Shimmies laten billen, heupen, buik trillen

Shimmies laten billen, heupen, buik trillen

Een van de meest fascinerende bewegingen in buikdans zijn de shimmies. Shimmies brengen je hele lijf in een aangename trilling. Deze trilling ontspant en activeert tegelijkertijd.  Shimmies laten billen, heupen, buik trillen en bevrijden je van overbodige spanningen.


Shimmies is de meerderheid van shimmy. Ik noem ze in mijn buikdanslessen ook vaak shivers en shakes. Shivers / shimmies zijn hele fijne trillingen alsof je lichaam gaat beven voor plezier. Shakes zijn dezelfde bewegingen maar wat groter en minder verfijnd. Shimmies laten billen, buik, heupen trillen en zorgen zo voor stress release. Al je organen in je buik worden zachtjes doorgeschud. Zo geef je jezelf al buikdansend een massage.

Ik kreeg een keer een jonge vrouw voor de proefles met een zeer specifieke klacht. Ze had al maanden achter elkaar geen menstruatie. Dat was raar omdat ze niet zwanger was. Ze werd door een van mijn oud leerlingen naar mij gestuurd. De volgende dag kreeg ik een enthousiast mailtje dat ze mee wilde doen met de cursus van buikdanslessen. En dat ze gelijk de volgende dag haar menstruatie had gekregen. Wat ik niet wist was, dat diegene die haar had gestuurd met hetzelfde probleem ooit naar mij was gekomen – en dat ze dezelfde oplossing heeft ervaren in mijn buikdansles. Shimmies laten billen, heupen, buik trillen en stimuleren de vrouwelijke klieren en organen.

Al trillende in je shimmy voel je op en top vrouw. Ik zie de vrouwen heel uitdagend en sexy met elkaar buikdansen. Dat niet om een man te verleiden (die is er ook niet in mijn buikdanslessen), maar om in hun vrouwelijke kracht te staan. Het is een spel wat ik ook ken van zowel Egyptische alsook Marokkaanse vrouwen onderling. Je laat je schoonheid en power zien. Je houdt niets achter. Je geeft je over aan de opzwepende ritmes. Je doet je shimmies. Shimmies laten billen, heupen, buik trillen. Doordat je zo open en kwetsbaar durft te zijn stimuleer je de ander om dat ook te zijn. Dat spel bouwt zich volledig op in het kringspel.

Het trommelsolo  is de meest geschikte muziek voor je shimmies. Je kunt lekker op los trillen. In het kringspel spring je in buurten in het midden van de kring om met elkaar te buikdansen. De vrouwen in de buitenkring moedigen je aan door klappen, roepen en vreugdekreten. Shimmies laten billen, heupen, buik trillen en je leeft je helemaal uit.

– billen, heupen, buik
– schouders, borsten

– hou de voeten onder je bekken
– hou de voeten parallel
– werk vanuit je benen
– houd de knieën los
– ga op en neer met je knieën (buigen en bijna strekken maar net niet)
– hou de beweging van het buigen en bijna strekken van je knieën klein
– doe dat snel en zonder na te denken
– laat je billen, buik, heupen helmaal los
– laat ook je ruggegraat lekker los
– ontspan je schouders
– blijf vooral ook ademen
– ontspan in de beweging

Je hebt ook shimmies op een been. Hoe doe je dat?
– kies het been waarmee je de shimmy maakt
– duw je af met de voet van de vloer
– laat je knie kleine snelle bewegingen op en neer maken
– plaats je andere been sierlijk naast je maar dan wel zonder gewicht

Er zijn ook nog shimmies in de lengtelijn. Wij oefenen deze in mijn buikdanslessen soms met Nubische ritmes. Volgens een van mijn leerlingen komt dit dichtbij een methode voor stress release, de TRE (Tension Releasing Exercises). Het geheim is daarbij wel dat het trillen dusdanig word opgewekt dat de beweging onwillekeurig word. Dat word in TRE voorafgegaan door specifieke oefeningen. Shimmies laten billen, heupen, buik trillen en ook hierbij is het de bedoeling dat de beweging uiteindelijk onwillekeurig word. Ook in mijn buikdanslessen worden shimmies voorafgegaan door specifieke oefeningen. Shimmies laten billen, heupen, buik trillen en al je stress van je afglijden.

