Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

Buikdansles als oplossing voor rugpijn

Buikdansles als oplossing voor rugpijn

Buikdansles als oplossing voor rugpijn? Dat is wel te gek voor woorden. Hoe kan je nou iets leuks verbinden met iets nuttigs? Het goede nieuw is: het kan. Nieuwsgierig geworden hoe dat kan?

Lichaamswerk en mindfulness

Ik begin de buikdansles altijd met lichaamswerk en mindfulness. Je gaat naar binnen, even helemaal voor jezelf. Net als bij yoga.

Massage over je kleding heen

Of je krijgt juist uitleg voor een massage over je kleding heen. Dat doe je samen met een partner die jou masseert en mee beweegt terwijl je een oefening doet. Mijn leerlingen vinden dat zalig. Ze kunnen niet wachten tot ik weer zo een oefening geef. Het speciale daaraan is dat je na afloop niet gelijk hoeft te wisselen. Je mag eerst lekker en op je eigen manier dansen. Je krijgt een sjaaltje om je heupen gebonden en de muziek nodigt je uit om zachte ronde bewegingen te maken. Dat voelt weldadig.

Goed voor jezelf zorgen

Daarna pas geef je aan je partner wat je zelf hebt ontvangen. Ik praat je er doorheen en herinner je continue eraan om goed voor jezelf te zorgen. Dat jij je lekker voelt terwijl je er voor de ander bent.  Pas zo word de buikdansles als oplossing voor rugpijn ervaren.

Eenheid van lichaam een geest

Mijn oefeningen zijn heel specifiek en werken therapeutisch. En dat vooral op een puur fysiek niveau. Omdat het altijd gaat om de eenheid van lichaam geest en ziel is het nooit saai. Je volgt je lichaamsbeweging met je aandacht. Dat houd je geest bezig. Zo leer je lichaamsbeheersing. Bijkomend effect is dat zowel de holle rug alsook lage rugpijn geleidelijk aan steeds meer verdwijnen.

Buikdansles als oplossing voor rugpijn

De vrije buikdansbeweging op muziek na dit voorwerk zorgt ervoor dat je het verworven lichaamsgevoel naar je dagelijks leven mee zal nemen. Je word dan opeens verrast door het wegblijven van rugpijn. Zo kan de buikdansles als oplossing voor rugpijn zijn.

Waar moet je op letten bij wie je buikdansles neemt ?

Je moet op letten dat

• Worden de oefeningen snel gedaan of zelfs afgeraffeld? Of is er tijd om te voelen?
• Moet jij voldoen aan de esthetiek van het buikdansen of mag je buikdans gebruiken om zo te bewegen dat het voor jouw als unieke vrouw goed voelt?
• Mag je even lekker vrij buikdansen en helemaal uit je dak gaan?
• Is je lerares ook geschoold in anatomie en lichaamsgericht bewegen?

Dat zijn een aantal belangrijke overwegingen als je de buikdansles als oplossing voor rugpijn wilt gebruiken.

Een goede fysiotherapeut

Zoek je toch een goede fysiotherapeut? Het is een goed idee bij hardnekkige rugpijn naast de oefeningen van de buikdansles een goede fysiotherapeut op te zoeken. In Amsterdam heb je Annemarie Relingh van Fysioline. In Haarlem heb je Anna Miedema van het Sophiahuis . Beiden hebben meerdere specialisaties en masseren ook nog. Dat doen veel fysiotherapeuten niet meer. Ze zijn dan bang dat je lui zou worden. Soms moeten echter wel verklevingen los gemasseerd worden. Ook hier geldt: niet elke fysiotherapeut behaalt hetzelfde resultaat.

Rugpijn verdwenen?

Heb jij zelf ooit eens rugpijn ervaren? Is je rugpijn verdwenen sinds je op buikdansles zit? Als dat zo is waar denk je dat dit mee heeft te maken? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

Regio Utrecht

In de regio Utrecht zijn de vakanties na dit weekeind afgelopen. Precies over een maand op zondag 20 september, begint in Utrecht het nieuwe dansseizoen. Lees hier meer en wat anderen van deze cursus in workshop vorm vinden.

Geluksgevoel

Vrouwen uit Utrecht, De Bilt, Zoetermeer, Wageningen, Leiden, Lelystad en zelfs uit Groningen en Maastricht komen naar de workshops lichaamswerk en dans in workshopvorm eens per maand. Het leuke aan deze cursus is de diepgang. Door de tijd die zo een hele middag je geeft, kom je tot diepe ontspanning. Van daaruit openen de deuren naar je eigen creativiteit. Deze geven je een onbeschrijfelijk geluksgevoel. Wil je dit ook eens meemaken? Kom dan meedoen met de eerste workshop op 20 september. Wil je gelijk bij de vaste groep inschrijven? Doe dat dan voor 28 augustus en ontvang de korting. Klik hier om je in te schrijven.

