Muziek als medicijn

Muziek als medicijn. Er is een zangeres geweest wiens muziek als medicijn werkt. Zij is onsterfelijk tot op de dag van vandaag. Als buikdanseres moet je haar leren kennen.

Er zijn heel veel van haar liederen in verschillende orchestraties voor buikdans. Soms is er wel de emotie eruit. Er zijn namelijk ook wat vlakkere versies. Dan is de emotie uitgevlakt wat het geschikter maakt voor de westerse cultuur waarin je sterk moet zijn i.p.v. je emoties te uiten. Natuurlijk weten psychologen al lang dat je dit op de lange duur ziek maakt. Daarom is het uiten van je emoties juist zo belangrijk. Wanneer je haar stem gaat horen dan voel je de emotie. Al begrijp je zelf geen Arabisch. Je zult haar muziek begrijpen wanneer je met je hart luistert. Zo werkt haar muziek als medicijn.

Haar muziek is onsterfelijk

Oum Kalthoum (ook Oum Kalsoum of Umm Kulthum geschreven) is een van de grootheden van de Arabisch Egyptische muziekgeschiedenis. Alhoewel zij niet meer leeft is haar muziek onsterfelijk geworden. Elke 1e donderdag van de maand waren de straten in de hele Arabische wereld leeg omdat iedereen naar huis ging om haar stem op de radio te horen.
Toen ze in de zeventiger jaren overleed waren de straten in Caїro zo vol met rouwende mensen net zoals bij de begrafenis van een staatshoofd.

Muziek als medicijn

Oum Kalthoum zong en de mensen vergaten hun ellende. Wie liefdesverdriet heeft luisterd naar Oum Kalthoum. Dat verzacht de pijn omdat zij erover zingt. Zo voel je niet meer alleen in je verdriet. Muziek als medicijn laat andere lagen in jezelf spreken dan je rationele verstand.

Wanneer je verdrietig bent luister dan naar Oum Kalthoum

In gesprekken met Egyptenaren hoorde ik vaak: wanneer je verdrietig bent luister dan naar Oum Kalthoum. Haar stem en woorden verzachten elke pijn. Maar als je blij bent luister dan ook naar Oum Kalthoum. Het uiten van gevoelens is wat deze grote zangeres o.a. deed. Ze maakt daardoor je eigen gevoelens los. En dat doet wonderen.

Kunstmuziek helend?

Hoe komt dat dat kunstmuziek helend kan zijn? Oum Kalthoum werkte altijd met de dichter Ahmad Rami samen. Ze was de bruid van zijn gedichten. Hij schreef hartstochtelijke gedichten voor haar. Zij nam zijn gedichten gretig en zong ze vol overgave en hartstocht. Ze wees hem vervolgens als man af. Dat veroorzaakte weer nieuwe gedichten waarmee de dichter mogelijk zijn liefdesverdriet en pijn verzachte.

Andere toonladders

In Arabische muziek – en dat is buikdansmuziek – heb je andere toonladders. Ook dat al maakt andere gevoelens in je wakker. Alles wat wakker word komt naar de oppervlakte. Alles wat aan de oppervlakte komt daar schijnt het licht van je bewustzijn op. Je mag weer voelen. Je mag weer tranen in je ogen krijgen. Je mag deze gevolens kanaliseren door erop te buikdansen.Wanneer je dat lef hebt dan werkt het bevrijdend. En bevrijding werkt helend. Dan kan je weer stromen. Spanningen smelten als sneeuw voor de zon. Muziek als medicijn werkt zo.

Dat gaat vanzelf

Intense gevoelsuitingen in de Arabische muziek maken dat je eigen emoties intenser beleeft. Dat je ze niet meer uit de weg gaat. Dat maakt dat je ze beter verwerkt. Daar hoef je niets voor te doen. Dat gaat vanzelf.

Heb jij dat ooit meegemaakt?

Heb jij het ooit meegemaakt dat je verdrietig was en dan toch danste? Kon je jezelf erin gooien en je donkere gevoelens uiten? Wat heb je darvoor nodig? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

Workshop in Zaandam

Buikdans je al een tijdje en wil je eens een workshop bij mij volgen? 19 maart geef ik een korte workshop in Zaandam. Wil je meer informatie of gelijk aanmelden? Klik dan hier

Deel deze blog  graag met je netwerken op Facebook, Twitter enz.

