Muziekinterpretatie geeft bewegingsvrijheid
05 februari 2016 

Muziekinterpretatie geeft bewegingsvrijheid

Muziekinterpretatie geeft bewegingsvrijheid. Wanneer je de muziek kent dan weet je wat je kan doen. Je kunt dan zelf die bewegingen uitkiezen die lekker aanvoelen. Deze vrijheid geef ik je graag. Wanneer je liever mijn bewegingen wilt nadoen dan mag dat natuurlijk ook.

In mijn buikdanslessen luister je regelmatig naar de muziek. Ik laat je daarbij weten welke bewegingen op welk segment in de muziek passen. Je gaat met die bewegingen aan de slag. Je mag deze buikdansbewegingen ook mengen met je eigen bewegingen. Zo ervaar je deze vrijheid vanaf het begin.

Luisteren

Ik laat je ook luisteren naar waar de muziek aangeeft dat je het ritme volgt en waar de melodie. En waar je beides met elkaar combineert. We hebben het over het herkennen van terugkerende riedeltjes. En waar je beter op de vierkante meter kunt buikdansen.

Muziekinterpretatie geeft bewegingsvrijheid

Muziekinterpretatie geeft bewegingsvrijheid. Je gaat daarna met elkaar aan de slag. Dat doe je o.a. door aandachtig en zonder oordeel naar elkaar te kijken. Zo ervaar je dat er volop keuze is in hoe je op de muziek danst. Dat is voor velen een verademing. Dan weet je dat je niet in het gareel moet lopen. Je mag je vrijheid pakken.

Baladi buikdans

In baladi buikdans heb je heel specifieke aanwijzingen voor de muziek. De muziek is namelijk onderverdeelt in verschillende segmenten. Ik geef je aanwijzingen hoe je op de verschillende segmenten buikdanst.

Muziekinterpretatie geeft bewegingsvrijheid

Dat is zo omdat je mag voelen wat je voelt. En omdat je op je gevoel mag buikdansen.

Structuur geeft houvast

Het herkennen van deze structuur in baladi muziek geeft houvast. Houvast maakt vrij. Muziekinterpretatie geeft bewegingsvrijheid.

Baladi muziek heeft een:

1.) introducte (tahmilah)
2.) insturmentale solo (taqasim)
3.) accenten (zakkat)
4.) zeemeermin (awady)
5.) finale (tet)
Wanneer je naar deze segmenten in de muziek zoekt dan ben je al een heel eind.

Het spel van de Egyptische muzikanten

Het spel van de Egyptische muzikanten is dan wel onvoorspelbaar. Ze maken er namelijk een sport van om met de regels van deze structuur te breken. Dat maakt baladi muziek zo mooi. Het geeft zo veel dynamiek. Improvisatie maakt dat je in het hier en nu komt. Exact dat doen namelijk ook de muzikanten. Muziekinterpretatie geeft bewegingsvrijheid wanneer je het ook zo doet zoals de muzikanten.

Improvisatie van de muzikanten

De improvisatie van de muzikanten laat soms segmenten geheel verdwijnen. Of ze veranderen de volgorde van de segmenten. Wat ik zelf heel verassend vind is wanneer je denkt dat er een segment begint. En dat dan toch het andere segment weer de overhand krijgt. Soms ontstaat er een spel van instrumenten die blijken te zeggen: “‘ik kom nu, nee het ander instrument komt, nee ik wel…”.

Het blijft spannend

Dat maakt het voor jouw als beginner even niet makkelijk. Je hebt lef nodig om mee te gaan in dat spel. Voor jou als gevorderde buikdanseres blijft het daardoor wel spannend. Want net zoals de muzikanten improviseren en spelen zo doe jij dat ook. Muziekinterpretatie geeft bewegingsvrijheid.

Prijsvraag

Op de film hieronder dans ik op baladi muziek. Welk segment is er helemaal niet aanwezig in deze muziek? Of anders, met welk segment begint dit muziekstuk? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

De zomerweek op Kreta gaat ook dit jaar weer door. Ik heb vorige week het startsein kunnen geven. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Ook wanneer je het pas later in het jaar weet dan ben je nog welkom. Voor meer informatie en de filmpjes klik hier.

Deel deze blog met je netwerk op Facebook enz.

