Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

Buikdansen verzacht blessureleed

Buikdansen verzacht blessureleed

Als je een blessure hebt dan is het wel in veel gevallen wel goed om naar de buikdansles te komen. Buikdansen verzacht blessureleed. Tenslotte is gematigde beweging bijna altijd goed. Want wat rust roest. Beweging onder professionele begeleiding voorkomt dat je te veel gaat compenseren. Door te compenseren zal je nieuwe en vaak blijvende spanningen opbouwen. Het is wel nodig dat je docent een gedegen anatomische kennis bezit

en dat je de blessure aan je docent meld. Buikdansen verzacht blessureleed. Dat is zeker zo als het in combinatie gebeurt met de behandeling van een fysiotherapeut. En als aan het buikdansen sensomotorische oefeningen vooraf gaan.

Geen rugpijn meer

Een van mijn nieuwe leerlingen vertelde mij dat ze naar de 1e buikdansles 3 dagen lang – niet alleen maar geen rugpijn meer had – maar ook nog een heel lekker gevoel in haar lijf.  Buikdansen verzacht blessureleed en zet je volledig in de watten.

Buikdansen bevordert de levensvreugde

In het westen bestaat nog steeds het idee dat je gezond, jong, slank en lenig moet zijn om te mogen buikdansen. Dat idee is verkeerd. Buikdans is ook een sociale dans. Buikdansen bevordert de levensvreugde voor iedereen. Het maakt niet uit hoe oud je bent of wat voor lichaamsbouw je hebt.

Mooi, slank, soepel, energiek

Natuurlijk word je, naarmate je minder gezond bent of ouder word, vaak ook stijver en dikker.
Je moet jezelf alleen de vraag stellen of dit noodzakelijkerwijs met het ouder worden of andere gebreken te maken heeft of met een ongezond leefpatroon.  “Wat rust dat roest” is een oud spreekwoord. Als je ervoor zorgt dat je goed doorbloed blijft, ontspant, je lichaam ontgift (door de lymfestroom op gang te brengen door beweging) en dingen blijft doen die je altijd leuk vond dan kun je mooi, slank, soepel, energiek, sterk en lenig blijven. Ben je dat niet meer dan heb je wel de kans om dat weer te worden.

Een extra reden om weer in beweging te komen

Heb je een blessure of een (lichte) lichamelijke beperking? Iets waar je in het gewone leven misschien niet eens iets van opmerkt maar bij het sporten wel? Dan is dit een extra reden om weer in beweging te komen. “Omhels wat is en werk ermee” is mijn motto geworden. Buikdansen verzacht blessureleed.

Onzekerheid

“Dankzij Sabouschka’s benadering heb ik geleerd om juist mijn onzekerheid en geremdheid veroorzaakt door enige fysieke beperkingen te gebruiken en mee te nemen in mijn dans, wat uiteindelijk voor een betere kwaliteit zorgt. Daarom denk ik dat Sabouschka’s lessen behalve dat ze ontspanning en zelfvertrouwen bevorderen ook voor iedere vrouw een goede manier zijn om jezelf beter te leren kennen.” Faya Wang

Een hele mooie speelse en expressieve buikdanseres

Ik moet daarbij vermelden dat wie Faya Wang uit de buikdansles kent dit niet zou vermoeden. Zij is namelijk een van de mooiste buikdanseressen in de buikdansles. Ze is een hele mooie speelse en expressieve buikdanseres geworden. Ze is een jonge en alleenstaande moeder, die het wel zwaar heeft. In de buikdansles komt ze helemaal tot bloei. En dit is goed te zien, Buikdansen verzacht blessureleed.

Ischias

“Tussendoor had ik ischias in 2007. Dat was lastig met name het buigen in de rug. Voor mij de eerste keer om hiermee te leren omgaan. Ik kreeg bij dans alternatieve oefeningen, zodat ik weinig buikdanslessen hoefde te verzuimen. Ik heb hier ook geleerd om mijn grenzen op te zoeken, te zoeken naar wat je lichaam op een bepaalde dag wel of niet aan kan. Doordat die vrijheid en rust er altijd is is het ook op dit vlak een leerproces.” Asala,

 

Een arts heeft dit aan eigen lijve ervaren

Asala is arts van beroep. Zo zie je weer: buikdansen verzacht blessureleed. Zelfs een arts heeft dit aan eigen lijve ervaren.

