Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

Kan je soepel worden door buikdans

Kan je soepel worden door buikdans

Kan je soepel worden door buikdans? Je kunt soepel leren bewegen. Het buikdansen stimuleert je daarin. Maar wat het echt doet zijn mijn oefeningen vooraf.


Wat is er mooier dan leven met een open hart. Natuurlijk is het belangrijk dat je jezelf weet af te sluiten. Maar wanneer je kunt kiezen tussen openen en afsluiten dan pas ben je vrij.

Een buikdanseres met een open houding

Wanneer wij dans zien dan zien wij graag een danser met een open hart. Dat vertaald zich fysiek met een mooie open borst en expressieve armen. In de landen van herkomst willen de mensen een buikdanseres zien met een open houding. Zij willen veel gevoel in haar bewegingen zien. De persoonlijkheid van de vrouw die buikdanst is gewild.

Van buitenaf

Helaas gebeurt het nog dikwijls dat deze houding van buitenaf aan word aangeleerd. Dat zie je in sommige danslessen, yogalessen enz. Maar ook in het medisch circuit word dit vaak gebruikt om bestaande rugpijn even te sussen. Daarom is de persoon die de dans, de yoga, de fysiotherapie of Mensendieck geeft zo belangrijk.

Gevoel mengen met techniek

Is het iemand die zijn/ haar gevoel mengt met de techniek? En leer je dat dan ook gelijk? Dan ben je aan het juiste adres. Ga daar dan blijven zo lang je wilt bij dans en yoga en zo lang je het nodig hebt bij een behandelaar. Kan je soepel worden door buikdans? Ja dat kan met de menging van techniek met gevoel.

Vrijheid en souplesse terugkrijgen

Leer je een houding van buitenaf aan? Dan zou de grondlegger van de Alexandertechniek* zeggen: “dan leer je een 2e slechte bovenop de 1e en moet je 2 slechte gewoontes weer afleren.” Dat om weer te kunnen stromen. Om de vrijheid en souplesse terug te verkrijgen die je had toen je jong was.

• = Als dansstudent was ik omringt door Alexandertechniek leraren. Zij waren gedeeltelijk ook mijn dansleraren. De Alexandertechniek heeft mij veel geholpen. Ik geef daarom dansles vanuit de gedachte van Alexandertechniek.

Kan je soepel worden door buikdans?

Alleen dan wanneer er ook aandacht aan je ik eigen houding word besteed. Dat maakt dan net het verschil met hoe je beweegt en buikdanst. Je maakt een begin bij je houding. Vanuit aandacht naar jouw houding ga je pas buikdansen. Kan je soepel worden door buikdans? Ja dat kan wanneer je door voorafgaande oefeningen al soepeler word.

Last van haar rug

Ik kreeg een jonge vrouw op les. Het is een meisje wat veel heeft gedanst. Maar zij heeft last van haar rug. Ze moet steeds maar weer recht gezet worden. Zij heeft in eerdere danslessen geleerd om heel rechtop te staan. Borstkas uit, schouders terug en de armen daar nog achter. Het ziet er mooi uit. Maar het veroorzaakt bij haar wel klachten.

Schouders lekker laten hangen

Ik vroeg haar om haar borstbeen juist naar beneden te laten gaan. Om het als het ware te laten smelten. Ook om de schouders lekker te laten hangen. Ik weet dat dit vreselijk aanvoelt wanneer je van die andere houding komt. Ik was daar zelf ook geweest in het begin.

Afleren

Altijd maar omhoog gestrekt. Met de vooropleiding dans moest ik dit afleren. Ik ben daar zo dankbaar voor. Daarom help ik ook jou graag ermee weer verkracht te behouden op jouw weg naar souplesse. Kan je soepel worden door buikdans? Ja dat kan wanneer je durft om weer zacht worden. Daar is veel moed voor nodig.

