Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

Buikdans en lage rugpijn

Buikdans en lage rugpijn

Buikdans en lage rugpijn hoe voorkom je dat? Grappig is het dat buikdans je lage rugpijn kan wegnemen of juist veroorzaken. Wanneer je geen warming up krijgt wat erop gericht is de dieper gelegen spiergroepen erbij te betrekken dan is de kans groot dat je verkeerde bewegingen aanleert. In mijn buikdansles maak je kennis met de psoas spiergroep.


De psoas spiergroep dat is een diep gelegen spiergroep in het bekken en de buik. De psoas heeft aanhechtingen aan de bovenste binnenkant van de benen. Hij loopt dan door langs de zijkanten van de voorkant van de lenden wervelkolom tot aan de zwevende ribben. Hij verbindt daarom je hele lichaam met elkaar van beneden naar boven en naar de zij. De benen zijn verbonden met de romp en de armen bewegen vanuit de romp word zo mogelijk.

De psoas

De psoas zit achter de organen diep in je lijf. Wanneer je bewust word van de botten van je ruggengraat dan is de kans het grootst dat je de diepliggende spieren gebruikt. De kunst is het om de buitenste spierlagen te ontspannen terwijl je de diep liggende spieren activeert. Wanneer je afduwt met je voeten wanneer je uit de C- curve komt maak je contact met je psoas. De C-curve heb ik beschreven in mijn E- book. Dat kun je gratis downloaden.

Buikdans en lage rugpijn

Bij veel andere buikdanslessen word de warming up te oppervlakkig gedaan of zelfs weg gelaten. Dat is geen goed idee omdat je dan de neiging kan hebben om te overstrekken. Dat kan sluimerende lage rugpijn activeren. Wie bij mij komt buikdansen zal dat niet overkomen. Wij doen o.a. de oefening van de C-curve regelmatig. Zij zorgt ervoor dat je daarna de bewegingen met je heupen en je buik dusdanig uitvoert dat buikdansen lage rugpijn vermindert.

Losser en soepeler

Heb je het ooit ervaren dat je losser en soepeler in je rug werd na de buikdansles? Of is het je zelfs eens overkomen dat lage rugpijn verdween na de buikdansles? Zit je nog niet op les maar heb je soms last van je rug? Wat doe je eraan? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

Buikdansles in Haarlem

Deze week beginnen de buikdanslessen in Haarlem weer en ook in de andere steden. Heb je zin om lekker soepel te worden? Nooit meer last van lage rugpijn hebben? Plezier beleven bij het bewegen en dansen? Kom dan meedoen met de buikdansles in Haarlem.

Deel deze blog met je netwerk op Facebook etc.

Groetjes en tot volgende week!
Sabouschka

Comment Section

8 reacties op “Buikdans en lage rugpijn


Door Riëtte op 14 september 2018

Hi Sabouschka, dankjewel voor je goede uitleg van al die spieren en de geschikte oefeningen daarbij !
Gelukkig heb ik niet vaak rugpijn. Behalve als ik te leng in bed blijft liggen haha !
Bij mijn werk vroeger, als kapster en later in de zorg had ik wel geleerd om bij een staand beroep op je rug te letten.
Maar ik had toen de neiging om mijn benen te overstrekken !
Nu heb ik dat wel overgeslagen bij Sabouschka !
Mijn knieën gebogen houden is nu een vaste gewoonte !


Door Sabouschka op 14 september 2018

Wat fijn dat je niet vaak rugpijn hebt. Dat is een grote winst dat je knieën niet meer gaat overstrekken. Het betekent niet dat je knieën altijd gebogen moet houden. Dat is soms vooral in het begin wel een goed idee. Zeker dan wanneer je vanuit overstrekte knieën komt.

Wel is het zo dat het zo voelt alsof je knieën gebogen zijn wanneer je ze wel strekt maar dan nog wel met ruimte in het knie gewricht.


Door Claire op 14 september 2018

Bedankt Sabouschka,
Ik merk dat ik soepeler blijven als ik wekelijks jou lessen volgen samen met een yoga les elders. Als er een pauze is in de lessen krijg ik wel wat rugpijn omdat ik heb niet de juiste beweging dat ik nodig heb. Helaas, doe ik niet veel van de oefeningen in mijn eentje en ben iemand dat heeft wat gegeleiding en aanmoeding deze bewegingen in een groep te doen. Wel dans ik in clubs een maal per week maar het is niet genoeg en ik heb gemerkt dat ik was begonnen wat pijntjes in mijn heupen te voelen zonder de lessen. Ik blijf jou lessen volgen omdat het mij veel goeds doet.