17 Tips om de stelling waar te maken: buikdansen verzacht blessureleed.

1.) Laat er zijn wat is./aanvaarding.
2.) Sta met beide voeten goed op de grond./blijf met beide benen op de grond.
3.) Zet je voeten recht onder je heupen.
4.) Buig je knieën lichtjes.
5.) Laat je lichaamsgewicht sinken naar je basis.
6.) Blijf goed geaard en sta jezelf toe een beetje in jezelf ta gaan.
7.) Sluit je ogen af en toe bij een oefening om je lichaam gerichter waar te nemen.
8.) Merk je spanningen op. Veroordeel jezelf niet. Weet dat het opmerken ervan het begin is van de oplossing.
9.) Zet altijd je hele lichaam in bij elke beweging (full body movement).
10.) Blijf bij jezelf en bij wat goed voelt voor jouw lichaam op dit moment. Ga niets forceren.
11.) Vergelijk jezelf niet met anderen en ook niet met jezelf van voor de blessure.
12.) Hou elke beweging klein om mee te beginnen. Wil je ze later langzamerhand groter laten worden hou dan je gevoel erbij. Ga ook weer kleiner bewegen als je pijn voelt.
13.) Beweeg in het begin langzaam en rustig en altijd met aandacht. Als je geen pijn krijgt als je het tempo opvoert dan mag het. Hou dan wel je aandacht erbij. Krijg je wel pijn bij het versnellen ga dan weer langzaam bewegen.
14.) Ga je buikdans laten ontstaan vanuit een beweging die goed voelt.
15.) Laat de beweging ontstaan vanuit de muziek.
16.) Blijf bij eenzelfde beweging zo lang als deze goed voelt. Duik er volledig in. Geniet van de muziek. Zing met je lichaam als het ware mee met de muziek.
17.) Geef je grenzen tijdig aan. Wacht niet totdat het te laat is. Vind je dit moeilijk? Vraag mij of een andere deelnemer om je daarbij te helpen.
Buikdansen verzacht blessureleed. Onderzoek deze stelling door de 17 tips toe te passen.

 

Buikdansen verzacht blessureleed als de buikdanslessen voldoen aan 3 voorwaarden:

*lichaamsgerichte oefeningen vooraf of tussendoor.
* vrije dansexpressie tijdens het buikdansen
*aandacht training tijdens de oefeningen en het buikdansen i. p. v kijken van buitenaf in de spiegel

Heb je ooit een blessure gehad en bleef je toch naar de buikdanslessen komen?

Heb je ooit een blessure gehad en bleef je toch naar de buikdanslessen komen? Wat was je ervaring? Raad je het anderen aan? Is er iets anders waardoor je eerst dacht dat je niet zou kunnen komen buikdansen? Is er iets positief verandert door het regelmatig trainen met aandacht en de vrije expressie in het buikdansen? Deel het met ons. Schrijf in het kader onderaan.

Kom ook buikdansen

Kom ook buikdansen. Het unieke concept van sensomotorische oefeningen, voorafgaande aan de vrije dansexpressie in buikdans, zal je alleen bij dans jezelf gezond vinden. Er is rekening ermee gehouden dat je misschien te ver van Amsterdam of Haarlem woont.. Daarom is er een cursus van maandelijkse lange middag workshops in het midden van het land, in Utrecht. Er is gratis parkeerplek voor de deur. De studio is goed met openbaar vervoer bereikbaar en op loopafstand van het centraal station.  Aanstaande zondag, 19 april gaat er weer een cursus van start. Wil je nog meedoen? Wacht niet te lang. De plekken raken snel op. De groep zit al bijna vol. Nieuwsgierig geworden of wil je nog meedoen?  Klik dan hier 

Deel deze blog met je netwerk op Facebook, Twitter en door de link door te sturen.