Groetjes,
Sabouschka

Over de schrijver
Wanneer je bij Sabouschka les komt nemen dan kom je eindelijk tot rust. Sabouschka combineert een energieke, creatieve geest met een mooie houding en een soepel lichaam. Zij studeerde af als uitvoerend danser en choreograaf. Haar afstudeerproject was een voorstelling die mensen wakker schudde en oproept tot respect van het anders zijn van elk individu. Sabouschka is doordrongen van de authenticiteit van Egyptische buikdans als kunst en zelfexpressie voor de unieke vrouw. Als danser en lichaamsgerichte therapeut weet zij als geen ander mensen in beweging te brengen, van binnen en van buiten. Met die ervaring kan zij met recht stellen dat ze jou als hoogopgeleide vrouw helpt om in alle dynamiek jouw innerlijke rust te vinden: innerlijke rust van waaruit jij weer in beweging en tot expressie komt.
Sa'adia
Door

Sa'adia

op 05 Feb 2016

De verschillende segmenten in de muziek maken het dansen op baladi zo fijn. Tijdens de taqasim neem je de tijd en ga je in jezelf om de kleine variaties in de muziek te vertalen in bewegingen. Zo bouw je de spanning op. Met de zakkat ga je weer naar buiten. Dat voelt als een bevrijding. Mijn lichaam wil bewegen wanneer dan de awady begint. De tet is vervolgens het kersje op de taart. Dan mag je stunten en laten zien hoe je heupen het ritme vertalen. En tussendoor zijn er verrassende wendingen in de muziek, waardoor je je publiek kan verbazen met een onverwachte beweging of een grapje kan maken. Baladi biedt veel ruimte voor humor, voor het spelende kind in jezelf. Dat vind ik echt heel leuk. Toch ben ik niet echt een baladidanseres. Bij klassiek voel ik de meeste bewegingsvrijheid, hoewel ik klassiek als beginnend danseres vreselijk vond.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 06 Feb 2016

Hoi Sa'adia, Wat beschrijf je het leuk hoe je op baladi muziek buikdanst. Heel erg fijn om te horen en tot de verbeelding sprekend. Zeker interessant voor anderen om te lezen. Dat klopt je bent echt een klassieke buikdanseres. Al vind ik zowel je baladi alsook je sha'abi buikdans ook heel erg mooi. In het begin was je een traditionele klassieke buikdanseres. Met de armen net iets hoger dan bij baladi. Meer zoals Tahia Carioca uit de buikdans geschiedenis. Pas een aantal jaren later durfde je de ruimte te pakken. Ik zag hoe je er steeds meer zin in kreeg om vanuit je centrum naar de ruimte te reiken. Hedendaags krijg je vele complimenten over je prachtige armen in de buikdans. Het was alsof Samia Gamal (uit de buikdans geschiedenis) in in je was geboren. Van daaruit heb je geheel je eigen stijl gecreerd. Erg mooi om te zien. Groetjes, Sabouschka

Leny
Door

Leny

op 05 Feb 2016

De structuur in Baladi vind ik zeker fijn als houvast, maar het blijft een uitdaging om de vrijheid te houden om je niet vast te leggen in de muziek. Ik bedoel, dat ik dan weer meer met mijn hoofd ga denken aan wat en wanneer er een bepaald deel komt. Het moeilijkste vind ik om tijdens awady klein te blijven dansen en dan toch nog de nodige variatie aan te brengen, maar ik vind het wel het meest spannende deel, omdat het me uitdaagt om extravert te zijn in mijn meer introverte manier van dansen tijdens het langzame deel.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 06 Feb 2016

Heel goed wat je opmerkt in jezelf. De vrijheid behouden krijgen wij niet met de paplepel ingegoten. Het blijft een uitdaging om je niet vast te leggen in je buikdans. Om vanuit het hier en nu de muziek te voelen. En daarop met je lijf te mogen reageren. Ik vind je wel heel goed bezig Leny. Denk niet aan het moeten aanbrengen van de nodige variatie. Dans alsof je een zeemeermin bent. Je kunt helemaal niet groot gaan bewegen. Je bent een mooie vrouw met een visstaart. Je maakt maar hele kleine stapjes. Je komt nauwelijks van de plek. Ga zo veel naar binnen zoals je nodig hebt om je bewegingen te voelen. Dan pas kun je ervan genieten. Vanuit dat genieten ga je daarna pas weer naar buiten. Pas bij het segment de tet ga je weer bruisen van energie. Dan richt je je aandacht volledig terug naar buiten.

