Buikdans is goed voor je geheugen

Buikdans is goed voor je geheugen

Buikdans is goed voor je geheugen. Afgelopen week was er de uitzending “Het Dansende Brein” op tv. Hierbij legde hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder de positieve effecten van dansen op het brein uit.

Dansen is topsport. Het traint je lichaam op alle vlakken. Je merkt het alleen niet. Hoe komt dat? Omdat het je zo veel plezier brengt. En dat plezier wat ontstaat doordat de emotie mee mag doen bij het dansen maakt ook buikdansen zo waardevol.

Buikdans is goed voor je geheugen

Doordat er verschillende delen in je hersenen tegelijkertijd worden aangesproken bij het buikdansen verbeterd ook je geheugen. Dit ligt mede aan de doorbloeding niet alleen maar van het lichaam maar ook van de hersenen. En omdat er meer verbindingen in je brein worden gelegd. Er is onderzoek gedaan dat de meerwaarde van dansen tegenover sporten aantoont. Wanneer je je hele leven hebt gedanst heb je er een enorme baat bij. Je helpt de opbouw van het centrale zenuwstelsel. Tegelijkertijd bouw je een reserve op voor als je ouder wordt. Daar heb je dan zelfs baat bij voor het geval dat je een degeneratieve ziekte zoals dementie zou krijgen. Buikdans is goed voor je geheugen. Ga daarom dansen om op een gezonde manier te verouderen.

Zelfs bij ernstige ziekte en ouderdom kan dansen je nog plezier laten beleven

Het gaat zelfs zo ver dat mensen met Alzheimer of dementie die vroeger altijd dansten zich nog steeds alles herinneren op dat gebied. Erik Scherder liet een oude demente ballerina zien aan wie muziek werd voorgespeeld waarop zij vroeger altijd danste. Deze oude dame zat in haar rolstoel en begon de bewegingen van haar armen te doen net zoals toen ze als ballerina in het theater stond. Haar hele romp deed geleidelijk aan mee. Je zag in haar expressie dat ze een soortgelijk gevoel beleefde dan toen ze nog jong was en danste. Wanneer dat bij iemand die al zo ver weg is nog een heilzame werking heeft dan zal dansen ongetwijfeld ook een preventieve werking hebben. Buikdans is goed voor je geheugen.

Kan je dan nog op oudere leeftijd beginnen met buikdansen?

Je kan op elke leeftijd er nog mee beginnen. Buikdans is goed voor je geheugen. Natuurlijk vertragen processen wanneer je ouder wordt.  Mogelijk leer je dan minder snel dan toen je nog jonger was. Dat is toch geen punt? Mag dat van jezelf? Van mij mag je in je eigen tijd leren. Het gaat mij veel meer om het plezier wat je gaat beleven. Je lichaam en je hersenen zullen je dankbaar zijn.

Buikdans is goed voor je geheugen

Buikdans is goed voor je geheugen

Na een lange werkdag nergens meer zin in?

Heb je na een lange werkdag nergens meer zin in? Kom dan vooral naar de buikdansles. Al ben je moe en futloos kom dan wel buikdansen. Het lijkt wel magie: na de buikdansles voel je weer opgeladen en ga je vrolijk en energiek terug naar huis. Hetzelfde geldt ook wanneer je last hebt van een slechte stemming. Hoe komt dat? Erik Scherder zal het uitleggen aan de hand van de neurotransmitters die weer goed werken na het dansen. Ik zal zeggen dat komt omdat je bent hersteld naar de eenheid van lichaam geest en ziel. Het klopt allebei.

De stemming verbeterd omdat je zo fijn voelt

De stemming verbeterd omdat je zo fijn voelt. Wist je dat de spiegel zenuwcellen door denken aan dans of kijken erna al worden geactiveerd? Daarom doen we zo veel oefeningen in tweetallen waarbij je o.a. kijkt naar de dans van de ander. Omdat je met verschillende andere vrouwen uit de buikdansles werkt krijg je een enorme input.  De combinatie van muziek en bewegen creëert zo een verrijkte omgeving. Dat is een omgeving die nieuw en uitdagend is en waar je moeite voor moet doen. Wanneer je dan meedanst met een ander zit je in zo een verrijkte omgeving.

