Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

Kan buikdansen helpen bij een burn out

Kan buikdansen helpen bij een burn out

Kan buikdansen helpen bij een burn out? Ik denk van wel. Misschien niet in de acute fase ervan.  Maar wel ter voorkoming en ook achteraf.

Wel moet ik erbij vermelden dat dit niet zo is wanneer je stappen voor de spiegel na moet doen zoals dat elders gebruikelijk is. Maar wanneer je vanuit ontspanning in je eigen tempo mag bepalen dan wel.

Snelle maatschappij

Wij leven in een snelle maatschappij. Niet ieders eigen ritme loopt gelijk met het tempo wat we in onze maatschappij moeten handhaven. Dat kan aanhoudende stress met zich meebrengen. Wanneer we ons dan ook nog in de sportschool uitsloven kan het te veel worden.

Kan buikdansen helpen bij een burn out?

In zekere zin wel omdat je in mijn les lichaam en geest met elkaar in balans brengt. Vanuit deze eenheid ga je pas buikdansen. Dat is heel anders dan jezelf
uitsloven. Het brengt je bovendien zo veel plezier. Het plezier is al herstellend.

Burn out

De bijnieren produceren stress hormonen. Deze zijn van levensbelang. Alleen wanneer ze te veel en te vaak worden geproduceerd ontstaat er een probleem. Op een dag herstellen ze niet meer en gaan uit zoals een lege batterij. Mogelijk heb je dan een burn out. Kan buikdansen helpen bij een burn out?  Dat is afhankelijk ervan hoe je les krijgt. Wanneer de nadruk ligt op ontspannen dansen vanuit eigen tempo dan zeer zeker.

Je lichaam is een chemische fabriek

Laat je niet aanpraten dat een burn out psychisch is. Al heeft het mogelijk een psychische nasleep. Je lichaam is een chemische fabriek. Het is een fijne balans. Hoe meer ik erover lees hoe interessanter ik het vind. Ook hoe je deze fijne balans kunt verstoren of weer herstellen. En welke effecten dat weer heeft op je algehele welzijn.

Als vrouw ben je dubbel kwetsbaar

Als vrouw ben je dubbel kwetsbaar. Onze hormonen werken anders  en daarop volgen andere fysiologische processen.  Daarom zijn wij wat minder stabiel dan de man. En wat minder geschikt voor de concurrentiestrijd.  Vroeger wilde ik  dit niet waar hebben. Maar het verklaart waarom vrouwen vaker worden getroffen door een burn out. Wij zin niet gemaakt voor de jacht.

Wat kun je doen

Je kunt beter je bijnieren pamperen door o.a. gas terug te nemen. Het dingen doen in je eigen tempo kan je daarbij helpen. Mogelijk is dat niet genoeg. Zoek dan een goede orthomoleculaire arts op. En kom buikdansen. Doe dat wel volgens mijn methode.

Je eigen tempo

Je eigen tempo leren kennen is al heel wat. Bij ons mag je dat al doen tijdens de uitgebreide warming – up.  Daardoor leer je ook gelijk om een beweging af te maken. Dat komt weer je buikdans ten goede.

Met al je zintuigen

Met al je zintuigen ga je leren buikdansen. Net zoals toen je nog heel jong was.  Via je ogen en  je oren en je tastzin. Die tastzin ga je herontdekken. Dat haalt je uit je hoofd. Terug naar je gevoel.  Zelfs in de muziek kies je die laag waar je het lekkerst bij voelt.  En je maakt die bewegingen die je fijn vind. Herhaling mag net zolang het lekker is.

Kan buikdansen helpen bij een burn out

Wanneer je van binnenuit  gaat buikdansen dan kan buikdansen je zeker helpen. Het is fijn wanneer je niet alleen via de ogen gaat opnemen. Je geeft  het zintuig van de ogen een beetje rust. Je gaat  naar binnen luistert naar je lijf en naar de muziek. Het volgen van de gewichtsverplaatsing met aandacht opent de deur naar de tastzin. Dat is de essentie van mindfulness.

Dingen doen die plezier geven

Dingen doen die je plezier geven. Daarom is het zo belangrijk om een sport te vinden die je leuk vind.  Waar je graag naartoe gaat. Bewegen is gezond. Maar soms kan het averechts werken wanneer je iets wilt gaan doen wat je niet werkelijk wilt. Dat doe je waarschijnlijk al op het werk. Volg dan in je vrije tijd je passie. Daar knap je van op.

Waar knap jij het meest van op

Waar knap jij het meest van op? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

Authentic movement

Je kunt deze zomer extra je batterijen opladen door authentic movement. In mijn workshop authentic movement en buikdans open je eerst je lichaam. Dat doe je op een zachte manier. Vervolgens mag je je ogen sluiten. Je krijgt er een partner bij die je beschermd voor stoten en die met je meeleeft vanuit het hart.  Wil je meer weten of meedoen? Klik dan hier.

Deel deze blog met je netwerk op Facebook, WhatsApp enz.

