Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

Mindful buikdansen

Mindful buikdansen

MIndful buikdansen wat is dat? In de tijd dat mindfulness opkwam had ik een psychologe in mijn buikdansles in Utrecht. Zij volgde naast mijn verdiepingscursussen veel trainingen die verband hielden met haar vak. Op een zondag middag kwam ze mijn workshop binnen en riep uit dat ze een mindfulness training had gedaan. Ze vervolgde enthousiast: ”Sabouschka dat doen wij al jaren in jouw lessen!”.

Mindulness

Mindfulness betekent het hebben van aandacht. Het komt voort uit het boeddhisme. Je word op een niet reactieve manier gewaar van sensaties in je lichaam van dit moment  Je laat zijn wat is. Je neemt alleen maar waar wat is. Je gaat jezelf niet veroordelen voor de waargenomen sensaties. Je leert op een zachtmoedige manier naar jezelf te kijken. Je leert compassie en respect tegenover jezelf. Vanuit deze basis heb je compassie en respect naar de ander.

Dansmeditatie met buikdans

In mijn buikdansles leer je met aandacht te bewegen. We bouwen het op via gerichte  oefeningen. De oefeningen zijn eenvoudig maar met een diepgaand effect. Het is een bewegingsmeditatie die overgaat in dansmeditatie. Je dansmeditatie is het opgaan in de Egyptische muziek. Je bent eens met jezelf, de muziek en het universum om je heen. Daar word je blij van. Dat is mindful buikdansen.

Wil je weten wat mij heeft beinvloedt en om tot mindful buikdansen te komen?

Wil je weten wat mij heeft beïnvloedt om tot mindful buikdansen te komen? Ik ben op mijn 10e levensjaar door mijn vader in aanraking gekomen met hatha yoga. Sinds mijn 15e levensjaar ben ik bezig met lichamelijke visualisatie oefeningen en ontspanningstechnieken. Weinig later namen mijn toenmalige vrienden mij vaak mee wanneer er boeddhistische leermeesters in de stad waren om een lezing te geven. Ik heb er altijd diep over nagedacht over wat ik daar heb gehoord. Zo kreeg ik in vroege jaren directe input van een andere wijze om tegen dingen aan te kijken.

Draaien

In die tijd wees mijn dansleraar Afrikaanse dans, Hilmar Hess, mij op de mogelijkheid om in trance te geraken door te draaien. Ik begon toen met draaien op Afrikaanse concerten en in het uitgaansleven. Ik ben er dol op.

Mindful buikdansen

Mindful buikdansen of met aandacht je beweging volgen betekent niet om kleurloos en saai te buikdansen. Het tegendeel is waar. Je bent vrij. Je bent vrij van je eigen oordeel. Je bent vrij om te bewegen zoals het moment je ingeeft. Je buikdanst intens. Je komt uit je hoofd naar je lijf. Je gaat aarden. Je komt uit het denken naar je gevoel. Er is een eenvoudig geheimpje: wanneer je tijdens het buikdansen merkt dat je aan het nadenken bent maak dan eens een draai.

Geef een draai

Geef een draai aan een beweging of maak een draai tijdens je buikdans. Wat helpt jou om te stoppen met nadenken om intens te dansen? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

Help mee

Help mee anderen blij te maken en deel deze blog met je netwerk. Druk eenvoudig op de knoppen onderaan.

Opdat jij gaat stralen!

Groetjes,
Sabouschka

Comment Section

10 reacties op “Mindful buikdansen


Door Esther op 17 juli 2015

Uit mijn hoofd komen en dansen vanuit de muziek is mijn wens in buikdansen. Of het lukt ligt voor mij deels aan de muziek maar ook of ik een drukke dag heb gehad. Wanneer het niet lukt om mijn hoofd uit te schakelen helpt het om even mijn ogen te sluiten tijdens het dansen. De muziek lijkt dan intenser te worden en het is makkelijker om je omgeving te vergeten.


Door Sabouschka op 17 juli 2015

Wat een goede tip – ook voor anderen – om even je ogen te sluiten tijdens het buikdansen. Dat is een krachtig middel om bij jezelf en je gevoel te komen. Fijn dat je weet dat dit werkt.