Opdat jij gaat stralen!

Groetjes,
Sabouschka

Comment Section

11 reacties op “Buikdansen verzacht blessureleed


Door Stephanie op 17 april 2015

Ik kan iedereen aanbevelen om met rugklachten op buikdansles te gaan bij Sabouschka! De oefeningen die we doen en de manier van dansen maken mijn rug erg soepel. Voorheen moest ik zeker 4 keer in het jaar naar de fysio vanwege mijn rug. Nu is dit maximaal 1 keer per jaar en het is heerlijk om te dansen.


Door Sabouschka op 17 april 2015

Wat leuk om te horen Stephanie! Daar ben ik heel erg blij mee dat mijn oefeningen en de manier van buikdansen je rug soepel houden en vrij van rugpijn. Dit heeft alles te maken met het dansen binnenin je eigen mogelijkheden. Dat heeft dan ook nog eens een en/en effect: en het is goed voor je lichaam en het ziet er ook nog mooi uit.


Door Riëtte op 18 april 2015

Ja, ik ga jullie vertellen over mijn chronische ziekte die is ontstaan in 1997 in mijn Centraal zenuwstelsel, en daar Multiple Sclerose (MS) heeft doen veroorzaken. Ik zal de medische uitleg achterwege laten, die is op Google ruimschoots te vinden. Wel geef ik de ‘verschrikkelijke’ link van ons ‘lijflied’
Tanz das ZNS > https://youtu.be/sW80JfXLZGs

Wat ik bij Sabouscha heb geleerd is vooral
* genieten van de prachtige Egyptische muziek
* mijn lijf registreren in al zijn facetten
* mijn voeten binnenshuis zonder schoenen
* de knieën van het slot
* zitten op de zitbotjes en de rug recht maar de natuurlijke welvingen er wel laten zijn
* dagelijks de voet-rol en C curve oefeningen doen
* de schouders, armen en handen los en ontspannen
* de kin niet teveel omhoog, maar met de monnikskap spier voelen of je hoofd goed balanceert vanuit het puntje van je neus naar deze spier Monnikskap-spier > http://nl.wikipedia.org/wiki/Musculus_trapezius

Deze oefeningen heb ik in mijn dagelijks leven gere-integreerd en dat brengt mij veel goeds !
Daarbij merk ik dat na bijna 2 jaar bij Sabouschka mijn manier van bewegen beduidend is veranderd en dat hoor ik ook vaak van mensen om mij heen ! Inderdaad veel strammigheid in het lopen is over en dat komt door het aarden en het goed ademhalen, waardoor ik zekerder en eleganter ben gaan lopen.

Waar ik nog aan blijf werken is mijn balans/evenwicht, dat zit ook vooral tussen mijn oren, dus het denken loslaten !

Dankjewel lieve Sabouschka dat je mij al zoveel hebt geleerd ! XX
Riëtte


Door Sabouschka op 18 april 2015

Wat fijn Riëtte, dat zelfs anderen nu zien dat jouw manier van bewegen eleganter is geworden. Het klopt, de strammigheid is over. Je hebt ook zo geïnspireerd gedanst afgelopen woensdag onder de vreugdekreten van de Egyptische dame die nu bij ons op buikdansles zit. Ik had je dit nog helemaal niet verteld. Echt mijn complimenten.
Je beschrijft de trapezius (Monnikskap – spier). Het klopt dat hij onderaan de achterkant van de schedel hecht. Het is de buitenste spier. Toch proberen wij in mijn buikdanslessen altijd met de dieperliggende spieren te werken (net als bij Pilates). De dieperliggende spiergroepen, die hechten aan de onderkant van de achterkant van de schedel zijn “oblique capitus anterior en rectus capitus posterior major (suboccipital muscles)”.
Mijn excuus aan iedereen dat ik de anatomische termen in het Engels houd. Ik heb medische basistaal geleerd. Dat betekent dat de anatomie in het Latijns was. Als danser heb ik al eerder anatomie bestudeert en dan in het Engels. Anatomie in het Engels en in het Latijns lijken op elkaar. Ik heb het nooit vertaald naar mijn eigen moedertaal omdat ik snel wilde leren. (Terug vertalen vertraagd het proces als je in een andere taal wil denken). Zoals je weet is Nederlands niet eens mijn moedertaal waardoor ik het ook niet heb vertaald in het Nederlands.


