Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

Lichaamswerk

Lichaamswerk

Ik hou van lichaamswerk. Sinds het begin van mijn professionele danscarrière werd mij het lichaamswerk met de paplepel erin gegoten.


Het voelde altijd zo lekker daarna. Het na effect van het lichaamswerk daar deed ik het voor. Grappig genoeg ging het dansen dan net als vanzelf. Geleidelijk aan werd ik heel leergierig op het gebeid van lichaamsbewustzjin en lichaamswerk.

Lichaamswerk in mijn buikdansles

Ik gun dit iedereen. Daarom geef ik altijd een uur lichaamswerk in mijn buikdansles. Lichaamsbewustzijn wordt dan vooraf gegaan aan het buikdansen. In mijn workshops kan dat zelfs langer dan een uur zijn. Dan duiken we volledig de tijdloosheid in. Dat maakt dat je lekker gaat ontspannen. Dat komt omdat je aankomt in je lijf. Omdat je uit je hoofd komt. Het gepieker in je hofd word dan eindelijk eens stil.

Terug naar de oorsprong

Developmental patterns is lichaamswerk wat ervan uitgaat dat je hiaten in de motorische ontwikkeling stopt. Je gaat terug naar de oorsprong. Je doet de bewegingen die je als kind al deed.

Omdat er toen de vrijheid niet was

Ik werk verder ook met het werk van Dr. Niek Brouw. Hij gaat ervan uit dat elk mens vanaf de conceptie tot de volwassenheid gaten in zijn motorische ontwikkeling oploopt. Dat omdat er toen de vrijheid niet was. Er zijn kinderen die bijvoorbeeld niet gingen kruipen of die veel te vroeg moesten lopen. Dat is maar een van de vele voorbeelden.

Het hoort erbij of misschen ook niet?

In elk geval word je dan volwassen en je coördinatie is wat minder goed. Daar heb je verder geen last van in het dagelijks leven. Wanneer je dan op dansles gaat dan word er wel gezegd dat je gewoon wat minder talent hebt. En wanneer je wat ouder aan het worden bent dan word er gezegd dat hoort erbi of misschien ook niet? In beide gevallen word het dan namelijk pas zichtbaar.

Je kunt er wel wat aan doen

Wat maar weinig mensen weten: je kunt er wel wat aan doen. En dat proces is niet alleen maar interessant maar ook nog eens heel erg leuk. Gewoon omdat die oefeningen zo lekker zijn.

Patronen gaan doorbreken

Als jonge meid wilde ik zo graag goed worden in dans. Ik voelde dat ik wat patronen moest gaan doorbreken. Ik kwam er toen pas achter dat ik als baby niet alle stadia van kruipen ben doorlopen. Uiteindelijk ben ik het proces aangegaan tijdens mijn vooropleiding moderne dans om de gaten in mijn motorische ontwikkeling te stoppen. Dat doe ik d.m.v. gerichte oefeningen. Ik heb voor, tijdens en na mijn professionele dansstudie elke kans gegrepen om met leraren te werken die hierin gespecialsieerd zijn.

Lange hele middag workshops

Al tijdens mijn dansstudie ben ik buikdansles gaan geven en ook lange hele middag workshops. Toen al ben ik begonnen om dat lichaamswerk toe te passen in mijn buikdansles en workshops.

Zeer gevraagd

Dit lichaamswerk is een van de redenen dat mensen lang bij mij blijven dansen. Er is altijd wat om verder te ontwikkelen en te verfjnen. Mijn gerichte oefeningen – en specifiek mijn grondoefeningen – zijn zeer gevraagd onder diegenen die mij kennen. Het liefst willen ze die elke week samen met authentic movement.

Zo lekker

Waarom? Ze zijn zo lekker. Je ontspant volledig. Want je gaat een ontwikkelingsstap terug. Je begint te bewegen en uiteindelijk te dansen op de grond. Liggend, rollend, zittend, knielend en pas veel later staande of ook helemaal niet staande. Daardoor herstel je gemiste stappen. Dat neem je daarna weer mee naar het staan. Staan voelt dan ook anders. De verdeling van het lichaamsgewicht over je voeten is gelijkmatiger. Daardoor worden ze ontlast.

Je rug word soepel en zacht

Deze workshop is het eerste uur/ anderhalf uur sowieso liggend, rollend, zittend, knielend, maar pas aan het einde van het eerste uur kom je af en toe in het staan. Daarna voel je of je anders staat. Om vervolgens weer de grond op te zoeken. Ik kan mij voorstellen dat dit je voeten gaat ontlasten. Problemen met de voeten hebben vaak zijn oorsprong in de wervelkolom. Je rug word soepel en zacht door mijn grondoefeningen. De verdeling van je lichaamsgewicht over je voeten zal anders zijn.

Authentic movement

Na het lange warming- up gaan we in authentic movement. De eerste 2 rondes stimuleer ik dat je zo veel als mogelijk toch nog op de grond blijft bewegen met de ogen dicht. De 3e ronde vraag ik je om wel op je voeten te komen staan. Je bindt een sjaal om je heupen en je gaat voelen hoe je wilt bewegen. Vaak zijn er leerlingen die dan wel toch liever even naar de grond terug gaan. Dat mag. Daarna komen ze weer in het staan. Wanneer jij dan voelt dat je helemaal op de grond wilt blijven dan mag dat ook.

Sharing

Daarna komt een sharing met de hele groep. Daarbij zitten we in een kring en delen de ervaringen. Dat zijn de eerste 2 ½ uur van de workshop. Deze tijd kan uitlopen. Dat komt omdat ik met het groepsproces werk. Daarna is een half uur pauze.

