Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

Massage maakt buikdans zacht

Massage maakt buikdans zacht

In een tijd waarin aanraking steeds meer een taboe blijkt te worden wil ik een keer iets schrijven over de positieve kracht van liefdevolle aanraking. Het gaat om aanraking vanuit respect. Het is net een massage over je kleren heen. Massage maakt buikdans zacht. Daarom is het zo fijn om massage met buikdans te verbinden.

 

 

Een massage over je kleren heen

In mijn buikdanslessen zet ik zogenaamde ‘hands on‘ partneroefeningen regelmatig in. Dat zijn oefeningen waarin je liefdevol en respectvol  aanraakt. En waar je aanraking een duidelijke intentie heeft. Het is een massage over je kleren heen waarbij je meestal staat of zelfs beweegt.

Zachte ronde doorvoelde bewegingskwaliteiten

Waarom gebruik ik dit soort oefeningen in de buikdansles? Omdat bewuste aanraking met een intentie zo een krachtig gereedschap kan zijn voor het corrigeren van je houding en het verbeteren van je coördinatie. Daarom zet ik het vaak als gereedschap wel in. Het haalt je ontzettend snel uit je hoofd en in het lichaam mits het met respect en aangekondigt gebeurt. Het helpt daarom met het verkrijgen van die zachte ronde en doorvoelde bewegingskwaliteiten die buikdans juist zo mooi maken. Massage maakt buikdans zacht.
Vanzelfsprekend kun je altijd aangeven als je liever niet aangeraakt wilt worden.

De kunstenares en haar buikdansend beeld

Een oefening die ik minstens eens per jaar in mijn buikdanslessen doe  is de kunstenares en haar buikdansend beeld. Het is een massage over je kleren heen waarbij je kunstwerk op gegeven moment een bewegend beeld word wat gaat buikdansen. Want massage maakt buikdans zacht. Deze oefening is staande.
Ook de volgende oefening is staande. Oefen met een vriendin of met je partner.

Massage maakt buikdans zacht. Uitleg in 7 stappen:

1.)  Contact
2.) Non directief en aanwezig
3.) Je schud en wiegt de wervelkolom zachtjes
4.) Je gaat naar beneden
5.) Naar buiten strijken
6,) Kruisverbinding
7.) Buikdansen

Contact

1.)  Je maakt eerst contact met je partner. Je staat naast haar en legt je hand op haar schouder. Je zorgt ervoor dat je zelf ontspannen in je lichaam aanwezig bent.

Non directief en aanwezig

2.)  Je houd één hand op haar schouder en je plaatst de andere hand op haar bovenrug. Dat is tussen haar schouders op de hoogte van het hart. Je hand is non directief en tegelijkertijd wel aanwezig. Zo sta je een tijdje met elkaar. Meestal merk je als de ander opent. Je merkt dan dat ze meer in je hand komt. Dat ze de zwaartekracht meer toestaat en dat haar rug wat voller word.

Je schud en wiegt de wervelkolom zachtjes

3.)  Dan begin je met de hand die je op haar rug hebt een klein beetje heen en weer te bewegen. Je intentie is om de wervelkolom aan te raken. Je schud en wiegt  de wervelkolom rustig een klein beetje heen en weer.

Je gaat naar beneden

4.)  Je gaat zo stukje bij beetje naar beneden. Je komt langs de borstwervelkolom naar de lendenwervelkolom en naar het heiligbeen. Of bekijk de foto  bij deze blog (ik heb mijn hand net boven haar heiligbeen).

Naar buiten strijken

5.)  Dan help je haar rug om lekker breed te zijn. Je doet dat door met beide handen tegelijkertijd vanuit het midden naar buiten te strijken. Je begint boven op schouderhoogte en je gaat stap voor stap naar beneden tot je op heuphoogte bent.

Kruisverbinding

6.)  Dan stimuleer je de kruisverbinding. Je begint bovenan het heiligbeen. Weet je niet waar dat zit? Raadpleeg even een anatomieboek en voel het tegelijkertijd op je eigen lichaam. Vanuit de bovenkant van het heiligbeen ga je in 2 richtingen met beide handen uitstrijken: naar boven naar de schouder en langs de buitenkant van de arm tot de pink; naar beneden langs de buitenkant van het been to de kleine teen. Herhaal dat aan beide kanten.

