Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

Wat heeft buikdans met Qigong te maken

Wat heeft buikdans met Qigong te maken

Wat heeft buikdans met Qigong te maken? Meer dan je denkt. Beide bewegingsvormen zijn heel gezond. Maar  buikdansen is veel leuker.

Zowel in buikdans alsook in Qigong ga je werken met het openen van het lichaam. Aarden, centreren en verplaatsen van gewicht. Verder ga je het middenkanaal openen. Wat zit daar qua anatomie?

Anatomie

Qua anatomie zit in het middenkanaal de wervelkolom.  Ik stel me het middenkanaal voor als een lege buis. Het is een ruimte waar gewicht doorheen kan stromen. De wervelkolom zit daar ook. Maar hoe stel je die voor? Denk je überhaupt soms aan je ruggengraat? Ook dan wanneer je rug geen pijn doet? Of heb je alleen maar iets geleerd van schouders terug borst uit en hoofd omhoog?

Veerkracht

Wanneer je kijkt naar een anatomieplaatje van de wervelkolom dan zie je geen rechte lijn. Wat je wel ziet zijn steeds elkaar opvolgende tegenovergestelde curves. Je hebt hollingen en bollingen.  Je rug moet nergens volledig hol zijn. En ook een bochel wil je niet. Maar een beetje een holling en een beetje een bolling is juist wel gezond.  Het geeft veerkracht. Je verkrijgt schokdemping. Zo kan je tegen een stootje. Bij de nek hoort een zachte holling net als bij de onderrug. Bij de bovenrug en het heiligbeen hoort een zachte bolling.

Hoe je ruggengraat soepel wordt

De schouders kun je beter laten vallen. Ze mogen wel een beetje hangen. Het borstbeen zacht naar beneden laten smelten i.p.v. uitsteken. En je hoofd zijn eigen stand laten vinden. Terug naar de natuur. Naar de natuur van onze houding en beweging. En zo dan zachtjes wiegen op oosterse melodieën. Met een zwevende wervelkolom en sterke geaarde heupen.

Wat heeft buikdans met Qigong te maken?

Wat heeft buikdans met Qigong te maken? Net als in de Qigong  moeten je benen voor buikdans doorlaatbaar worden. Laat ze worden  net als buizen. Doorlaatbaar voor wat? Voor het lichaamsgewicht. Alleen zo kan je aarden. En je knieën moeten beweeglijk zijn.  Ze moeten kunnen buigen. Je haalt ze van het slot. Aarden betekent de beweging vanuit je centrum laten ontstaan. Je centrum heet in de Qigong je dantien. Het zit ongeveer 2 cm beneden je navel.

Zacht en soepel

Wanneer je geaard bent en je wervelkolom zacht en soepel is dan pas kun je mooi buikdansen. Krachtig, zacht en soepel  net als water. Stel je voor dat jouw rug ook zo word.

Wat helpt jou om soepel te worden en dat ook te blijven?  Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

Nog steeds kun je soepel worden

Snap je nu waarom je ook als vrouw van boven de 30, 40, zelfs 50 en daarboven nog steeds soepel kan worden wanneer je bij ons komt buikdansen?  De buikdanslessen in Amsterdam, Haarlem, Utrecht en Zaandam beginner weer in week 3 in januari. Klik hier om je aan te melden en voor meer informatie.

Deel deze blog graag met je netwerk op Facebook enz.

Groetjes,
Sabouschka

 

 

 

Comment Section

10 reacties op “Wat heeft buikdans met Qigong te maken


Door Ine op 9 november 2019

Hallo Sabouschka,
Hoe waar wat je schrijft Sabouschka. Ruim twee jaar geleden begon ik met buikdansen. Ofschoon ik de technieken niet beheerste genoot ik heel erg van het dansen en had ook veel baat bij de oefeningen die je vooraf met ons deed. Naast het buikdansen beoefen ik tai chi en heb ik ooit ook Qigong beoefend. De laatste twee jaar is mijn begrip van de tai chi gegroeid evenals de beoefening ervan en sinds enige tijd voel ik steeds meer de connectie van tai chi, Qigong en het buikdansen. Vooral het beter aarden vanuit je voeten, maar ook het bekken zorgt ervoor dat ik me soepeler voel in mijn bewegingen. Het ontspant meer en ik haal nog meer innerlijk plezier uit het dansen. Ik ben zo blij dat ik hiervan kan genieten en dat het zo’n goede uitwerking heeft op mijn lichamelijk en geestelijk welzijn. 🙏 dank je Sabouschka