Door Sa'adia op 17 juli 2015

Wat mij altijd helpt om in de muziek te komen en te blijven, is me in mezelf keren. Bijvoorbeeld door me om te draaien. Met een heel eenvoudige beweging sta ik dan met mijn rug naar het publiek tot ik de behoefte om ‘te doen’ en ‘te presteren’ weer heb los gelaten. Voor toeschouwers is dat best spannend: de aanblik van de golvende rug van een danseres die achtjes maakt.
Wat ook helpt, is echt de tijd nemen voor een beweging. Dan blijf ik bijvoorbeeld een tijdje bij die beweging en ik ‘luister’ naar mijn lichaam, naar hoe aangenaam de beweging is om te maken.
Moments of suspense helpen eveneens. Op zo’n moment vertraagt een beweging tot bijna stilstand, maar als danseres blijf je heel geconcentreerd. Op zo’n moment ben ik in mezelf gekeerd en wacht ik tot de muziek mijn lichaam weer tot actie uitnodigt.
Mijn evenwichtsgevoel is voor mij altijd een goede indicatie voor of ik wel of niet in de dans zit. Zodra ik uit balans raak, weet ik te veel aan het doen ben en dus tijd voor mezelf moet nemen.


Door Riëtte op 17 juli 2015

Daar heb ik dus nooit aan gedacht !
Maar uit balans raken zou bij mij dus absoluut ook komen omdat ik dan teveel in mn hoofd zit ! Dankjewel voor de tip en ik zal er op gaan letten ! Riëtte


Door Sabouschka op 17 juli 2015

Dank je wel Sa’adia, voor je waardevolle bijdrage. Je geeft daarmee heel concrete tips aan andere vrouwen.


Door Sabouschka op 17 juli 2015

Dat is inderdaad een hele eye – opener voor jou Riette.


Door Riëtte op 19 juli 2015

Vandaag oefenen op draaien…. Is leuk en doe t op mn eigen manier;
kleine stapjes en denken aan t aapje,,,! (in de les behandeld voor ontspannen schouders ! en aan niets anders, zodat ik mn balans niet verlies..,!

Ondertussen in een rook & koffiepauze kijk ik ff naar Dina >
ook ‘behandeld in Sabouschka’s les. Zij is inderdaad zo naturel in haar bewegen dat het wel heel simpel zal zijn….
Niets is minder waar !!

Het volgende staat in mn wens van dit moment (zowel mentaal als in de les)
> Zoveel mogelijk jezelf proberen te zijn en mezelf daar aan herinneren,
‘het kleine meisje’ zijn; zonder spanningen en open in de wereld !

Ik doe de dingen die ik kan en ben daar trots & blij door !
Weer veel geleerd afgelopen les en het blijft thuis doorwerken !
Groetjes, Riëtte


Door Sabouschka op 19 juli 2015

Fijn dat je het draaien oefent en dan op je eigen manier. En dat je kleine stapjes neemt en aan ‘het aapje’ denkt waardoor je armen ontspannen blijven. Ik ga daarover de blog na volgende week meer vertellen.
Dat is een mooie dans van Dina. Ze is inderdaad heel naturel. Het lijkt eenvoudig en is heel complex en verfijnd.
Geweldig dat je nu zo helder hebt wat je mijn buikdanslessen meer kunnen geven dan alleen maar leren dansen: je pure zelf terugvinden. Ik ben zo blij voor je dat je dit nu zo helder weet te formuleren. Want waar je intentie is volgt de beweging…. en dan heb ik het niet alleen over de dansbeweging.


Door Femy op 27 juli 2015

De tip van Esther om tijdens het dansen je ogen te sluiten pas ik vaak toe tijdens de lessen. Dat helpt ook mij om tot mezelf te komen, de muziek te horen en mijn lichaam en bewegingen te voelen. Ik merk dat ik me dan ook vaak beter kan ontspannen en me veel meer kan laten gaan in m’n dans. Sa’adia heeft mij ook eens de tip gegeven om tijdens het dansen voor publiek tot mezelf te komen door me om te draaien en even met mijn rug naar het publiek te dansen. Tijdens het oefenen van mijn solodans heb ik dit daarom een paar keer toegepast en ik merkte dat dit goed voelde. Uiteindelijk besloot ik om deze dans met mijn rug naar het publiek te beginnen en tijdens een takasim in de muziek mij ook om te draaien. Deze momenten gaven mij tijdens het optreden even de rust om mijn zenuwen tot kalmte te brengen, in de muziek te komen en contact te maken met m’n lichaam en daardoor meer vanuit mezelf te kunnen dansen. Oja, en draaien is inderdaad een heerlijke manier om even je hoofd leeg te maken! 🙂


Door Sabouschka op 28 juli 2015

Dank je wel voor het delen van jouw manier om uit je hoofd en in je gevoel te komen. Je solodans is heel mooi. Blijf hem dansen!

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.