Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

Het effect van buikdans op je weerstand

Het effect van buikdans op je weerstand

Het effect van buikdans op je weerstand. In tijden van de pandemie is het extra belangrijk om je weerstand te verhogen. Maar wist je al dat dansen je weerstand tegen het virus verhoogt? 

We dansen heel weinig in Nederland. Veel mensen denken dat ze niet kunnen dansen. Die angst is ongegrond. Het vermogen om ritmes te volgen zit in onze natuur. Maar waarom zou dansen nou je weerstand verhogen? Wat is dan het effect van buikdans op je weerstand?

Het effect van buikdans op je weerstand

Dansen is erg gezond. Het stimuleert je stofwisseling en traint je hartspier. Op termijn versterkt het je spierkracht en je weerstand. Muziek is onlosmakelijk verbonden met dansen. Muzikant Daisy Fancourt van de University College London heeft in verschillende studies aangetoond dat al het luisteren naar muziek je het immuunsysteem reguleert. Musiceren evenals dansen op muziek doen dat ook. Bovendien maken je hersenen gelukshormonen aan als er iemand naar je glimlacht. Die stofjes binden vooral aan receptoren in hersengebieden die betrokken zijn bij stress.  Met als gevolg stressvermindering. Iemands glimlach verbeterd dan niet alleen je stemming. Het versterkt ook je weerstand.

Het effect van aanraking op je weerstand

Aanrakingen hebben eveneens een positief effect op het lichaam. De hartslag wordt regelmatig, bloeddruk en stresshormonen dalen. Bindingshormonen en de neurotransmitter serotonine worden aangemaakt. Dat alles verhoogt je weerstand. Daarnaast verbeterd het je stemming en doet slecht humeur of woede afnemen.

Verdere effecten van dansen en dus ook buikdansen op de lange termijn

  • Betere stemming en welbevinden
  • Behoud van cognitieve flexibiliteit
  • Verbetering van emotieregulering,motoriek en interoceptie *
  • Beter zelfbewustzijn
  • Beter evenwicht en coördinatie
  • Toename longvolume
  • Training hartspier
  • Afbouw vet
Het effect van buikdans op je weerstand

Het effect van buikdans op je weerstand

Meer lange termijn effecten van danslessen

  • Bindweefsel blijft soepel
  • Versterken spieren
  • Toename botdichtheid
  • Behoud van beweeglijkheid
  • Betere doorbloeding
  • Versterkt de weerstand

*= interoceptie is de naar binnen gerichte waarneming van je eigen lichaam.

De korte termijn effecten van buikdansen zijn

  • Aanmaak geluks– en bindingshormonen
  • Stimulans stofwisseling
  • Regulering hartfrequentie
  • Stretching solar plexus
  • Daling stresshormonen
  • Snellere afbraak gifstoffen
  • Verbranden van calorieën

Is het niet raar dat juist de anderhalve meter economie kan bijdragen aan een verminderde weerstand? Natuurlijk was het even nodig om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Wanneer dit echter blijvend wordt dan verzwakt juist de volksgezondheid. De wetenschappelijke artikelen over dans evenals het artikel “Huidhonger”in mijn bron bewijzen de noodzaak om echt contact in levende lijve.

Welke lange termijn effecten merk je op door de buikdanslessen?

Wanneer je door de lijst van lange termijn effecten gaat wat merk je dan op? Is er iets wat er mogelijk zo vanzelfsprekend voor je is dat je er niet bij stilstaat? Iets dat niet dansende leeftijdsgenoten mogelijk niet hebben? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader. 

Wil je ook tips en trucs?

Wil je ook tips en oefeningen aangereikt krijgen om alvast thuis te doen? Ga dan mijn E-book “Lekker in je Lijf dankzij Buikdans” downloaden. Dat geef ik je cadeau. Klik dan hier.

Bron: 2 artikelen in het blad “eos Wetenschap Psyche en Brein” met de titel “Dansen houdt lichaam en geest scherp”.

Deel deze blog graag met je netwerk op Facebook enzovoorts.

Groetjes,
Sabouschka

Comment Section

6 reacties op “Het effect van buikdans op je weerstand


Door Sandre op 17 juli 2020

De betere doorbloeding merk ik zeker! Sinds ik dans heb ik geen last meer van koude handen en voeten. Een heel verschil met vroeger. Het effect op de korte termijn is voor mij vooral intense ontspanning.


Door Sabouschka op 18 juli 2020

Wat goed om te horen dat je geen koude handen en voeten meer hebt sinds je danst.

Intense ontspanning dat is belangrijk. Even in een andere wereld duiken. Volledig in het hier en nu zijn. Je lijf volgen en zelfvergeten dansen.
Hopelijk tot snel weer!


Door Claire op 17 juli 2020

Wauw! Dat is interessant. Ik blijf dansen in jou lessen omdat het doet mij goed en is gezellig.


Door Sabouschka op 18 juli 2020

Ja dat vond ik ook toen ik de artikelen las in eos wetenschap.

Fijn dat je dansles bij me blijft nemen. Goed om te horen dat het je goed doet en dat het gezellig is Zo blijf je ook soepel en veerkrachtig

You look so pretty on the photo!


Door Jamila op 20 juli 2020

Voor mij voelt dansen net zo noodzakelijk als ademen, eten en drinken. Daarom mis ik het zo sinds mijn verhuizing en de corona pandemie. Ik ben zo blij dat ik afgelopen donderdag toch weer samen met jullie in het echt heb gezien en gedanst. Voel weer wat vreugde door mijn lijf lopen. Ik kan niet wachten om weer regelmatig samen te dansen zonder afstand.


Door Sabouschka op 22 juli 2020

Wat fijn dat je weer wat lijfelijk plezier hebt beleefd door het buikdansen. Super leuk dat je bent gekomen! Ik snap je compleet dat dansen noodzaak is net als ademen, eten en drinken. Ik heb hetzelfde.
We gaan weer regelmatig samen dansen. Alhoewel we helaas voorlopig wel de afstanden in acht moeten nemen. Geen idee hoe lang. Dat wordt ons niet verteld. Of heb ik wat gemist?

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.