Bereid haar houding te veranderen

Mijn nieuwe leerling hield zich wel dapper. Het is een intelligente meid. Zij heeft lef. Zij pikte alles heel makkelijk op. Ook mijn aanwijzingen voor een andere, soepelere houding. Zij was bereid om haar houding te veranderen naar meer gevoel en zachtheid. Dat was wel confronterend. Maar zij hield vol. Het resultaat was dan ook geweldig. Geaard, zacht, soepel en veel sensueler dan daarvoor.

Wat heeft jou geholpen om soepel te worden? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

Wil jij ook weer soepel worden?

Doe dan vanaf volgende week woensdag mee met de buikdanslessen in Amsterdam. Het is voor alle generaties vrouwen door elkaar. Meer informatie of gelijk aanmelden? Klik, dan hier.

Deel deze blog graag met je vrienden op Facebook.

Groetjes,
Sabouschka

 

Comment Section

8 reacties op “Kan je soepel worden door buikdans


Door Thera op 30 maart 2018

Afgelopen zondag hadden we veel voetoefeningen. In die les kreeg ik ook een compliment over mijn steeds soepeler wordende hipdrops. Hier zal wel een verband tussen zitten. Het zijn goede oefeningen, voor buikdans, maar ook voor je houding in het dagelijks leven.


Door Sabouschka op 4 april 2018

Dank je wel voor je compliment Thera.
Er zit zeker een verband tussen sterke soepele voeten en losse heupen.
Jij danst de afgelopen tijd zo mooi. Je hebt weer een sprong gemaakt.


Door Ine van Ameijde op 30 maart 2018

Sinds kort zit ik op les en heb aan de eerste serie van 10 lessen deelgenomen. Door de dans, maar zeker ook door de oefeningen merkte ik al snel dat ik soepeler werd, al is er nog werk aan de winkel. Vanwege mijn reuma en rugklachten ben ik ook vaak bij een fysiotherapeut onder behandeling. De lessen van Sabouschka leveren me veel op. De oefeningen gebaseerd op de Alexandertechniek hebben me meer goed gedaan, dan de vele bezoeken aan de fysiotherapeut. Vanwege het plezier dat ik eraan beleef, dans ik nu ook thuis en doe ik ook meer oefeningen. Als ik thuis kom na een les voel ik me heerlijk warm en soepel. Dit probeer ik vast te houden gedurende de rest van de week.


Door Sabouschka op 4 april 2018

Wat lief dat je laat weten dat mijn oefeningen effectiever zijn dan de inspanningen van de fysiotherapeut.


Door Ine van Ameijde op 11 april 2018

En tot mijn blijdschap merkte ik dat mijn spieren sterker waren geworden bij het werken in de tuin. Na een paar uurtjes werken (voor het eerst in het tuinseizoen) liep ik niet meer krom van de spierpijn.


Door Sabouschka op 21 april 2018

Hey wat een goed nieuws Ine!


Door Riëtte op 6 april 2018

Hallo allemaal !
Ook ik heb veel baat bij Sabouschka’s oefeningen voor de buikdansles.
Voorheen liep en stond ik altijd met overstreke knieën, dat had ik mezelf onbewust aangeleerd tijdens mijn staande beroep…

Van Sabouschka leerde ik niet alleen om mijn knieen te buigen, maar ook om soepel te bewegen en daardoor dus ook soepeler in mijn vel te komen met die fijne oefeningen die ik standaard in mijn ‘opstaan ritueel’ zitten !

Groet Riëtte X


Door Sabouschka op 10 april 2018

De knieën buigen en strekken en weer buigen. Het laten gebeuren zoals dat nodig is voor een bepaalde beweging. Dat is een van de geheimen van een soepel lichaam.

Staande de knieën lichtjes buigen voor je gevoel. Dat gaat overstrekking tegen. Overstrekte knieën maakt je stijf en geeft je een zere onderrug.

Ik ben zo trots op je dat je mijn oefeningen elke ochtend doet. Daar heb je zo veel baat bij.

Plaats een reactie


*