Buikdansen

7.)  Nu zijn we klaar met de voorbereiding en vragen we ons kunstwerk om in beweging te komen. Massage maakt buikdans zacht dat zul je zien en ervaren. Maar dat laat ik je in mijn volgende blog weten hoe de beelden in beweging komen en hoe de kunstenaressen verder boetseren. En tenslotte hoe je de muziek in jezelf toestaat om vanuit een diepere plek te gaan buikdansen. Blijf me volgen….

Merkte je nog iets in je dagelijks leven?

Heb je deze oefening al gedaan? Stond je daarna anders? Kun je het verschil beschrijven tussen voor en na? Welk effect had het op je buikdans? Klopt de stelling: massage maakt buikdans zacht? Merkte je nog iets in je dagelijks leven? Laat het ons weten. Deel het met elkaar. Schrijf onder in het kader.

Buikdanslessen Amsterdam zomer

Wat doe jij in juli? Blijf je lekker hier en wil je toch blijven bewegen en iets leuks gaan doen? Heb je ook zo’n zin om lekker in je vel te komen zitten en te buikdansen? Kom dan meedoen met de buikdanslessen in Amsterdam in de zomer. Het is een vrijblijvende korte cursus  van 5 keer. De snelle beslissers korting loopt nog tot 31 mei. Schrijf je nu in en klik hier.

Deel deze blog met je netwerk op Facebook, Twitter en door de link door te sturen.

Opdat jij gaat stralen!

Groetjes,
Sabouschka

 

Comment Section

15 reacties op “Massage maakt buikdans zacht


Door Claire op 21 mei 2015

De aanrakings oefeningen voelden wat vreemd in het begin maar het heeft geholpen. Ik voel me meer op mijn gemaak met aanraking, die gebeurt in deze vertrouwde omgeving met de intentie de lichaamsbeweging en ontspanning te bevorderen. Zelf doe ik mee met de korte zomer cursus. 🙂


Door Riëtte op 22 mei 2015

GEZELLIG CLAIRE, IK OOK !


Door Sabouschka op 21 mei 2015

Ik kan me dat goed voorstellen dat die oefeningen in het begin wat vreemd voelden, Dat zeker ook omdat ik vroeger niet daarover publiceerde. Bedankt voor je vertrouwen, dat je desondanks dat met een nieuwsgierige houding mee bleef doen. En dat je daardoor kon ondervinden dat het helpt met het buikdansen. Fijn om te horen dat je op je gemak ermee voelt in de vertrouwde omgeving van vrouwen onderling in de buikdansles. Leuk dat je meedoet met de korte zomercursus!


Door Winifred op 22 mei 2015

Hej Sabouschka 🙂
Tijdje geleden dat we contact hadden…
Misschien vindt je het leuk te horen hoe het met mijn act is verlopen.
Het is heel erg lastig voor me gebleken om burlesque pasjes en buikdanspasjes
te combineren.
Je weet wel… het een stijfjes en gepoint en het ander ontspannen en geaard.
Maar goed… om een lang verhaal kort te maken… ik geloof dat het me gelukt is.
De muziek is ook een hot item geweest en daardoor is de Luxor Baladna gewijzigd.
Mijn act is totaal veranderd.
Morgenavond is de grote dag om het aan publiek te tonen.
Ik perform op de dansschool voor de andere leerlingen van de diverse diciplines.
31 Mei staat de show in het Rozentheater in Amsterdam.
Misschien lijkt het je leuk om bij de show aanwezig te zijn.
In onderstaande link vind je alle informatie om kaartjes te bestellen.
https://www.facebook.com/events/1641869269357877/
Liefs, Wini.


