Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

Buikdansen met een holle rug

Buikdansen met een holle rug

Buikdansen met een holle rug. Kan dat? Krijg je dan niet extra last van die holle rug?

Ik moet je vertellen dat dat bij mij vroeger wel zo was. Elke keer dat ik langere tijd ging buikdansen kreeg ik last van mijn onderrug. Dat ging accuut stoppen toen ik moderne dans ging studeren. Met de technieken van body mind centering en Alexandertechniek erbij.

Lichaamsgericht bewegen en dansen

Wij leerden toen lichaamsgericht te bewegen en te dansen. Soms moesten wij oefeningen met elkaar doen. Daarbij leerden wij hoe wij elkaar op een professionele manier mochten aanraken. Het lichaamsgevoel veranderde daardoor. Dat gebruikten wij direct in onze dans. Daarna pas wisselden wij van rol.

Mijn holle rug verdween

Dat voelde altijd zo lekker. Ik stond anders. Met de voeten meer op de grond. Ik bewoog anders. Geleidelijk aan verdween mijn holle rug.

Buikdansen met een holle rug

Buikdansen met een holle rug. Ik werd er zo enthousiast over dat ik dit werk met anderen wilde delen. Want ik kon nu uren achter elkaar buikdansen en kreeg geen last meer van mijn rug. Sowieso had ik nooit meer last van mijn rug.

Respectvol

Wanneer je nu naar mijn buikdansles komt dan doe je soms ook een oefening samen met een ander. Ik geef je dan een gerichte aanwijzing van hoe je elkaar aanraakt. Uiteraard gebeurt dat altijd respectvol en nooit tegen iemands wil. Wie niet mee wil doen krijgt een vervangende oefening. Je tekent bijvoorbeeld de bovenste bekkenrand na bij de ander. Zo weet je gelijk waar die zit. Je doet dat van voren naar achteren. Je past deze beweging toe terwijl jouw partner het kameel doet. Je leert hoe je met haar beweging meegaat met je handen.

Jouw holle rug verdwijnt

Daarna voel je eerst hoe je staat. Je beweegt een beetje voor jezelf. Dan ga je direct buikdansen. Buikdansen met een holle rug? Die heb je opeens niet meer. Jouw holle rug verdwijnt.* Al is het maar even deze ene ervaring. Krijg je meer van dit soort ervaringen dan onthoud je lichaam dit. Kom daarvoor dan wel regelmatig bij ons buikdansen. Dan gaat ook jouw holle rug geleidelijk aan verdwijnen. Goed nieuws toch?

• = Dit resultaat in combinatie met buikdans kun je alleen bij pure bellydance bereiken.

Wat heb jij ervaren bij deze oefening?

Voelde je verschil? Stond je anders? Bewoog je anders? Buikdanste je anders? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

De cursus buikdans in Amsterdam is al begonnen. Aanstaande woensdag is het nog mogelijk om mee te doen. Daarna sluit ik de lesgroep tijdelijk om het leerproces te waarborgen. Vanaf 4 april open ik de cursus weer voor 3 achtereenvolgende weken. Schrijf je dus gelijk in! Klik dan hier.

Ik zou het super leuk gaan vinden wanneer je deze blog gaat delen met je netwerk. Doe dat via Facebook!

Groetjes,
Sabouschka

Comment Section

6 reacties op “Buikdansen met een holle rug


Door Else op 2 februari 2018

Een holle rug is inderdaad ook mijn probleem, met alle gevolgen van dien. Sinds ik op buikdansen zit ben ik het me steeds bewuster geworden en corrigeer ik mijn houding als ik het merk. Maar ik ben er nog niet ….


Door Sabouschka op 8 februari 2018

Laat de houdingscorrectie veel meer van binnenuit komen.

Doe mijn oefeningen en voel even na. Sta je anders? Is de gewichtsverplaatsing anders? Neem eerst waar of en hoe je anders voelt. Dan pas doorgaan met de oefening.

Het word dan bijzonder krachtig wanneer je na een oefening buikdanst. Dan is de kans het grootst dat het beklijft.


Door Thera op 3 februari 2018

Mijn holle rug verdwijnt door de oefeningen van Sabouschka, bijv. de C-curve. En laatst lagen we op een matje op onze rug met de benen tegen de muur, wel 10 minuten lang.
Dit hielp mij ook om rechterop te staan. Sabouschka heeft veel ervaring om uit te putten. Zo krijgen we oefeningen vanuit tai-chi, yoga en body mind centering. Hierna sta ik steviger op mijn voeten en kan bewegingen soepeler uitvoeren, zoals de shimmies en de kameel. Iedere keer vind ik de oefeningen fijn en helpend voor mijn lichaam.


Door Sabouschka op 8 februari 2018

Wat fijn om te horen dat je holle rug verdwijnt door de oefeningen. Dat je dan steviger staat. Dat je de bewegingen soepeler kan uitvoeren.

Dat was zondag middag ook echt te zien. Ik heb je nog nooit zo rond en vloeiend zien bewegen rondom je middel. Super vrouwelijk en sensueel. Een echte doorbraak!


Door Riëtte op 7 februari 2018

Ook ik heb veel baat bij de oefeningen, vooral de Ccurve, daar begin ik altijd mijn dag mee !
De vogeltjes buiten fluiten hiermee vrolijk een ‘sterke rug’ dag in !


Door Sabouschka op 8 februari 2018

Ik vind het zo stoer van je dat je elke ochtend de C-curve even doet. Daar heb je zo veel baat bij.

Plaats een reactie


*