Waarom zou je moeten buikdansen?

Dansen reguleert angst en stress zelfs van oorlogsveteranen! Dat komt doordat netwerken in de hersenen geactiveerd worden die een belangrijke rol spelen in de regulatie van emoties. Dansen geeft je een geluksgevoel. Je zou het kunnen zien zoals een weegschaal: aan de ene kant angst en stress en aan de andere kant jouw geluksgevoel. Wat weegt zwaarder in je dagelijks leven? Wanneer je net bent begonnen met dansles weegt mogelijk nog de angst en stress zwaarder. Hoe langer je op buikdansles zit des te meer ervaringen je hebt opgedaan met het geluksgevoel. op een dag weegt beide even zwaar. Dat is het moment datje kunt kiezen naar welk gevoel je gaat.

Buikdansles waarin improvisatie de boventoon voert

Mijn buikdanslessen zijn de enige op het gebied van buikdans waar improvisatie de boventoon voert. Erik Scherder laat ook nog eens weten dat dansles waarin improvisatie de boventoon speelt nog een extra waarde heeft. Kijk daarvoor het programma “Het Dansende Brein” terug.

Merk jij effecten

Merk jij effecten van de buikdanslessen wat betreft beter in je vel zitten? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader. 

Korting voor 1 september

De zomer pauze komt eraan. In Haarlem zijn er bijna de hele zomer inhaallessen. In Utrecht zijn nog de laatste workshops t/m 4 juli. In september begint het nieuwe seizoen weer. Wie voor 1 september inschrijft ontvangt een aanzienlijke korting.

Deel dit artikel met je netwerk op Facebook en WhatsApp. Of stuur deze blog door zodat heel Nederland weer gaat dansen!

Groetjes,
Sabouschka

 

Over de schrijver
Wanneer je bij Sabouschka les komt nemen dan kom je eindelijk tot rust. Sabouschka combineert een energieke, creatieve geest met een mooie houding en een soepel lichaam. Zij studeerde af als uitvoerend danser en choreograaf. Haar afstudeerproject was een voorstelling die mensen wakker schudde en oproept tot respect van het anders zijn van elk individu. Sabouschka is doordrongen van de authenticiteit van Egyptische buikdans als kunst en zelfexpressie voor de unieke vrouw. Als danser en lichaamsgerichte therapeut weet zij als geen ander mensen in beweging te brengen, van binnen en van buiten. Met die ervaring kan zij met recht stellen dat ze jou als hoogopgeleide vrouw helpt om in alle dynamiek jouw innerlijke rust te vinden: innerlijke rust van waaruit jij weer in beweging en tot expressie komt.
Stans
Door

Stans

op 7 June 2021

Sabouschka heeft helemaal gelijk: na een avondje dansen met haar lessen ben je weer helemaal opgeladen. Laatst was ik verhinderd en danste de volgende morgen op de muziek die bij de lessen hoort in mijn eentje de les. Zelfs dit werkte prima omdat zij alles zo goed uitlegt dat je het voor jezelf kunt herhalen.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 8 June 2021

Wat fijn Stans dat je na de buikdansles voelt dat je batterijen weer opgeladen zijn. Fantastisch dat je hebt geoefend thuis. En dat zelfs dat werkte!

Claire
Door

Claire

op 7 June 2021

Dansen in jou lessen samen met andere vrouwen heeft mij zo veel geholpen. Ik waardeer de lessen en contact me jullie dames en blijf dansen zo lang als het kan.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 8 June 2021

Zo leuk om te horen Claire dat mijn buikdanslessen je veel hebben geholpen om soepel te blijven. Fijn dat je dit enorm waardeert evenals het contact met de andere vrouwen in de les. En dat je blijft komen dansen zo lang als het kan.

