Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

Souplesse bereik je niet door jezelf uit te rekken

Souplesse bereik je niet door jezelf uit te rekken

Souplesse bereik je niet door jezelf uit te rekken. Veel mensen denken van wel. De waarheid is je word alleen maar stijver van. Buikdansen helpt om weer soepel te worden. Zeker wanneer je lichaamsgericht gaat dansen.

Ik zie regelmatig mensen die graag soepel willen worden en zich te pas en te onpas uitrekken.
Zelf deed ik dat vroeger ook. Ik rekte en strekte en was heel lenig. Maar ik miste daardoor veerkracht. Toen ik moderne dans studeerde moest ik minder ver gaan rekken dan dat ik kon rekken. Dat vond ik best moeilijk maar ik deed mijn best. Totdat ik het eindelijk snapte.

Als je een elastiek te ver uitrekt dan word het slap

Een van mijn belangrijke dansdocenten legde uit dat als je een elastiek te ver uitrekt dan word het slap. Wie wil er  een slap lichaam? Dat wilde ik niet. Souplesse bereik je niet door jezelf uit te rekken.

Souplesse bereik je niet door jezelf uit te rekken

Maar wat doe je dan? Je blijft net onder het niveau van je kunnen. Net onder het niveau van hoe ver je kan uitrekken. Buikdansen zal je daarbij helpen. Voor het buikdansen heb je veerkracht nodig. Je strekt je heup minder ver dan dat je kan. Daardoor behoud je snelheid en je word soepel.

Tai Chi werkt met gewichtsverplaatsing

In Tai chi werk je met gewichtsverplaatsing. Dan praat je over een vol been en een leeg been. Het volle been heeft gewicht. Het lege been heeft geen gewicht. Daarmee maak je dan een stap waardoor het gewicht zich weer verplaatst. Heb je het eens uitgeprobeerd met gewoon lopen?

In mijn buikdansles werk je met gewichtsverplaatsing

Tijdens mijn dans studie moderne dans leerde ik mijn lichaamsgewicht waar te nemen en in te zetten. Bij mijn reizen naar Egypte keek ik naar hoe de buikdanseressen daar bewogen. Ik zag dat ze continu hun gewicht verplaatsen. Dat maakt de beweging zo veel zachter en vrouwelijker dan bij onze buikdans.  De meeste westerse buikdans is minder zacht en vrouwelijk. Maar juist deze kwaliteiten fascineren mij. Zo heb ik mijn ervaring uit de moderne dans meegenomen naar het buikdansen.

Een dansbeweging zonder gewichtsverplaatsing is een schijnbeweging

Tegen het einde van mijn dans studie stelde een docent dat elke beweging waarbij je gewicht niet verplaatst een schijnbeweging is. Dat maakte dat ik mij inzette om echte dansbewegingen te maken. Ik zette mij in om mijn lichaamsgewicht in te zetten in mijn dans.

Wanneer je werkt met gewichtsverplaatsing word je vanzelf wel soepel

Moet ik dan stoppen met mezelf uitrekken? Is het voldoende om een lekker in je lijf gevoel te verkrijgen? Alleen maar buikdansen en mijn gewicht laten stromen zoals een zandloper? Ja het is belangrijk dat je stopt met jezelf uit te rekken. Doe mijn oefeningen uit mijn E-book en ga dansen. Doe dit regelmatig, het liefst elke dag eventjes.

Dat je soepel kan zijn zonder lenig te moeten zijn

Ben jij soepel geworden door de buikdanslessen? Of ben je daardoor soepel gebleven? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

Soepel worden door buikdans

Wil je meedoen met de buikdanslessen? Alles weer laten stromen en in de flow komen? Wil je soepel worden zonder dat het pijn doet? En ook nog plezier beleven? Kom vanaf donderdag naar de buikdansles in Haarlem. Klik hier om je in te schrijven of om meer te weten te komen.

Ken je ook vrouwen die soepel willen worden? Deel dan deze blog met je netwerk van Facebook en Whatsapp enz.