Deel deze blog door onderdaan op de knoppen te drukken.

Opdat jij gaat stralen!

Groetjes,
Sabouschka

Comment Section

10 reacties op “Buikdansles als oplossing voor rugpijn


Door Lieke op 21 augustus 2015

Ik heb geen ervaring met lage rugpijn. Maar ik heb wel de indruk dat ik dankzij de dans daar nooit last van heb. Het voorkomt dus ook lage rugpijn en waarschijnlijk nog veel meer. En het levert dansplezier op!


Door Sabouschka op 21 augustus 2015

Wat goed dat je nooit last van lage rugpijn hebt gehad. Dat is zeker het resultaat ervan dat je al je hele leven danst en dat ook blijft doen. De combinatie van lichaamsgericht bewegen en dansen versterkt dit effect.
Het geeft je inderdaad daarnaast een hoop plezier.


Door Mascha Hogeboom op 21 augustus 2015

Ik ben altijd stram in mijn rug geweest. Door de lessen ben ik veel soepeler in mijn rug geworden. Minder snel pijntjes in mijn rug en meer moeiteloos recht op zitten. Heel fijn om op deze manier aan mijn rug te werken!!


Door Sabouschka op 21 augustus 2015

Wat ontzettend leuk om te horen. Je bent nu een jaar bezig en voor de 2e keer mee op mijn dansretraite aan de zuidkust van Kreta. Ik vind het zo spannend om te zien hoe je rug elke dag opener wordt. Hoe de net iets te grote ronding in je bovenste rug steeds minder bol word. En dat gaat moeiteloos.
De lijn van je nek naar je lichaam is dusdanig verandert dat menig schilder je graag zou willen schilderen. Zo mooi is het!


Door Pauline van der Velde op 21 augustus 2015

De C curve oefening en de rollen als een boek oefening helpen heel goed tegen rugpijn. En rug aan rug met een danspartner de golfbeweging van elkaar volgen is ook een aanrader.


Door Sabouschka op 21 augustus 2015

Wat goed om te horen welke van mijn oefeningen heel specifiek bij je werken. De C-curve heb ik ook uitvoerig beschreven in mijn E boek,


Door Riëtte op 21 augustus 2015

Al jouw oefeningen zijn voor mij een vast deel van mijn dagelijks leven geworden en daar ben ik zo blij mee Sabouschka !

Zowel mentaal als lichamelijk zit ik veel beter in mn vel. Bij alles wat ik doe gaat het steeds door mn hoofd; rugpijntje, dan extra C curves, balans weg, dan extra voetrol, en zo kom ik de dag blij met voldoening door !

Groetjes Riëtte


Door Sabouschka op 26 augustus 2015

Wat fantastisch dat je er zo veel baat bij mijn oefeningen hebt. Heel erg goed dat je ze dagelijks doet. Super dat je ze toepast wanneer je een beperking ervaart. En dat ze gelijk helpen.

Ga verder zo. Je bent heel goed bezig!


Door Henriette op 21 augustus 2015

Ja, die rugpijn daar kan ik wel over meepraten 😉
Wat voor mij de allerkrachtigste oefening is, is de allersimpelste: constructive rest: Daar geef je als het ware je lijf zelf de kans om zich te herstellen – met je geest voelen waar er allemaal spanningen zitten en ze langzaam durven los te laten. Daarna kan ik vaak met een voorzichtige draai of twee de gek getrokken wervels weer op elkaar krijgen. Ooit heb ik tegen collegas gezegd: “Ik heb wel rugpijn maar ik ben heel goed in op de grond liggen dus dat komt goed” 😉
Nu dat ik weer meer dans, heb ik daar sowieso minder last van; alles wordt gelijktijdig sterker en soepeler – en ik wordt zelf blijer van het dansen!


Door Sabouschka op 26 augustus 2015

Bijzonder dat je de gek getrokken wervels op deze manier heel voorzichtig weer op de goede plaats weet te krijgen. Ik ken dat ook. In feite herstelt het lichaam zich dan vanzelf. Je hebt het zelf herstellend vermogen geactiveerd door de oefening.

Ik ben wel bij om te horen dat je veel minder last van rugpijn hebt sinds je weer meer danst. Ik vind het fantastisch dat je weer bent komen dansen!

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.