Door Annemarie op 19 april 2015

Ik ben ook voor! Super leuke lessen en niet belastend.
Heb als fysio zelf eens meegedaan met Sabouschka en ben erg enthousiast.


Door Sabouschka op 19 april 2015

Wat leuk dat je dit even laat weten! Ik vind jou ook en hele goede fysiotherapeut, Annemarie.


Door Esther op 20 april 2015

Eind vorig jaar had ik een fysieke beperking na een operatie. Hoewel ik nog niet goed mobiel was ben ik kort na de operatie toch naar de workshop van Sabouschka gegaan. Door de aangepaste oefeningen van Sabouschka heb ik bijna alles op mijn tempo mee kunnen doen. In het begin was ik heel erg bezig met alles wat ik niet kon maar tijdens het dansen leverde mijn beperking in bewegingen juist weer iets nieuws op. Door nog beter te luisteren naar de muziek vond ik een rustigere laag in het nummer waar ik heel goed op kon bewegen. De focus lag niet meer op alles wat ik niet kon maar nieuwe bewegingen en belevingen die ik juist beter kon doen. Ook na de workshop voelde mijn lichaam veel beter en ik heb echt het gevoel dat de workshop heeft bijgedragen aan mijn herstel. Dank je wel Sabouschka!
Groetjes Esther


Door Riëtte Langendorff op 20 april 2015

Hoi Esther; erg mooi om te lezen en zeer herkenbaar.
Ook ik heb bij Saboush al een hele ‘levensloop’ meegemaakt !
Heel langzaam begint door te sijpelen wat zij mij allemaal bijbrengt,
en dat is veel meer als alleen het willen leren van buikdans,
ook mijn interesse in de muziek, tempo, ritme,
en vooral ook de overdracht van de muziek in ieders eigen uiting !

Met mijn beperking (MS) leer ik nu dat niet altijd alles perfect hoeft te moeten zijn, want ik neem nu meer tijd om in mezelf te gaan en er ook echt van kan leren in mijn dagelijks leven !

Dus zo veel herkenning in jouw verhaal
en dankbaarheid voor onze Sabouschka !

Groetjes Riëtte


Door Sabouschka op 21 april 2015

Ik was heel blij Esther dat je toen bent gekomen en ook dat je mij erover vertelde zodat ik je gericht kon begeleiden. Fijn dat je op gegeven moment de switch kon maken naar je restcapaciteiten. Dat je daardoor ook weer iets nieuws hebt ontdekt. Ik vind het super leuk om te horen dat mijn workshop je heeft geholpen om sneller te herstellen.


Door Claire op 22 april 2015

Ik kan de lessen ook aanraden voor preventie en herstel van (niet ernstige) blessures. Als ik blijf dansen, blijf ik soepel. Meestal heb ik meer kans om pijntjes te krijgen in de vakantie periodes. Als ik me niet op mijn best voel, zeg ik het tegen Sabouschka en zij geeft mij voor sommige oefeningen alternatieve versies. Ik ben onder de indruk van hoe veel zij de anatomie heeft bestuuderd en de kennis over body-mind en lichaamswerk die ze heeft. Dat word gebruikt in de warmup oefeningen.


Door Sabouschka op 22 april 2015

Dank je wel Claire. Het lichaam is mijn passie. Ik ben gefascineerd hoe we ons lichaam kunnen inzetten als expressief instrument om in dans uiting te geven aan wie we zijn. Daarvoor is gedetailleerde kennis nodig om dat proces bij anderen verantwoord te kunnen begeleiden. Daarom heb ik zo veel gestudeert. Ik ben gek op anatomie en fysiologie.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.