Hoe belangrijk is danstechniek om goed te worden in buikdans

Hoe belangrijk is danstechniek om goed te worden in buikdans

Hoe belangrijk is danstechniek om goed te worden in buikdans? Eigenlijk moeten we de vraag anders stellen: hoe leer je danstechniek voor buikdans? Maar daarover vertel ik je later meer.

Hoe belangrijk is danstechniek om goed te worden in buikdans? Danstechniek is de basis van elke vorm van dans. Maar dat betekent niet dat je steeds meer technieken in rap tempo op elkaar moet stapelen. Dat komt je coördinatie vaak niet ten goede. Een goede buikdanseres is goed geworden in de loop der tijd. Ze is niet stil blijven zitten, ze blijft oefenen, naar de muziek luisteren en erbij leren.

Nieuwe leerlingen verbazen zich

Ik heb heel wat nieuwe leerlingen in mijn buikdansles in Haarlem. Dan bereid ik mij van tevoren extra voor om de nieuwe vrouwen net zo veel techniek te geven dan nodig is om los te komen. Dat zodat zij zichzelf durven te uiten in de dans. Wanneer ik zie dat het goed gaat dan ga ik verder met de gewone les. Ik geef mijn lichaamswerk en leid de hele groep van daaruit in de vrije dansexpressie. Wanneer ik zie dat er meer ondersteuning vanuit de techniek nodig is dan geef ik deze.

Geen techniek?

Ik zag een van mijn leerlingen in gesprek met een nieuwe deelnemer. Ik hoorde haar zeggen dat ze bij mij geen techniek krijgen. Alhoewel bedacht zij zich, ze moest eens wat laten zien aan haar vrouwelijke collega’s, die kwamen uit de thuislanden van buikdans. Ze waren bij haar thuis. Ze wisten dat ze elke donderdag naar buikdansles gaat.

Wat heb jij een goede techniek

Ze kwam er dus niet meer onderuit. Ze pakte een Cdtje met Egyptische muziek en buikdanste. Wat kreeg ze te horen? “Wat heb jij een goede techniek!

Wel techniek

Kennelijk leer je dus wel techniek in mijn dansles. De vraag is alleen, hoe leer je danstechniek voor buikdans? Je kunt het op de westerse manier doen: vanuit het denken. Bewegingen nadoen en bekijken in de spiegel en stappen tellen. Maar dat is onvolledig. Hoe belangrijk is danstechniek om goed te worden in buikdans? Het is belangrijk en kan je ook leren zonder dat je het door hebt.

Bekijk hier mijn danstechniek

Puddingheupen

In mijn eerste buikdansles in Haarlem heb ik een ondersteunende techniek goed geoefend: de puddingheupen. Wanneer je dat onder de knieen hebt dan heb je een basis voor zowel de bewegingsfamilie Egyptian walk * alsook voor de bewegingsfamilie hip-drop/swing.

Chi gong

Na het trainen van puddingheupen heb ik afgelopen donderdag een serie chi gong oefeningen gegeven. Daarmee kweek je bewegingskwaliteiten die nodig zijn voor buikdans: Je krijgt sterke benen en je word geaard. Vanuit de chi gong oefeningen zijn wij nog eens naar de puddingheupen en puddingschouders gegaan. Daarna zijn we gelijk gaan buikdansen. Ik heb de uitleg voor de Egyptian walk voor volgende week bewaard.

Egyptian walk al onder de knie

Ik zag wel wat aaarzeilng eerst bij de nieuwe deelnemers. Dat zag ik voor een fractie van een seconde. Darna danste iedereen vrolijk op los. Tot mijn verbazing had iedereen de Egyptian walk al onder knie! Hoe belangrijk is danstechniek om goed te worden in buikdans? Het is belangrijk maar je kunt het leren zonder je daarop te focussen.

• = Egyptian walk staat ook bekend onder de naam Hagala.

Onzichtbare danstechnieken

Wat mij opvalt is dat in de meeste buikdanslessen de technieken van de heupen, buik, schouders, handen en armen goed worden aangeleerd. Dat zijn de zichtbare technieken. De techniek van voeten, benen en ruggegraat zijn vaak het ondergeschoven kindje. Dat zijn de onzichtbare danstechnieken. Hoe belangrijk is danstechniek om goed te worden in buikdans? Danstechniek is je vertrekpunt. Verwissel ze echter niet met je einddoel: een goede buikdanseres te worden.

Danstechniek in de schaduw

Je hebt danstechniek van de zichtbare lichaamsdelen van de beweging. En je hebt techniek van de onzichtbare delen van de beweging. Dat is danstechniek in de schaduw. Deze onzichtbare techniek ondersteunt de zichtbare techniek. Technische beheersing van de schaduw bewegingen maakt het verschil tussen briljant en middenmaat.

Briljant

Een buikdanseres die alleen getraind is in bewegingen van lichaamsdelen waarop de focus ligt kan redelijk goed worden. Ze mist wel de training van de ondersteunende beweging om briljant te worden. Dat gaat haar ook niet lukken door nog meer technieken van de zichtbare delen te gaan leren.

Doe je pliés, relevés, tenduès en ander voetenwerk

De inhaalslag ligt hem er wel in de gedegen danstraining van geaccepteerde westerse dans: Doe je pliés, relevés, tendués en ander voetenwerk. Dat krijg je in de balletles en bij moderne dans. In mijn buikdansles zal je deze volledige danstraining ook vinden. Deze combinatie met buikdans vind je nergens anders. Daarom duren mijn buikdanslessen 2 uur.

Hoe leer je danstechniek voor buikdans?

Hoe je danstechniek voor buikdans leert dat vertel ik je graag in mijn volgende blog. Blijf mij volgen!