–  maakt overal langdurige spanningen los.
–  Het maakt endorfinen los,
–  reguleert de hormoonhuishouding
–  en brengt je in een toestand van diepe ontspanning.
–  Het is net een massage die je door je eigen beweging aan jezelf geeft. Shimmies laten billen, heupen, buik trillen en doen je diep ontspannen.
Shimmies laten billen, heupen, buik trillen. Het geeft je zo veel plezier  en doet je ook nog eens zo goed.

* = de psoas dat is een spiergroep langs de zijkant van de voorkant van de lendenwervelkolom. De psoas spieren hebben aanhechtingen aan de binnenkant van je  benen, net onder het perineum. Ze gaan dan omhoog tot bij de eerste zwevende rib. Ze vullen ook de kommen van je beide bekkenhelften. De psoas spiergroep wordt ook vaak de dansers spier genoemd. Deze diepliggende spiergroep verbindt je hele lichaam met elkaar. Een van mijn vroegere moderne dansleraren keek ooit met mij naar een van mijn buikdans optredens. Hij was helemaal gefascineerd door het feit dat ik blijkbaar de hele tijd met mijn psoas werkte in mijn buikdans… Ik had dat toen helemaal niet door!

Voor de gevorderde buikdanseres is er ook nog de zogenaamde layering. Dat betekent dat je shimmies in andere bewegingen laat terugkomen. Maar daarover een andere keer meer. Blijf me volgen….

Heb je ooit shimmies gedaan? Hoe voelt dat? Als je al langer buikdanst kun je een tip geven aan een beginner? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

In de zomermaanden is er altijd een wat langere zomervakantie. De buikdanslessen in Amsterdam eindigen op 17 juni en beginnen pas weer op 23 september. Buikdanslessen Haarlem  eindigen op donderdag 18 juni en beginnen weer op 24 september. Buikdanslessen Utrecht in workshop vorm eindigen op 7 juni en beginnen weer op 20 september.

Er is goed nieuws: er staat een korte zomercursus buikdanslessen in Amsterdam in de planning. Deze korte zomercursus begint na 17 juni en loopt tot ergens in juli (exacte data zijn nog niet beschikbaar). De korte zomercursus word  op de woensdag avonden in studio Stichting de Lichting van de Inktfabriek gegeven. Lestijd: 20.00-22.00 uur. Heb je interesse? Stuur me graag een mailtje.

Vond je dit waardevol? Dan zou ik het super tof vinden wanneer je dit zou willen delen. Je kunt dat doen door op de knoppen onderaan te drukken en het artikel te delen met Face book, Twitter, Google + en LinkedIn. Uiteraard mag je het artikel ook doorsturen.

Over de schrijver
Wanneer je bij Sabouschka les komt nemen dan kom je eindelijk tot rust. Sabouschka combineert een energieke, creatieve geest met een mooie houding en een soepel lichaam. Zij studeerde af als uitvoerend danser en choreograaf. Haar afstudeerproject was een voorstelling die mensen wakker schudde en oproept tot respect van het anders zijn van elk individu. Sabouschka is doordrongen van de authenticiteit van Egyptische buikdans als kunst en zelfexpressie voor de unieke vrouw. Als danser en lichaamsgerichte therapeut weet zij als geen ander mensen in beweging te brengen, van binnen en van buiten. Met die ervaring kan zij met recht stellen dat ze jou als hoogopgeleide vrouw helpt om in alle dynamiek jouw innerlijke rust te vinden: innerlijke rust van waaruit jij weer in beweging en tot expressie komt.
Thera
Door

Thera

op 24 Apr 2015

Ik ga je blog een aantal keer herlezen. Ik ga me eens richten op het loslaten van mijn buik bij het doen van shimmies. Ik probeer zelf om te voelen waar ik in mijn lichaam iets vastzet bij het doen van shimmies. En daar dan mijn aandacht heen te laten gaan. Shimmies zijn heerlijk om te doen. Ik voel me er vrij bij en de muziek vind ik fantastisch. Ik word er vrolijk van. Dus vaker thuis doen! Ik heb er wel de nodige voorbereidende oefeningen, bijv, met de voeten, voor nodig. Interessant om te bezien wat er gebeurt zonder die oefeningen.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 24 Apr 2015

Dat is inderdaad een interessant onderzoek om uit te vinden wanneer de shimmies het makkelijkst gaan. Heeft het golven van de voeten invloed? Of de Plié in parallel (het buigen en strekken van de knie). Of de C-curve? Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Integreer shimmies in je dagelijks leven. Je kunt de shimmy doen als je gaat afwassen. Zo doe je hem regelmatig thuis. Dan word je van het afwassen vrolijk...

