles gaat dan zal je merken: buikdans brengt balans. Iedere vrouw buikdanst in mijn les anders. Je word omringt door veel verschillende unieke expressies en stijlen. Dat is heel anders in andere buikdanslessen waar iedereen hetzelfde buikdanst.

Wil je meer weten over de verhoudingen van liefde, agressie, depressie in de unieke mens? Lees dan het boek van Niek Brouw. Bronvermelding: Liefde, agressie, depressie door Niek Brouw, Thieme Zutphen ISBN9003988757.

Wat is jouw geheim als je balans verstoord is? Wat maakt dat jij je weer lekker in je vel zit?  Wat doe je dan in je dagelijks leven? Welk onderdeel van de buikdansles helpt jou het meeste om je balans te hervinden? Deel het met elkaar. Schrijf graag onder in het kader.

Wil jij ook wekelijks je balans weer herstellen door te buikdansen? Kom buikdansen op de woensdag avonden in Amsterdam of op de donderdag avonden in Haarlem. Klik hier om je aan te melden.

PS. Deel dit artikel met je Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twitter volgers en Google+ circles via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Wanneer je bij Sabouschka les komt nemen dan kom je eindelijk tot rust. Sabouschka combineert een energieke, creatieve geest met een mooie houding en een soepel lichaam. Zij studeerde af als uitvoerend danser en choreograaf. Haar afstudeerproject was een voorstelling die mensen wakker schudde en oproept tot respect van het anders zijn van elk individu. Sabouschka is doordrongen van de authenticiteit van Egyptische buikdans als kunst en zelfexpressie voor de unieke vrouw. Als danser en lichaamsgerichte therapeut weet zij als geen ander mensen in beweging te brengen, van binnen en van buiten. Met die ervaring kan zij met recht stellen dat ze jou als hoogopgeleide vrouw helpt om in alle dynamiek jouw innerlijke rust te vinden: innerlijke rust van waaruit jij weer in beweging en tot expressie komt.
Riëtte
Door

Riëtte

op 13 Mar 2015

Ja, dit is een onderwerp wat mij wel bezighoud. Zowel lichamelijk als mentaal ben ik door verschillende oorzaken best snel UIT balans. Dit voel ik natuurlijk zelf heel goed aan en ik kan het niet zomaar snel verhelpen. Frustratie en emotie maken het er dan niet makkelijker op. Ik probeer het feit dat ik uit balans ben los te laten, door afleiding te zoeken. Wandelen in de zon, daarbij goed en regelmatig ademhalen. Egyptische muziek luisteren en buikdansoefeningen doen, weer met een goede ademhaling. Zwemmen vind ik ook heerlijk. Verder doe ik graag leuke uitstapjes met mijn vriend. Ook mijn dieren, 2 katten, 2 kanaries en een tropisch aquarium verzorgen, geven mij altijd veel voldoening. Van de les vind ik nog steeds het voetrollen en de C-curves heerlijk. Ik vind ook het kringspel erg leuk, maar het kost me altijd even moeite om zelf in de kring te dansen. Ik moet dan even een drempel nemen, maar ik denk sinds kort niet meer ik kan het niet, maar ik kan het wel ! Ook al is dat niet de waarheid, maar het stimuleert mij om toch de kring in te gaan. Groetjes Riëtte

Riëtte
Door

Riëtte

op 13 Mar 2015

Oeps, ik vergeet nog een hele fijne oefening: het 'met je hart naar de ander toetreden' dat is een oefening waarbij je je concentreert op je hart en ondertussen je handen tegen elkaar warm wrijft, terwijl je tegenover iemand van de groep staat. Dan de handen voor je borst tegen elkaar aan en terwijl je nog een stap naar voren doet, je armen spreiden en de ander vriendelijk 'in je cirkel' verwelkomt ! Ik word daar heel blij van.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 13 Mar 2015

De waarheid is in dat geval subjectief. Iets anders is dat jij het nog niet geloofd dat jij het kan. Dat maakt het bewustzijn gelukkig niets uit. Als jij je denken verandert naar "ik kan het wel" dan zal het bewustzijn volgen.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 13 Mar 2015

Het openen van je hart naar je handpalmen en naar je ogen. Van daaruit open je je hart ook naar de ander. Het geeft een heel ander contact dan wat we van het dagelijks leven zijn gewend. Fijn dat je daar zo blij van word

Moulaya
Door

Moulaya

op 15 Mar 2015

Een goede blog, Sabouschka! Alleen heb ikzelf bij het woord depressie een ander idee over, als je echt aan depressies lijdt kun je helemaal niets. Ik zou het eerder noemen diepgang in de dans, gevoel leggen in je expressie en van hieruit gaan dansen. Als je gevoel kunt overbrengen tijdens het dansen raak je je publiek en de mensen voor wie je danst tijdens de lessen. Groetjes Moulaya

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 16 Mar 2015

Het heeft niets te maken met de ziekte depressie. In het systeem van Niek Brouw heet het langzame, het trage, lamlendige gevoel 'depressie'. Moe zijn terwijl je toch wakker bent. Het heeft een herstellende werking. Gabrielle Roth, grondlegger van de 5 ritmes, noemt dat 'stilte' in haar systeem. In de Alexandertechniek heet dit de nietsdoende actie. Egyptische Baladi heeft veel van deze emotie. De buikdanseres maakt langzame bewegingen op de trage klanken van de accordeon bij een Taqasim. Dit weekeind volgde ik o.a. een Baladi workshop bij Dina, Queen of Cairo. Ze bleef naar ons kijken en herhalen dat we te snel bewegen, In onze cultuur zit daar een oordeel op. Het meegaan in deze emotie word als tijdsverspilling gezien. In Egypte zie je dat veel meer in het straatbeeld. Er zijn niet alleen maar mensen die snel bewegen maar ook langzaam. Hier zijn mensen vaak boos op zichzelf als ze langere tijd moe zijn. Door af en toe te durven vertragen gaat de moeheid juist weer over. Buikdans biedt je al die mogelijkheden van gevoelsexpressie,

Marloes Kloppenburg
Door

Marloes Kloppenburg

op 21 Mar 2015

Interessant artikel Sabouschka, en leuk om te lezen! Weer een hele andere inkijk over balans, waar ik mijn hele leven al naar op zoek ben. Ik merk aan mezelf dat ik makkelijker een dagje relax/'niets doe'/langzaam ben, zonder me daar schuldig over te voelen. Volgens mij heb ik het boek van Niek Brouw nog ergens liggen, ga er zeker weer naar op zoek en kom zeker nog bij je terug voor buikdanslessen. Heb ze als heel fijn ervaren, en op weg naar balans! Groetjes, Marloes

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 21 Mar 2015

Wat goed dat je dat kan om lekker een dagje te niksen zonder je schuldig te voelen. Leuk dat je mijn buikdanslessen als fijn hebt ervaren. Altijd welkom terug!

Reactie plaatsen