Hoe belangrijk is danstechniek om goed te worden in buikdans?

Hoe belangrijk is danstechniek om goed te worden in buikdans? Wat vind jij belangrijk? Zijn er elementen die je veel belangrijker vind dan danstechniek? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

Laatste kans dit najaar

Laatste kans dit najaar om nog mee te doen met de buikdanslessen in Amsterdam. Gelijk inschrijven? Klik dan hier.

Deel deze blog met je netwerk in Facebook, Twitter en Google + of door de link door te sturen.

Opdat jij gaat stralen!

Groetjes,
Sabouschka

Over de schrijver
Wanneer je bij Sabouschka les komt nemen dan kom je eindelijk tot rust. Sabouschka combineert een energieke, creatieve geest met een mooie houding en een soepel lichaam. Zij studeerde af als uitvoerend danser en choreograaf. Haar afstudeerproject was een voorstelling die mensen wakker schudde en oproept tot respect van het anders zijn van elk individu. Sabouschka is doordrongen van de authenticiteit van Egyptische buikdans als kunst en zelfexpressie voor de unieke vrouw. Als danser en lichaamsgerichte therapeut weet zij als geen ander mensen in beweging te brengen, van binnen en van buiten. Met die ervaring kan zij met recht stellen dat ze jou als hoogopgeleide vrouw helpt om in alle dynamiek jouw innerlijke rust te vinden: innerlijke rust van waaruit jij weer in beweging en tot expressie komt.
Pauline
Door

Pauline

op 01 Oct 2015

Ik weet nog dat mijn eerste les met een vriendin bij jou even wennen was. We kregen partner oefeningen waarbij we dmv handen op elkaars ruggengraat te leggen bepaalde oefeningen beter zouden kunnen volgen. Dat was voor ons niet zo moeilijk want we kennen elkaar goed maar voor anderen lastiger. We zagen niet zo goed in waarom het zou helpen maar het bleek dat je beter de bewegingen kon volgen en maken en na die eerste les waren we om. Dus het was belangrijk en ook fijn om dat lichaamswerk te leren.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 02 Oct 2015

Ik herinner mij nog goed toen je voor het eerst kwam. Je kwam de daaropvolgende les terug en je vroeg aan mij hoe dat zit met de danstechniek. Want je nieuwsgierige baas wilde dat je wat liet zien. En dat kon je niet gelijk na je eerste buikdansles. Een van mijn leerlingen legde je toen uit dat je bij mij andersom leert: niet vanuit je denken maar vanuit je lijf. Nu is het zo dat wanneer je op deze manier leert dansen dat je het meestal niet merkt dat je leert. Wanneer je op de gebruikelijke manier leert, via het hoofd, dan kan je misschien de volgende dag al wat laten zien. Maar daarbij leer je niet altijd dansen.

Pauline
Door

Pauline

op 01 Oct 2015

En wat leuk dat het filmpje van jouw dans op onze bruiloft erop staat!

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 02 Oct 2015

Ik ben zo blij dat je de man van je leven hebt gevonden. En dat ik op jullie mooie bruiloft mocht dansen!

Riëtte
Door

Riëtte

op 02 Oct 2015

Hallo allemaal ! Ik ben zo'n typje dat meer in t hoofd zit als wat werkelijk nodig is.... Daarom vind ik jouw lessen zo fijn; een warming up van de voeten met de belangrijke oefeningen/technieken van de voeten en de ruggengraat met oa. de Ccurve. Deze en andere oefeningen komen regelmatig terug en technieken mogen we na het oefenen weer vergeten, want door het oefenen zitten ze tóch in je systeem ! Ja, en dat merk ik wel, het dansen in de vrije dansexpressie in groepjes van 2 of 3 met als opdrachtje, je bent het zusje van de danseres of de danseres zelf, of de spiegeldanseres of de contra danseres, en dan gewoon je ding doen of je volgt die danseres in haar bewegingen. Daar leer ik echt van, want dan bemerk je bewegingen die jezelf niet zo gauw in zou passen. Op die leuke momenten ben ik werkelijk uit mijn hoofd en voel me goed in wat ik op dat moment doe ! Groetjes Riëtte

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 03 Oct 2015

Fijn dat je nu erop kan vertrouwen dat de bewegingen in je systeem gaan zitten. Zodat je het los kan laten. Fijn dat je de ervaring al hebt gemaakt, dat onverwachts eerder geleerde danstechniek naar boven komt. Tijdens het spel van de vrije dansimprovisaties gebeurt dit vanzelf. Zo word je door jezelf aangenaam verrast. Dat kan inderdaad alleen wanneeer je volledig in het 'hier en nu' aanwezig bent. Dan ben je uit je hoofd. Je bent dan in je lijf en bij je gevoel.

Sarah
Door

Sarah

op 03 Oct 2015

Mooi duidelijk fimpje! En leuke keuze voor een bruiloft :-)

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 03 Oct 2015

Dank je Sarah.

Sarah
Door

Sarah

op 03 Oct 2015

Ik moet ook zeggen, wat ook fijn is aan de uitgebreide, rustige opbouw in jouw lessen en het niet strikt nadoen van pasjes is dat iedereen altijd mee kan doen. Ook mensen die sneller moe zijn of last hebben van blessures of andere lichamelijke toestanden. Zo kun je altijd naar de les komen en hoef je niet bang te zijn dat je per ongeluk iets doet dat slecht voor je is. Wanneer nodig dan kan Sabouschka altijd oefeningen en bewegingen voor jou persoonlijk aanpassen.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 03 Oct 2015

Fijn dat je het zo helder uitlegt waar ik voor sta. En wat mijn buikdanslessen uniek maakt.

Reactie plaatsen