Groetjes,
Sabouschka

Over de schrijver
Wanneer je bij Sabouschka les komt nemen dan kom je eindelijk tot rust. Sabouschka combineert een energieke, creatieve geest met een mooie houding en een soepel lichaam. Zij studeerde af als uitvoerend danser en choreograaf. Haar afstudeerproject was een voorstelling die mensen wakker schudde en oproept tot respect van het anders zijn van elk individu. Sabouschka is doordrongen van de authenticiteit van Egyptische buikdans als kunst en zelfexpressie voor de unieke vrouw. Als danser en lichaamsgerichte therapeut weet zij als geen ander mensen in beweging te brengen, van binnen en van buiten. Met die ervaring kan zij met recht stellen dat ze jou als hoogopgeleide vrouw helpt om in alle dynamiek jouw innerlijke rust te vinden: innerlijke rust van waaruit jij weer in beweging en tot expressie komt.
Sabouschka
Door

Sabouschka

op 11 March 2016

Ik ben volledig vergeten dat veel westerlingen haar muziek voor het eerst als jankerig ervaren. Goed dat je mij daaraan herinnert. Ik heb dat zelf namelijk nooit gehad met haar muziek. Ik denk dat dit komt omdat ik tijdens het opgroeien langzaam aan ging wennen aan Egytpische muziek. Ik luisterde eerst naar Griekse en Turkse muziek en daarna pas naar Arabische. Van daaruit ben ik specifiek Egyptische muziek gaan verkennen. Ik was toen inderdaad heel blij dat je me erop wees dat ze op tv kwam. Fantastisch ook dat jij zo een onderzoekende geest hebt. Dat je na een aversie te hebben gehad iets in haar muziek zag in onze dansen. Zodat je haar ging googelen. Haar muziek is moeijlijk. Het is kunst met een grote K. Dat is de reden dat het moeijlijk is om erop te buikdansen. Toch herken je een goede buikdanseres o.a. daaraan of ze op haar muziek kan dansen.

Riëtte
Door

Riëtte

op 11 March 2016

Hallo, Ja, Oum Kalthoum's zang en muziek heb ik pas goed leren kennen op de Kreta workshop week 2014 ! Ik moest er wel aan wennen en vond het 'jankerig' maar tijdens deze week waarin ik veel geleerd heb, zag ik vooral Sabouschka en een gevorderde zó mooi dansen op deze muziek dat ik er maar eens ingedoken ben door erop te googelen ! Daar kwam ook de grote verering naar voren voor haar als 'godin van de emotie' en dat de Egyptenaren haar dus nog steeds vereren ! Het grappige is ook dat ik een keer een aflevering van een documentatie zag op TV waar zij in werd besproken. Ik dacht meteen Sabouschka bellen want zij zal het vast willen zien ! Ik kreeg haar aan de lijn en ze was zó enthousiast dat ik meteen voelde wat mensen die haar langer kennen, zo ontzettend in haar zijn gaan waarderen ! Ik vind het nog moeilijk om op deze muziek te buikdansen. Op Enta Omri, verreweg het bekendste nummer van haar, hebben we in Kreta ook in het zwembad op bewogen, dat was zo fijn ! En niet te vergeten, als zij optrad had ze altijd een dun doekje tussen haar vingers, dat was heel specifiek voor haar. Ik kan me nu ook goed voorstellen dat mensen deze vrouw adoreren, ze is heel speciaal ! Groetjes Riette XX

Claire
Door

Claire

op 12 March 2016

Leuk dat er een vertaling is, dan kunnen wij de poëzie waarderen. Je kunt zien hoe het publiek zo enthousiast op haar reageert. Persoonlijk vind ik de tekst van de dichter het leukste.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 11 March 2016

Ik ben volledig vergeten dat veel westerlingen haar muziek voor het eerst als jankerig ervaren. Goed dat je mij daaraan herinnert. Ik heb dat zelf namelijk nooit gehad met haar muziek. Ik denk dat dit komt omdat ik tijdens het opgroeien langzaam aan ging wennen aan Egytpische muziek. Ik luisterde eerst naar Griekse en Turkse muziek en daarna pas naar Arabische. Van daaruit ben ik specifiek Egyptische muziek gaan verkennen. Ik was toen inderdaad heel blij dat je me erop wees dat ze op tv kwam. Fantastisch ook dat jij zo een onderzoekende geest hebt. Dat je na een aversie te hebben gehad iets in haar muziek zag in onze dansen. Zodat je haar ging googelen. Haar muziek is moeijlijk. Het is kunst met een grote K. Dat is de reden dat het moeijlijk is om erop te buikdansen. Toch herken je een goede buikdanseres o.a. daaraan of ze op haar muziek kan dansen.

Sabouschka
Claire
Door

Claire

op 12 March 2016

Leuk dat er een vertaling is, dan kunnen wij de poëzie waarderen. Je kunt zien hoe het publiek zo enthousiast op haar reageert. Persoonlijk vind ik de tekst van de dichter het leukste.

Sabouschka
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down