Lichaamswerk

Er zal afwisseling zijn tussen dansen, kringspel/ inspringdans, voordansen, naar een ander kijken, positief feed back geven en ontvangen. ik heb regelmatig vrouwen met blessures of ziektes in mijn danslessen en voor diegene is er altijd de mogelijkheid om even een time out te nemen in de workshop. Gek genoeg observeer ik wel dat ze weinig gebruik van deze mogelijkheid maken. Dat komt dan weer doordat het lichaamswerk het lichaam zo goed voorbereidt op het buikdansen.

Wat is jouw ervaring?

Wat is jouw ervaring met het lichaamswerk vooraf aan het buikdansen? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

Workshop op 14 augustus

Deze workshop op 14 augustus geef ik het eerste uur/ anderhalf uur grondoefeningen. Deze zijn afkomstig o.a. uit de uit de moderne dans maar ook uit de Alexandertechniek. de Body Mind Centering (op.a. developmental patterns) en de yoga. Wil je nog meedoen? Klik dan hier.

Deel deze blog graag met je netwerk op Facebook Twitter, Linkedin enz.

Groetjes,
Sabouschka

Comment Section

8 reacties op “Lichaamswerk


Door Riëtte op 5 augustus 2016

Hallo allemaal !
Afgelopen woensdag hebben we in de zomercursus een ontspannen Yin Yoga reeks gedaan. De yoga deed me erg goed en zoals je vertelde zónder kracht ging ik van de ene in de andere chakra over, en van buik weer terug naar rug ! Dit merkte ik ook in mijn dans daarna.
Geen moment van denken maar gaan !
DANKJEWEL SABOUSCHKA !!


Door Sabouschka op 6 augustus 2016

Fijn dat je het effect van de oefeningen nog steeds opmerkte tijdens het buikdansen. Je hebt ontzettend mooi gedanst.
We zijn begonnen inderdaad met yin yoga. De oefeningen met de klieren/chakras zijn afkomstig van de body mind centering. Het zijn wel yoga achtige houdingen.


Door Riëtte op 8 augustus 2016

IK HEB NOG WEL EEN VRAAGJE DIE JE MISSCHIEN UIT KAN LEGGEN. ALS IK IN DE CONSTRUCTIVE REST POSITIE LIG DOE IK VAAK MIJN HANDPALMEN NAAR BENEDEN, DAN KOM JIJ EN DRAAIT ZE NAAR BOVEN. IS HET NOU UP TO HEAVEN OF GROUNDING ?


Door Sabouschka op 8 augustus 2016

Grounding is het sowieso. Alleen al het feit dat je op de grond ligt en je lichaamsgewicht en de zwaartekracht laat werken geeft al grounding. Probeer het eens uit wat het met je schouders en met je rug doet: de handpalmen omhoog of naar beneden. Wat is het verschil voor jou?


Door Riëtte op 10 augustus 2016

HANDS UP…
Ondertussen heb ik de constructive rest position weer gedaan en op de 2 manieren, eens goed doorvoelt met handen omhoog en naar beneden, en het lijkt erop dat mn schouders meer ontspannen zijn met de handen naar beneden, met de rug voel ik geen verschil.

Zelf vermoed ik dat veel mensen ook dingen doen met de handen naar beneden, zoals schrijven, autorijden, fietsen, computeren, masseren, insmeren, koken en ga zo maar door !

Waarschijnlijk is dat dan ook de reden dat dat vertrouwd voelt en hands up als strak en omgedraaide spieren aanvoelt.
Tijd om dit dan te gaan oefenen voor mezelf !

En de laatste dag van de zomercursus. Ik heb er erg van genoten ! Zondag nog de workshop in Haarlem mét JW die daar ook weer benieuwd naar is ! XX


Door Sabouschka op 14 augustus 2016

Interessant wat je ondervindingen zijn. Ondertussen heb ik je gevraagd om het nog eens uit te proberen. Zeker wanneer je armen op schouderhoogte liggen. Zou je het willen laten weten wat nu je ondervindingen zijn?


Door Riëtte op 15 augustus 2016

OK, DE WORKSHOP IN HAARLEM WAS WEER ZEER GESLAAGD TROUWENS ! weer een heerlijke authentic movement en daarna lekker soepel dansen ! JW was even iets te ver doorgeslagen met zn bewegingen, wat resulteerde in een pijnlijke oude blessure die weer op ging spelen… Ook hij heeft net als ik moeite met zn grenzen te bewaken. Voor hem zou het ook goed zijn om wat meer te bewegen, daardoor soepel te blijven als 50 plusser.
Mijn hands up oefening deed ik met de handen NIET parallel aan schouders, maar net iets hoger ! Ik weet nu dat dat het verschil maakt én dat wij een hele goede dansjuf hebben die dat ontdekt ! X
met mijn lievelings song https://youtu.be/0cfN5LzQvug?list=PLR8szvSZnpQoP7yNcZpEC6mPMGEItN7S3 Ahmed Adaweya Bent El Sultan أحمد عدوية بنت السلطان


Door Sabouschka op 15 augustus 2016

Wat lief wat je schrijft Riëtte. Jouw armen zijn lekker zacht wanneer je in de constructieve rust positie ligt met de handpalmen naar boven. Ik ben blij dat je dit hebt ontdekt

Hoe is het nu met de schouder van JW? Fysioline en Amsterdam Fysio zijn beides fysiotherapiepraktijken die ik aan zou raden

Ya Bint El Sultaan is ook een van mijn lievelingsliederen van Ahmed Adawia. Wij hebben dezelfde muzikale smaak.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.