arrow_drop_up arrow_drop_down
Buikdansen met een blessure

Buikdansen met een blessure

Buikdansen met een blessure.Kan dat?

Buikdansen met een blessure hoe gaat dat? Dat kan mits er aangepaste voorbereidende oefeningen worden gegeven en het buikdansen niet prestatiegericht is. Laat het altijd wel van tevoren aan je docent weten wanneer je een blessure hebt. In het geval van mijn buikdansles zal ik steeds mijn best doen om je suggesties en aanpaste oefeningen te geven.

Buikdansen met een blessure aan je voet of been

Juist met een blessure is het noodzaak om in vorm te blijven. Je zou zittend op een krukje de oefeningen op een aangepaste wijze kunnen doen. De muziek kun je desnoods ook zittend vertalen. Dan dans je met je romp, je buik, je handen en je armen. En met de expressie van je ogen. Blijf buikdansen met een blessure.

Mijn advies

Mijn advies is altijd wel om naar een goede fysiotherapeut te gaan. De fysiotherapeut helpt je lichaam om het zelfgenezende vermogen te stimuleren. Ik ga bijna altijd gelijk de volgende dag. Dan is het ook snel weer over. Een keer ben ik van mijn brommer gevallen. Toen ben ik niet gelijk naar de fysio gegaan. Ik vond dat ik daar geen tijd voor heb. Herken je dat?

Je hebt maar een lichaam

Ik merkte de blessure ook alleen op bij mijn grond oefeningen. Buikdansen met een blessure doe ik namelijk wel. Het was een lichte blessure die je bij dagelijkse bewegingen niet eens opmerkt. Maar ik weet dat ik maar een lichaam heb. Als danser en als mens wil ik mijn lichaam in optimale conditie houden. Zo ging ik een paar weken later wel naar mijn fysio.

Het golven van de voeten

Ik maakte een aantal afspraken achter elkaar en ging 2 keer per week gedurende een maand. Elke keer masseerde zij het weefsel eromheen los. Zodat de verklevingen, die optreden bij elke blessure, gelijk losgaan. Een keer liet ze mij een oefening zien die ik daarvoor ook al elke les met jou doe. Het is het golven van de voeten. Die oefening kun je nalezen in mijn E Boek . Alleen al voor mijn oefeningen is het goed om te buikdansen met een blessure.

Een goede fysiotherapie praktijk

Voor een goede fysiotherapie praktijk in Amsterdam klik hier. Voor wie in Haarlem en omgeving woont raad ik het Sophiahuis aan.

Naar buikdansles met een blessure?

Vind jij dat je bij een blessure thuis moet blijven? Dat je niet of juist wel mag komen buikdansen? En waarom? Deel het met ons. Schrijf in het kader onderaan.

Workshop aanstaande zaterdag

Er is nog plek in de workshop van aanstaande zaterdag in Haarlem. Zin om nog mee te doen? Aarzel dan niet en neem snel contact met mij op. Er is maar nog maar heel weinig plaats. Zorg ervoor dat jij die krijgt.

Deel deze blog met je netwerk op Facebook, Twitter en door de link door te sturen.

Opdat jij gaat stralen!
Groetjes,
Sabouschka

Over de schrijver
Wanneer je bij Sabouschka les komt nemen dan kom je eindelijk tot rust. Sabouschka combineert een energieke, creatieve geest met een mooie houding en een soepel lichaam. Zij studeerde af als uitvoerend danser en choreograaf. Haar afstudeerproject was een voorstelling die mensen wakker schudde en oproept tot respect van het anders zijn van elk individu. Sabouschka is doordrongen van de authenticiteit van Egyptische buikdans als kunst en zelfexpressie voor de unieke vrouw. Als danser en lichaamsgerichte therapeut weet zij als geen ander mensen in beweging te brengen, van binnen en van buiten. Met die ervaring kan zij met recht stellen dat ze jou als hoogopgeleide vrouw helpt om in alle dynamiek jouw innerlijke rust te vinden: innerlijke rust van waaruit jij weer in beweging en tot expressie komt.
Jamila
Door

Jamila

op 7 August 2015

Hoi Sabouschka, Ik ben twee jaar geleden ook met een blessure blijven dansen. Was wel zwaar en ik kon niet echt van het dansen genieten. Maar het goede is dat ik nu geen blessure meer heb en nog steeds dans en wel weer volop geniet van de lessen en het dansen. Dus ik ben met je eens wel blijven dansen maar wel naar je lichaam luisteren, niet over je grens gaan. Wat mij erg veel heeft gelopen behalve lekker ontspannen in je lessen was mijn bezoekjes bij mensendieck (raad ik echt aan). Bij mensendieck kijken ze net als jij ook naar je houding en geven ze tips en oefeningen. Had graag naar je workshop willen komen zaterdag maar helaas moet ik werken. Groetjes, Jamila