Door Riëtte op 22 mei 2015

Leuk om weer van je te horen en 3 personen , JW, mn moeder en ik kan je zeker op 31 mei verwachten ! XX


Door Riëtte op 1 juni 2015

JE WAS PRACHTIG !! WE HEBBEN GENOTEN VAN DE HELE SHOW XX


Door Sabouschka op 23 mei 2015

Hoi Winnie,
Wat leuk om van je te horen hoe het met je act is verlopen. Ik kan me voorstellen dat het flink lastig was om de verschillende bewegingskwaliteiten met elkaar te verbinden. Fijn dat het je gelukt is.
Helaas kan ik niet komen naar het Rozentheater op 31 mei omdat ik dan mijn lange zondag middag workshop in Utrecht geef. Ik wens je veel succes toe en hoop het een andere keer nog eens te kunnen zien.
Groetjes,
Sabouschka


Door Riëtte op 22 mei 2015

Hallo,

Omdat ik ruim 20 jaar als begeleidster/verzorgster verstandelijk beperkte cliënten heb gewerkt, is anderen aanraken voor mij geen taboe,
vooral liefdevolle aanraking zit er bij mij zowat ‘ingebakken !’

Ook trainingen in Mindfulness en Compassie hebben daar absoluut aan bijgedragen. Ik zou het iedereen aanraden !
Zeker is respectvol handelen van belang om de ander op deze manier te bejegenen ! De intentie is inderdaad contact te maken met de andere persoon.

Het is je eigen gereedschap die dat kan !
De eerste keer dat ik in de buikdansles kunstenares en haar buikdansend beeld onderging was ik totaal niet meer in mn hoofd, maar geaard en mn voeten voelden alsof ze zweefden ! Ik stond goed en stevig en had behoefte mn ogen dicht te houden, dus ik bewoog op de vierkante meter omdat ik wist dat mn kunstenares oplette dat ik mij niet bezeerde.

Een bewegend beeld zelf maken is ook een kwestie van de juiste interactie geven aan elkaar.

Ik vond deze les een hele fijne beleving !
De bewegingskwaliteit is duidelijk anders !

Groetjes Riëtte


Door Sabouschka op 23 mei 2015

Wat goed om te horen hoe je dat beleefde en meenam naar het buikdansen. De intentie is het om de ander te helpen om lekker in haar vel te komen zitten. Van daaruit beleef je dan een veel zachter vrouwelijker manier van bewegen in je buikdans. Zoals te horen is je dat goed gelukt.


Door Joyce von Kriegenbergh op 22 mei 2015

Hi Sabouschka,

Weer zo mooi uitgelegd.
Ik lees dit altijd met belangstelling.
Dankjewel.

Groetjes,
Joyce



Door Mireille op 23 mei 2015

Wat een mooie blog. Voor mij is het heel goed dat we veel met aanraking werken, op deze manier kan ik hier rustig aan wennen. Ik ben hierin namelijk wat terughoudend. Vooral het rug aan rug golven helpt mij erg in de dans, doordat ik meer in mijn bekken kom. Ook zeker de beschreven oefening is fiijn. Ik houd veel spanning vast in mijn bovenrug en door de aanraking gaat deze pijn langzaam weg. Ik dans hierdoor meer ontspannen en vrijer. Al moest ik toen ik net begon met danslessen wel even wennen aan deze voor mij ‘intieme’ oefeningen


Door Sabouschka op 25 mei 2015

Wat fijn om te horen Mireille dat het je wel goed doet om met aanraking te werken. En dat ondanks dat je hierin terughoudend bent. Fijn dat door de aanraking spanningen en pijn zelfs weg gaan. Zodat je ontspannen en vrij kunt buikdansen.


Door Thera op 31 mei 2015

Afgelopen zondag hebben we deze hands-on oefening in de les van Sabouschka gedaan. Op zondag is daar ook alle tijd voor. Ik vind deze oefening heerlijk om te doen en te krijgen. Ik merkte dat mijn bekken en staartbeen na de oefening in een veel natuurlijkere houding stonden, zeg maar met een minder holle rug en ontspannen knieen. In de dans ging de shimmy beweging iets soepeler. Ik ben erg enthousiast over deze oefening. Smaakt naar meer!


Door Sabouschka op 2 juni 2015

Leuk om te horen Thera dat je bekkenstand daardoor veel natuurlijker werd. Dat je merkte dat daardoor de shimmy makkelijker ging. Fijn dat het naar meer smaakt. Dat gaan we zeker doen. Ik hou van dit soort oefeningen omdat ik zie hoe iedereen ontspant en daarna zo ontzettend mooi gaat buikdansen.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.