Sylvia
Door

Sylvia

op 24 Apr 2015

Terwijl ik dit lees herinner ik me een oefening in een van mijn vroege beginnerslessen die ons naar de shimmy toe moesten werken: we gingen zitten op de grond, en deden eerst een langzame ritmische shimmy met alleen de knieën, en daarna steeds sneller. Het is niet zo'n hele lekkere oefening als je net als ik moeite hebt om met de benen vooruit op de grond te zitten, maar wel een toegankelijke manier om te leren wat voor beweging het eigenlijk is: als een buikdanser een shimmy ziet doen zie je zo veel bewegen dat het in het begin even lastig kan zijn om je enkel op je knieën te concentreren, en de grondoefening dwingt je daar een beetje toe. En als je dan opstaat merk je dat de rest (buik, dijen, heup) dan vanzelf meetrilt, terwijl je alleen met je knieën werkt.

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 24 Apr 2015

Wat je ook kunt doen is om onder je zitknobbeltjes een dubbelgevouwen mat leggen. Doe de verhoging net zo hoog tot je wel makkelijk gaat zitten met de benen recht vooruit. Dan kun je deze oefening doen en word ze makkelijker en voelt ze ook beter. Wat je ook kunt doen in staande positie: - sta op een been (hou je desnoods ergens aan vast) - laat het andere been lekker bungelen - verleng het bungelende been zachtjes vanuit de kom van je heup - schud zachtjes - hou dit een halve minuut vol - sta weer op beide benen, benen onder je heupen, voeten parallel en schud lekker zachtjes verder Zo krijg je ook een mooie shimmy!

Riëtte
Door

Riëtte

op 25 Apr 2015

WAT EEN GOEDE TIPS ! DIE IK ZEKER GA GEBRUIKEN ! Steeds zei ik 'ik kan het niet, ik leer het niet'.... Een aantal weken geleden heb ik aangeleerd om tegen mezelf te zeggen 'je kan het wél' en raad eens wie mij dat geadviseerd heeft ? Natuurlijk Sabouschka ! Het is voor mij een heel andere insteek en het werkt ook nog !! Na de buikdansles van vorige week met heerlijk grondwerk, voel ik al dat er iets veranderd is in mijn lichaam, in ieder geval hier in mn kamertje met de pc en cd'tjes dans ik er lustig op los ! Mijn heupen en billen gedragen zich anders, en ik laat het maar gebeuren, het voelt goed ! Op de trommelsolo's sta ik gewoon te schudden, daar komt vast wat gêne; gehinderdheid, remming, schaamte, verlegenheid om de hoek kijken ! Ik ben best verbaast. Net of ik het een beetje begin te snappen en dat stemt mij vrolijk en dan ga ik weer ff dansen ! Groetjes Riëtte

Sabouschka
Door

Sabouschka

op 25 Apr 2015

Wat goed van je dat je deze zin in je hoofd hebt omgedraaid. En dat je daardoor geleidelijk aan leert om je lijf te volgen - in plaats van andersom. Gefeliciteerd met deze doorbraak Riëtte! Dan word je nogal verast door de intelligentie van bijvoorbeeld je heupen. Gêne; gehinderdheid, remming, schaamte, verlegenheid dat hebben we aangeleerd omdat we als kleine meisjes niet eens met de heupen mochten wiegen... In de Arabische wereld waar de vrouwen gesluierd rondlopen mocht dat weer wel. In sommige opzichten zijn de vrouwen in bijvoorbeeld Egypte dan vrijer. Dat is natuurlijk ook wel weer afhankelijk van de sociale klasse en van of ze in de grote stad of op het platteland wonen. Maar het psychologische korset van de lichaamspantser is er niet. Daarom moeten ze hun mooie vrouwenlichaam bedekken. Wij mogen ons lichaam heel sexy en bloot tonen als we dan maar in ons hoofd zitten. En daardoor minder genietend en verleidelijk rondlopen. Sta jezelf gewoon toe om verlegen te zijn terwijl je heupen lekker trillen... Deze uitstraling is juist ook weer mooi. Deze zichtbare kwetsbaarheid word door velen zelfs als schattig gezien. Fijn dat je mijn tips gaat gebruiken. Lekker weer verder buikdansen!

Reactie plaatsen