Groetjes,
Sabouschka

 

Comment Section

9 reacties op “Souplesse bereik je niet door jezelf uit te rekken


Door Femy op 28 maart 2019

Door jouw lessen ben ik me vooral heel erg bewust geworden van mijn voeten en daarmee ook van het feit dat, wanneer je danst, bijna altijd je gewicht verplaatst. Tijdens de authentic movement lessen begint de derde ronde voor mij altijd bij het bewustzijn in mijn voeten. Of ik nu zin heb om te dansen of niet, ik begin met het voelen van mijn voeten en daaruit ontstaat vanzelf gewichtsverplaatsing. Ik vind het heel fijn om tijdens authentic movement met m’n ogen dicht me helemaal over te geven aan die verplaatsing van gewicht. Dat voelt heerlijk en dan voel ik me vrij!


Door Sabouschka op 29 maart 2019

Wat goed dat je vanaf de voeten bezig bent met voelen hoe je wil dansen. Want een huis bouw je ook van onder af aan. Net zoals je bij je lichaam vanaf de voeten begint met bewegen.

Super dat je jouw beleving deelt dat je helemaal kunt overgeven aan de gewichtsverplaatsing die keren dat je met de ogen dicht mag dansen in de les. Fijn dat dit heerlijk en vrij voelt


Door Jamila op 29 maart 2019

Hoi Femy en Sabouschka,

Daar ben ik helemaal mee eens, dansen is voor mij het zelfde als lopen. Het begint met verplaatsen en dan gaat het verder je lichaam door.
Ik word soepel door de beweging heel langzaam en heel klein te beginnen en dan heel langzaam op te bouwen. Op een gegeven moment geeft je lichaam aan dat het groter kan en sneller en dat is zo genieten.
Groetjes,
Jamila


Door Sabouschka op 30 maart 2019

Een rustige opbouw is zeer belangrijk. Dat is dus jouw geheim voor je mooie buikdans Jamila. Klein en langzaam bewegen in het begin. Met het gemak alsof je loopt.

Het werkt ook nog eens op meerdere vlakken. Je lichaam word stap voor stap opgewarmd. Een eventuele toeschouwer zal de rust waarderen waarmee zij kan wennen en genieten van je buikdans. Die word opgebouwd van een begin via een hoogtepunt tot een einde. Alle bewegingen worden bewust afgemaakt.

In feite beschrijf je hier hoe je begint tot het lichaam zover is om te spreken. Dat betekent dat je dan vanzelf beweegt en gedreven word door passie. En dat is inderdaad genieten! Daar gaat het mij om.


Door Claire op 2 april 2019

Bedankt voor de uitleg Sabouschka. Ik wist niet dat Tai Chi werkt met gewichtsverplaatsing. Natuurlijk werken wij met gewichtsverplaatsing tijdens de danslessen maar ik had er niet over nagedacht. Ik blijf jouw lessen volgen voor meerdere redenen en soepel blijven is er maar één van. Dat doe ik al vele jaren. 🙂


Door Sabouschka op 4 april 2019

Wat lief wat je schrijft Claire. Het is zo mooi om te zien dat je elk jaar weer nog beter danst. Ik voel mij vereerd dat ik je mag blijven begeleiden bij het soepel en veerkrachtig blijven en in je buikdans.


Door Ine vam Ameijde op 4 april 2019

Wat een toeval dat je hier nu over schrijft. Ik beoefen zelf al jaren tai chi en daarbij is het inderdaad belangrijk dat je je gewicht in je voeten laat zakken en zo je balans beter behoudt. Ook het rustig afmaken van de bewegingen is daarbij belangrijk. Tijdens de les moesten we een beweging doen die mij moeilijk afging. Sandre deed hem nog eens voor en ik maakte de connectie met tai chi. Ze vertelde toen ook dat het buikdansen veel raakvlakken heeft met tai chi. Sinds ik het buikdansen erbij ben gaan doen, voel ik mij ook steeds soepeler worden. Voor mij is het een geweldige aanvulling, waar ik ook nog eens heel blij van word. Ik heb mij in jaren niet zo soepel gevoeld.


Door Sabouschka op 4 april 2019

Wat goed om te horen dat je in jaren niet zo soepel hebt gevoeld. Daar maak je mij weer heel blij mee. Dan weet ik dat mijn concept van voorbereidende oefeningen en danstechniek gevolgd door de vrije dansexpressie echt werkt. Dat je soepel wordt desondanks dat je al wat ouder was toen je op les kwam.

Ik geniet ook altijd van je stralende lach tijdens het buikdansen. Fijn dat je er zo veel plezier aan beleefd.


Door Ine van Ameijde op 9 april 2019

Dank je wel Sabouschaka. Jouw lessen volgenden is een van de betere beslissingen in mijn leven geweest. Echt genieten.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.