Door Sabouschka op 9 november 2019

Wat lief wat je hier schrijft Ine. Fijn om te horen dat je zo blij bent dat je zo van het buikdansen kunt genieten. Wat leuk dat sinds je bij me op dansles zit ook je begrip en beoefening van de tai chi is gegroeid. Het beter aarden vanuit je voeten maakt je lichaam soepel.


Door Claire op 9 november 2019

Bedankt voor het uitleg. Jou warm-up oefeningen en buikdansen houd mijn rug meer soepel en ik sta met een betere houding in mijn dagelijks leven.


Door Sabouschka op 10 november 2019

Goed om te horen dat mijn oefeningen een positief effect hebben op je dagelijks leven.


Door Meriem op 13 november 2019

Hi Sabouschaka, jij hebt me eindelijk geholpen om van mijn schouders recht en rug recht perikelen af te komen. Als kind heb ik met mijn rug tegen de muur aan moeten staan vanwege mijn ‘holle rug’ en heb deze onnatuurlijke houding aangenomen. Jouw c-curve oefeningen maken mij dat ik me natuurlijker beweeg tegenwoordig. Shokran!


Door Sabouschka op 16 november 2019

Wat lief wat je schrijft Meriem. Ik ben zo blij dat ik je daarmee heb mogen helpen. We leren soms zo veel nonsense over onze houding. Zo jammer Ik ben blij dat mijn C-curve oefeningen jou helpen om je natuurlijke houding terug te vinden.


Door Milou op 14 november 2019

Vroeger was ik erg verlegen en liep ik daardoormeer gebogen en met hoofd naar beneden. Door mijn ouders is de zin ‘schouders rechtop, hoofd omhoog’ vaak herhaald. In een van de eerste lessen benoemde jij dat dit westerse cultuur is maar niet een natuurlijke houding, dat van nature onze schouders een klein beetje mogen hangen. Dat strak schouders optrekken, borst vooruit en hoofd omhoog helemaal niet zo’n natuurlijke houding is, was voor mij best wel een eye opener.


Door Sabouschka op 16 november 2019

Wat goed dat dit een eye opener voor je was. Je ouders bedoelden het zeker goed. Maar ze wisten niet anders. Fijn dat je nu beseft dat je schouders een beetje mogen hangen. Dat je borstbeen naar beneden mag smelten en je hoofd bovenop je ruggengraat mag balanceren.
Dat een goede houding niet iets is wat moeite hoeft te kosten. Omdat ze mee mag bewegen met alles wat is.


Door jacqueline op 18 november 2019

Ik ervaar je opbouw in oefeningen vaak als zo prettig. Bijvoorbeeld als we na grond oefeningen weer gaan staan. Dan sta ik volkomen anders: zachter en als het ware “vanzelf”. Het opgericht zijn voelt dan als moeiteloos en natuurlijk aan. Ik probeer dat gevoel en het “voelend staan” ook in mijn dagelijks leven toe te passen in mijn houding. Een wereld van verschil met “een goede houding” aannemen en het lichaam rechtop houden waarbij alle zachtheid en flexibiliteit (en expressie!) verdwijnt. Ook door te dansen kom ik zo geaard en flexibel op mijn benen te staan. Heerlijk!


Door Sabouschka op 21 november 2019

Dat klopt dat het een wereld van verschil is met wat de meesten van ons hebben geleerd over een goede houding. Dat voelend staan miste ik altijd bij westerse buikdanseressen. Voelend staan is de basis van voelend bewegen en voelend buikdansen. Dan pas zijn je bewegingen sensueel. En heb je een warme uitstraling. Daarom besteed ik er zo veel aandacht aan dat aspect.

Wat fijn dat je dit ook meeneemt naar je dagelijks leven!

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.