Groetjes,
Sabouschka

 

 

Comment Section

8 reacties op “Kan buikdansen helpen bij een burn out


Door Ine van Ameijde op 1 augustus 2019

Hallo Sabouschka,
Een burn-out is geen pretje. Ik ken verschillende mensen die dat hebben of gehad hebben en herstel is moeilijk. Wat er helpt bij burn out is o.a. luisteren naar muziek, bewegen en andere dingen doen dan je gewend bent. Vooral ook dingen doen die je echt leuk vind. Ik denk dat de manier van buikdansen die jij geeft, vrouwen weer plezier kan brengen, want plezier ontbreekt vaak als je een burn out hebt. Als ik me lichamelijk niet goed voel of moe ben, kom ik na een les van jou weer ontspannen en opgeladen thuis. Door de muziek en het dansen kom je in contact met je gevoel en dat kan goed helpen bij herstel. Ik wordt in ieder geval erg blij van buikdansen en voor mij heel belangrijk, het is ook goed voor mijn lijf. Ik wordt er soepeler van.


Door Sabouschka op 7 augustus 2019

Fijn dat je ontspannen en opgeladen thuis komt na de buikdansles in Haarlem. Zeker dan wanneer je niet goed voelde en toch bent komen dansen.

Fijn dat je erg blij van buikdansen wordt. En dat je soepeler van wordt. Dat is ook te zien. Het plezier straalt er van je af.


Door Jamila op 2 augustus 2019

Hallo Sabouschka en Ine,
Ik ben helemaal met je eens Ine. Het is niet voor niets dat er vaak veel emoties los komen bij het dansen en in de les. In eerste instantie door de muziek maar ook doordat je bij jezelf komt en van alles gaat voelen. De kunst is om je open te stellen en daar aan toe te geven. Als je het laat gebeuren voel je daarna zo licht en opgelucht. Ik gun het echt iedereen, burn out of niet. Zo fijn.
Liefs,
Jamila


Door Sabouschka op 7 augustus 2019

Bij jezelf komen. Dingen voelen die je weg gestopt hebt. Dat zeg je mooi Jamila, de kunst is het om jezelf open te stellen en aan toe te geven. En daarmee te buikdansen.
Wat je ervoor terug krijgt is onbeschrijfelijk mooi.


Door Riëtte op 3 augustus 2019

Hi Sabouschka,

Dankjewel voor dit mooie blog !
Maar wel ter voorkoming en ook achteraf, schrijf je
Dat heb ik ervaren sinds ik bij je dans,
hoe vaak ik niet stiekum gehuild heb op die mooie muziek en daardoor ook groot fan ben geworden ben van Ahmed Adeweya en Rachid Taha !
Ik ben er uiteraard weer in september !

Liefs Riëtte XX


Door Sabouschka op 7 augustus 2019

Er is een zigeunerwijsheid die ik heel lang op mijn deur had hangen: Tiene la alegria de estar triste. Wat vertaald betekent: ik ken de blijheid van het verdriet.

Het verdriet niet wegduwen wanneer het er is. Maar meegaan op de golven van de steeds wisselende emoties. Dat alles terwijl je danst vanuit de muziek.

Dat is ook het geheim van die onwijs mooie muziek en dans van zigeuners.


Door Milou op 3 augustus 2019

Ik ben 1,5 jaar geleden tijdens mijn burn-out gaan buikdansen. Enkel om mijzelf weer te pushen om ondanks mijn lage energielevel toch nog wekelijks te bewegen. En vooral omdat ik dan met anderen mee kon die er ook op zaten. Buikdansen zelf sprak mij toen nog niet zo aan, hooguit 2 maanden dacht ik, dan zal ik wel weer genoeg energie hebben om iets anders te gaan doen.

De burn-out maakte van dat buikdansen af en toe ook een emotionele rollercoaster. Door te bewegen kwamen veel emoties los.
Hoe lastig dat ook was het werkte ook bevrijdend. Buikdansen kan zeker helpen en bevrijden maar ook heel confronterend zijn dus je moet er in de fase van je burn-out ook wel aan toe zijn. Door het buikdansen ga je wie jij bent ervaren, je komt jezelf tegen, je gaat jezelf zien.

Ikzelf ben nog steeds herstellende van de burn-out, ook lichamelijk. Het eerste halfjaar was zwaar maar in het afgelopen jaar ben ik steeds meer gaan groeien. En Buikdansen weerspiegeld ook je herstelproces. Wanneer jij op bloeit, bloeit jouw dans op. En dat is toch wel iets om trots op te zijn.

Natuurlijk is dit mijn ervaring en zal iedereen buikdansen tijdens een burn-out anders ervaren maar ik ben blij dat ik mijzelf dat setje heb gegeven. Laat die twee maanden op zijn minst maar twee jaar worden!


Door Sabouschka op 7 augustus 2019

Dank je wel Milou dat je jouw persoonlijke verhaal hier met ons deelt. Wat ontzettend moedig van je dat je het lef had om die emoties te aanschouwen. Het is ook onze fijne groep in de buikdansles in Zaandam waardoor je je geleidelijk aan open kon stellen.

Je zegt het mooi dat wanneer jij opbloeit ook jouw dans opbloeit. Dat was bij jou heel mooi te zien het afgelopen dansjaar. Met vallen en opstaan maar je ging steeds meer stralen. En je was de ster bij onze avondvullende buikdans show in Zaandam.

Ik hoop dat je verder gaat op deze weg en dat buikdans een way of life voor je gaat worden. Een lifestyle waardoor je 3 vliegen in een klap slaat, mindfulness & ontspanning, gematigde en daarom gezonde beweging en jezelf uitdrukken op muziek.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.