Els
Door

Els

op 10 June 2021

Leuk om te lezen Claire. Ik ben het ook helemaal met je eens. Ik hoop dan ook nog lang de lessen van Sabouschka te kunnen volgen.

Jamila
Door

Jamila

op 8 June 2021

Het was een hele leuke en interessante documentaire. Nu begrijp ik waarom ik zo van dansen geniet en waarom het me een zo lekker gevoel geeft. Ik hoop heel lang nog te kunnen blijven dansen.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 8 June 2021

Dat klopt. Ik ben blij dat nu een wetenschapper de positieve effecten aantoont van dansen. Dans wordt nog steeds ondergewaardeerd. Terwijl dansen zo veel goeds in de mens teweeg brengt, lichamelijk en geestelijk. Fijn dat je daardoor nu begrijpt waarom dansen je zo een lekker gevoel geeft. Wat een mooie wens dat je nog lang kan blijven dansen. Moge hij in vervulling gaan.

Els
Door

Els

op 10 June 2021

Gisteren deden we als voorbereiding voor de authentic movement oefeningen voor de psoas. Hoewel ik sommige van die oefeningen totaal niet kon uitvoeren omdat ik meer voorbereiding nodig heb om goed op mijn rug te kunnen liggen, merkte ik vanmorgen bij het mediteren dat ik toch meer ruimte in mijn rechter heup had gekregen. Hoe wonderlijk! Nu de oefeningen nog doen met mijn linkerbeen want dat had ik vanwege de benodigde voorbereidingen maar overgeslagen.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 11 June 2021

Wat interessant om te horen Els! Meer ruimte in je heup de volgende dag aan die kant waar je de oefeningen had gedaan. Inderdaad nog de oefeningen doen met de andere kant. Waarom was dat tijdens de les niet gelukt? Ik bedoel dan ook welke voorbereiding had je nodig gehad om makkelijker op je rug in de constructieve rust positie te kunnen liggen?

Ine van Ameijde
Door

Ine van Ameijde

op 10 June 2021

Ook ik heb de uitzending gezien. Veel wist ik al, maar ik wist niet dat dansen zoveel gebieden tegelijkertijd in je hersenen activeert. Ik geniet er ook van en voel me erna lichamelijk altijd een stuk beter en lekker soepel. Vaak dans ik ook in de ochtend na het opstaan. Zo begin ik blij aan de dag. Ik hoop het nog lang te doen, samen met jullie. Wat ik ooit nooit vergeet: ik was eens op een dansavond met salsamuziek en zag daar een stel tachtigers dansen. Prachtig om te zien. Iemand weest mij erop en zei: mensen die blijven dansen, blijven langer jong. Hij had gelijk. Ook al word. Je ouder, je voelt je in ieder geval jong.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 11 June 2021

Ja dansen spreekt zo veel delen in de hersenen aan. Eindelijk eens dat er nu iemand is die dat wetenschappelijk aantoont. Zou fijn zijn wanneer dans dan ook meer waardering gaat krijgen. Zo leuk om te lezen Ine dat je dag begint met dansen. En dat je nog lang met ons wil blijven dansen. Super ook dat stel van in de tachtig wat salsa danst. Volgens mij voel je dan niet alleen jonger wanneer je ouder wordt maar blijf je het ook een beetje. En ik ben zo blij dat je gisteren voor het eerst op blote voeten (of op sokken dan) kon dansen desondanks zware reuma. Dat kwam doordat de spiertonus van buigen en strekken in balans werd gebracht met de psoas oefeningen. Want ook de voeten kunnen positief worden beïnvloed door meer vrijheid in je rug. En door een betere verbinding van de benen met de romp.

Nolly Cornet
Door

Nolly Cornet

op 17 June 2021

Hoi Sabouschka Dansen is zeker goed voor het geheugen! Ik merk daar altijd veel van als ik tijdens het schilderen even niet meer weet hoe ik verder moet en bij het draaien van jou muziek lekker ga dansen, komt de inspiratie weer terug en ga ik de dingen weer beter zien, heerlijk! Groetjes Nolly

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 20 June 2021

Wat leuk om te horen Nolly!

Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down