Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

Buikdans en de kracht in zachtheid en vrouwelijkheid

Buikdans en de kracht in zachtheid en vrouwelijkheid

Buikdans en de kracht in zachtheid en vrouwelijkheid dat is wat gisteren over een van mijn leerlingen werd gezegd.


Zij danste een solo voor een feed back sessie voor. Vervolgens kreeg zij niet alleen van mij maar een voor een van de hele groep feed back. Zij zal gaan optreden op de jaarshow buikdans in Haarlem op 3 november.

Bewegingskwaliteit

Ik was erg blij dat deze bewegingskwaliteit werd herkent. Buikdans en de kracht in zachtheid en vrouwelijkheid is de kwaliteit waarmee Egyptische vrouwen buikdansen. Een bewegingskwaliteit die ik zelden bij westerse buikdanseressen zie. Uit die reden geef ik veel voorbereidende oefeningen . Oefeningen waarin je zacht mag worden en die wel tegelijkertijd kracht trainen. En zo te zien werkt mijn dans pedagogiek voor buikdans!

Danstechniek

Wanneer ik nieuwe leerlingen van andere buikdanslessen in mijn buikdansles krijg dan merk ik een focus op danstechniek. Danstechnieken zijn belangrijk. Maar er is meer dan dat. Persoonlijk vind ik de manier waarop iemand beweegt belangrijker. Dat is wel veel moeilijker om te ontwikkelen. Het goede nieuws is dat het wel mogelijk is. En juist daarop focus ik d.m.v. mijn dans pedagogiek.

Buikdans en de kracht in zachtheid en vrouwelijkheid

Juist het niet vast moeten houden aan bepaalde danstechnieken opent ruimte om verschillende bewegingskwaliteiten te ontwikkelen. Wanneer volwassen vrouwen weer leren spelen word je vrijer. De nieuw teruggevonden creativiteit maakt dat je begint te spelen met beweging op muziek. Wat daaraan wel vooraf moet gaan zijn yoga achtige manieren om je lichaam te openen.

De foutieve sensorische feed back

In de Alexander techniek* praat men over fenomeen van de foutieve sensorische feed back. Wanneer je hebt aangeleerd om je telkens op te strekken dan zal je oncomfortabel voelen wanneer je dat eens niet doet. Wanneer je uit een van mijn oefeningen komt en je voelt even na hoe je staat dan zal je merken dat je anders staat. Meestal ben je zachter en meer gegrond. Wanneer dit de eerste keer gebeurt heb je het gevoel dat je schouders hangen. Je denkt dan dat je een slecht4e houding hebt. OM dat te voorkomen strek je weer op. Zo blijft de vicieuze cirkel bestaan zeker dan wanneer je rug patiënt bent.

• De Alexander Techniek is een methode om onbewuste houding- en bewegingspatronen op te sporen, stop te zetten en plaatsvervangende aan te leren.

Vertrouwen

Mijn leerlingen weten na verloop van tijd dat ze bij mij op les zitten dat ze lekkerder staan na een oefening. Ze hebben geleerd dat het aanvankelijk denken dat je verkeerd staat niet klopt. Ze vertrouwen op de oefening en mijn leiding. Wanneer je nieuw bent vraag ik dan meestal om feed back vanuit de groep over je houding. Pas als meerderen bevestigen dat je nog steeds recht staat nadat je lichaamsgewicht hebt ingezet en gestopt bent met jezelf op te strekken geloof je het. Zo maak je een begin van de zachte ronde en vrouwelijke manier van bewegen en buikdansen. Buikdans en de kracht in zachtheid en vrouwelijkheid ga je op deze manier bereiken.

Zachter en ronder gaan bewegen

Ben jij zachter en ronder gaan bewegen sinds je op buikdansles zit? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

Wil je buikdanseressen zien die de kracht in zachtheid en vrouwelijkheid

Kom naar ons buikdans event showtime in Haarlem op zaterdag avond 3 november. De voorverkoop loopt goed. Er zijn al 45 kaarten verkocht! Tot 20 oktober kan je kaart(en) nog met korting kopen. Dan betaal je maar € 10,- i.p.v. € 16,- Klik hier om je kaart(en) te kopen.

Deel deze blog graag met je netwerk op Facebook enz.

Groetjes,
Sabouschka

 

 

Comment Section

2 reacties op “Buikdans en de kracht in zachtheid en vrouwelijkheid


Door Thera Lafeber op 12 oktober 2018

Zeker ben ik ronder gaan bewegen sinds ik op buikdansles zit. Ik kreeg deze positieve feedback een tijdje geleden, toen ik ook merkte dat ik beter op mijn voeten stond. De connectie met mijn heupen werd toen beter. Toen waren mijn heupen zacht en soepel. Het zou me niet verbazen als deze feedback op een authentic movementdag was. Vooral de grondoefeningen doen me veel goed, ik heb meer contact met de grond. Zo krijg ik ook meer contact met mijn lichaam.


Door Sabouschka op 13 oktober 2018

De verbinding tussen je benen en je romp zijn essentieel. Ik herinner mij toen je voor het eerst deze zachte ronde heupbewegingen maakte in je buikdans. Dat was zo mooi. Nog mooier is het dat je deze bewegingskwaliteit sindsdien hebt behouden. Je danst nu zo ontzettend mooi.

De feed back was niet eens op een les met authentic movement. Al snap ik jouw gedachte wel want zeker door mijn voorbereidende grondoefeningen is deze zachte ronde kwaliteit van bewegen voor iedereen haalbaar. Maar op gegeven moment integreert het. Dan is deze bewegingskwaliteit altijd aanwezig. Het word je 2e natuur. .Dat is wat bij haar is gebeurd.

Plaats een reactie


*