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 7 August 2015

Hoi Jamila, dank je voor het delen van je ervaring daarmee. Het is inderdaad verstandig om en/en te doen. En naar de buikdansles blijven komen en naar een medisch professional te gaan die een op een werkt en gespecialiseerd is in je klacht. Ik ben blij dat je blessure helemaal over is en dat je weer plezier hebt in de danslessen. Soms is de dansles alleen nuttig. Dan leer je naar je lichaam luisteren. Dat is niet altijd plezierig om niet meer over je grens te gaan. Dat kan tijdelijk het plezier van het dansen weghalen. Toch komt het daarna weer dubbel terug. Dat is net zo dan in het leven. Fijn dat je in die periode toch hebt doorgezet. En dat je van het plezierige iets nuttigs hebt gemaakt. Jammer dat je morgen niet kunt komen naar de workshop. Ik wens je veel succes en voldoening met je werk morgen. We zullen je wel missen... Groetjes, Sabouschka

Riëtte
Door

Riëtte

op 7 August 2015

Hallo allemaal ! Ook ik ga al jarenlang naar mensendieck, niet voor een blessure, maar voor een chronische aandoening waar ik ook versterking van de spieren en houdingsverbetering krijg. Mijn therapeute weet ook dat ik bellydance doe en zegt bijna iedere keer dat dit ook zo goed te merken is aan mijn houding en spierkracht ! Dit is wel leuk om even te melden, tot zaterdag Sabouschka ! Groetjes Riëtte

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 7 August 2015

Wat goed dat jouw Mensendieck therapeute ook ziet dat de combinatie van mijn oefeningen met de vrije expressie in buikdans goed werkt voor je houding en het behoud van spierkracht. Tot zaterdag! Groetjes, Sabouschka

Claire
Door

Claire

op 7 August 2015

Ik heb recent een blessure aan mijn been gekregen toen ik viel thuis. De eerste dagen heb ik thuis gezeten met mijn been omhoog met een koud pak daarop. Daarna voelde het beter en deed ik een lange strand wandeling. Dat was teveel en het werd erger. Ik ging naar de huisarts en zij zei dat ik wel normale dingen mag doen maar niet teveel. Ik doe mijn been omhoog enkele keren per dag. Ik heb 2 buikdans lessen gemist. De laatste les van het seizoen wilde ik niet missen. Gelukkig heeft een lieve medecursist en haar partner mij opgehaald en terug gebracht naar huis na de les. Sabouschka gaf mij warm-up oefeninging op een stoel te doen. Ik kon ook een keer dansen. Daarna gingen wij naar een kroeg om gezellig een drankje te drinken met elkaar. De lessen zijn niet alleen maar goed voor het lichaam en plezierig. Er is ook het sociale aspect. Ik blijf dansen maar iets rustiger aan totdat mijn been weer is genezen!

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 7 August 2015

Ik ben blij dat je wel was geweest de laatste les voor de zomerstop. Het was echt lief van Riëtte en haar vriend dat ze je kwamen ophalen en ook weer naar huis brachten. Ik vind het ook leuk om te zien dat er soms vriendschappen ontstaan in mijn buikdansles. Fijn dat je het ook waardeert dat we met elkaar oefeningen doen, samen dansen en voor elkaar dansen. Dat je samen met de anderen leert om te kijken naar wat al goed is en dat concreet gaat benoemen naar elkaar toe. Dat in plaats van in competitie met elkaar te zijn. Onze wereld is al zo kritisch. Ik wens je veel beterschap toe. Tot 23 september weer! Groetjes, Sabouschka

jacqueline
Door

jacqueline

op 13 August 2015

Ik heb gelukkig bijna nooit blessures. Mijn voeten worden echter wel een dagje ouder en daar heb ik in het verleden wel eens een blessure aan gehad. Die oude letsels gaan nu een beetje opspelen in de vorm van slijtage aan sommige gewrichten. Het op gang komen heeft even tijd en aandacht nodig maar als ik eenmaal "warm" ben heb ik geen klachten meer. De golf oefening met de voeten is een hele goede warming-up. 'S morgens bij het opstaan maar ook voordat ik ga hardlopen. En tegelijk Super goede oefening om te "aarden". Dank!!

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 13 August 2015

Gelukkig heb je bijna nooit een blessure. Je zegt het zoals het is: oude kleine letsels - waarvoor vaak niet de moeite word genomen om de verklevingen van de weefsels los te masseren, - vervormen op de lange duur het bot, Als de verklevingen, die ontstaan als gevolg van een blessure, niet worden verholpen dan kan de blessure niet volledig genezen. Mijn fysiotherapeut past diepe bindweefselmassage toe die ze regelmatig herhaalt. Dat doet eerst pijn. Maar het is de deugddoende pijn. Dit soort pijn is vaak onvermijdelijk. Het is het begin van echte genezing. Je kunt ook veel doen door lichaamsgericht te werken zoals wij dat in mijn buikdanslessen doen. Het golven van de voeten en ook alle oefeningen die de diepliggende psoas spiergroep activeren helpen met het voorkomen van blessures en met herstel. Fijn dat je het golven van de voeten uit de les ook toepast voordat je gaat hardlopen. Het maakt je niet allen warm maar ook en vooral bewust.

Reactie plaatsen