Door Sabouschka op 15 september 2018

Wat lief dat je jouw ervaring deelt Claire. Voor jou werkt de buikdansles in combinatie met de yogales dan ook preventief tegen rugpijn. En je blijft soepel.

Ik denk dat jij geen uitzondering bent met de wens naar goede klassikale begeleiding door een professional. De discipline om thuis oefeningen te doen hebben maar weinig mensen. Ik vind het heel stoer van je dat je weer bent gaan dansen in het uitgaansleven.

Heel lief dat je laat weten dat je bij me blijft dansen omdat je de buikdanslessen in Amsterdam je veel goeds doen. De zomerpauze gaat ten einde. Wij zien elkaar weer aanstaande woensdag om lekkere oefeningen te doen en te buikdansen.


Door jacqueline op 15 september 2018

Ik ben bij jouw gaan buikdansen omdat ik eerder een slappe buik heb vanuit een holle rug. mijn rug is dus goed beschermt maar mijn buik ben ik minder “in thuis” . Met grondwerk, c-curves en dergelijke maar zeker ook authentic movement, maken mijn buik als het waren “wakker en gevuld” en niet meer slap. Mijn houding komt dan in evenwicht en dan sta ik stevig en bewust op mijn benen. Heerlijk!!


Door Sabouschka op 27 september 2018

Grappig want ik had vroeger exact hetzelfde: een slappe buik en een holle rug. Zo mooi om jouw verandering te zien, elke week opnieuw.

Je staat nog steeds op mijn netvlies hoe je stond na te voelen na de grondoefeningen tijdens de zomer workshop van kort geleden. Zo mooi. Geen sprake meer van een holle rug of een slappe buik.


Door Arie de Jong op 19 september 2018

Leuk en informatief artikel Sabouschka!!
Mooi dat je zo nadrukkelijk de Psoas-spiergroep erbij betrekt. Een vaak onderschatte (en daarmee verwaarloosde) diepliggende spiergroep.
Samen met het diafragma thoracica (de spier die onderaan de ribbenkast zit, óók achter de buikorganen aanloopt en aanhecht op de lendenwervels) en die de buikademhaling op zich neemt, samen met de Psoas 2 belangrijke schakels voor de functie en stabiliteit rond de onderrug. Corestability is zoveel méér dan alleen maar wat buik- en rugspieroefeningen 😉

Succes verder en folders mag je zeker neerleggen!
Groet,

Arie de Jong, Master Sportfysiotherapeut / ESP / Osteopaat


Door Sabouschka op 27 september 2018

Wat leuk om van je te horen Arie. Lief dat ik mijn folders neer mag leggen in je fysiotherapie praktijk.

Ja de psoas spiergroep is een zeer belangrijke spiergroep die inderdaad vaak word vergeten. Het vraagt veel extra aandacht en andere soort oefeningen. Om die tijd te hebben geef ik altijd 2 uur les in de buikdansles in Haarlem. In het eerste uur geef ik oefeningen met persoonlijke correcties en specifieke uitleg. Ook bouw ik tijd in zodat de deelnemer het effect van een oefening kan ervaren. Even staan en navoelen. Tijdens het vrije dansgedeelte van de les kan de ervaring dan langzaamaan integreren.

Ik heb de diafragma thoraca geprobeerd op te zoeken maar nog niet gevonden. Het is interessant hoe de buikademhaling van invloed kan zijn op core stability. Ik heb de geleidelijke verandering zelf mogen ervaren. Ik had vroeger namelijk een holle rug en absoluut geen core stability. Doordat ik zelf een enorme core stabililty heb verkregen 🙂 ben ik dat proces gaan delen met andere vrouwen. Het goede nieuws is namelijk dat je het wel kan verkrijgen. Het vormt daarom een integraal element in mijn buikdanslessen. Deze onderscheiden zich daardoor van alle andere buikdanslessen.

Fijn om te weten dat mensen ook bij jou kunnen terecht kunnen voor o.a. lage rugklachten en dat je ook de oorzaak van het probleem aanpakt.

Groetjes,
Sabouschka

Plaats een reactie


*