Riëtte
Door

Riëtte

op 06 Feb 2016

Hallo allemaal, Wat ik nog steeds erg moeilijk vind is om mezelf naar buiten toe te uiten. In mezelf blijven op de vierkante meter vind ik wel fijner, maar al ik dan in een ander deel van de muziek enthousiast wil meebewegen op de mooie vrolijke ritmes en melodieën, verstrak ik ineens weer en vergeet naar mijn mede danseressen te lachen en zo te communiceren ! Het was jou ook al opgevallen Sabouschka en je probeerde me in de flow te krijgen wat lukt als ik niet in het denken sla.... Mijn wens blijft staan om mezelf te durven laten gaan en daar zal ik aan blijven sleutelen met het van me af schudden van het denkproces ! Groeten Riette

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 06 Feb 2016

Ik vind je wens heel erg passend Riette. Jezelf durven te laten gaan is echt een mooie wens. Blijf daarbij. Wanneer dat betekent dat je voorlopig op de vierkante meter blijft buikdansen is dat prima. Wanneer je alleen bij je gevoel kan blijven terwijl je naar binnen gekeert bent is dat ook ok. Wat je af en toe kan proberen is het om in de scharenloop (scissors walk) een beetje rond te lopen. Dat doe je waneer de muziek verandert in een riedeltje. Om vervolgens weer terug te komen en te buikdansen op de vierkante meter. Zo heb je dan ook nog gelijk variatie.

Riëtte
Door

Riëtte

op 09 Feb 2016

Hoi Sabouschka, zou je de scharenloop (scissors walk) kunnen uitleggen, ik had daar nog nooit van gehoord.... X

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 10 Feb 2016

Dat is gewoon lopen, natuurlijk en elegant. De beweging van het lopen gaat vanzelf van het ene been via je romp naar de tegenoverliegende schouder en arm. Zo ziet het eruit als een schaar. Je voeten reiken vanuit de bal van de voet. Je zet de voet daarna steeds volledig neer op de hiel. Dat is net als bij het golven van de voeten. Je laat je heupen vrij. Zo wieg je vanzelf in je heupen bij het lopen. De heupen doen niets extra. Je rug, nek en schouders zijn ontspannen. Je wervelkolom is als het ware zwevend. We doen deze manier van lopen heel vaak in de les. Dat doen we of kris kras door elkaar of twee aan twee en door de ruimte. Ik gebruik altijd de Engelse naam scissors walk. Niet erg wanneer je de naam niet hebt onthouden. Ik zie je straks en kan het je nog eens laten zien.

Riëtte
Door

Riëtte

op 10 Feb 2016

dankjewel !

Jacqueline
Door

Jacqueline

op 06 Feb 2016

Het lijkt erop dat de dans met een meer naar buiten gericht stuk begint (zakkat?) en minder met iets kleiners naar binnen gericht. Ik hou ook erg van de structuur in baladi met heldere overgangen en daarbij de verschillen in wat het met mij doet. Dan nog kan je zelf de mate van expressie kiezen: groots en meeslepend of rustiger en kleiner. Ik geloof dat ik baladi het meest toegankelijk vindt. Het was donderdag weer heerlijk!

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 06 Feb 2016

Interessante observatie Jacqueline. Mijn baladi buikdans op de film begint met een taqasim (solo van het accordeon). Het klopt dat ik het taqasim dan wel meer naar buiten gericht dans. Anders dan wanneer de muziek gelijk ermee begint. Ze hebben de introductie (tahmilah) in dit muziekstuk overgeslagen. Het taqasim word ook in dit muziekstuk opgevolgt door de zakkat (het segment met de accenten). Fijn nog om te lezen hoe je de expressie kiest. Het klopt baladi is het meest toegankelijk. Dat is zowel muzikaal alsook fysiek. Dank je wel voor je complimenten over de buikdansles van afgelopen donderdag!

Esther van Eeuwen
Door

Esther van Eeuwen

op 06 Feb 2016

Hoi, Sabouschka, wat leuk om je te zien dansen. Mooi. Wat wordt er precies bedoeld met zeemeermin (awady)? Ik heb nog nooit buikdans gedaan op live muziek. Ik zou het wel eens willen proberen. Liefs, Esther.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 06 Feb 2016

Hoi Esther, Dank je wel voor je complimenten! Ik heb in antwoord op Leny wat meer verteld over het segment van de awady. Ga even 5 berichten naar boven scrollen graag. In mijn dans in het filmpje boven is de awady zo goed als overgeslagen. Tussen 0.52- 1.44 minuten heb je er wel een korte awady. Volgende week ga ik nog eens dieper in op de segmenten in baladi muziek en buikdans. Dat is werkelijk een aanrader om op live muziek te buikdansen. Wat daarbij enorm helpt is het om Egyptische muziek te bestuderen. Veel erna luisteren, erop dromen en dansen. In mijn buikdanslessen gebruik ik bijna uitsluitend origineel Egyptische muziek. Die is vaak live opgenomen. Waarbij je het spel van de muzikanten met alle leuke verassingen en grapjes nog hoort. Kom een keertje naar een proefles. 30 en 31 maart kan dat weer in Amsterdam en Haarlem. In Utrecht kun je op zaterdag 2 april ook een losse workshop volgen. Liefs, Sabouschka

Reactie plaatsen