Gratis e-book, Lekker in je lijf dankzij buikdans
E-book buikdansDirect downloaden

Page content

Yoga en buikdans

Yoga en buikdans

Yoga en buikdans. Als je bij mj op buikdansles zit dan krijg je een yogales gratis erbij.

Alhoewel ik je geen yoga asanas (lichaamshoudingen) laat uitvoeren zijn verder alle ingrediënten van yoga en buikdans aanwezig in mijn lessen. In mijn oefeningen ervaar je introspectie, het samenspel van body en mind en eenheid in jezelf en met alles om je heen. En je drukt jezelf uit in je buikdans.

Mindfulness

De warming – up heeft veel overeenkomsten met mindfulness. Yoga en buikdans geeft je nog meer: je gaat van binnen naar buiten. Vanuit introspectie ga je in de vrije expressie. Egyptische buikdans geeft je daarvoor een kader.
• Je laat je ademhaling stromen.
• Je laat je gedachten komen en gaan.
• Je richt je aandacht naar de gewaarwordingen in je lichaam.
• Je volgt je eigen beweging met aandacht.

Egyptische Buikdansbewegingen

Er is altijd tijd gereserveert in mijn buikdansles waarbij je jouw Egyptische buikdansbewegingen oefent. Je doet dit een tijdje en daarna laat je het weer los. Dat is de reden waarom ik jou bij voorkeur de danstechniek voor de warming – up laat oefenen.

Yoga en buikdans

Tijdens de warming – up heb je aandacht voor heel andere zaken. Je komt tot rust en ontspanning. Tegelijkertijd train je jouw lichaam, word je sterk en soepel en ga je eleganter bewegen in het dagelijks leven. En leer je bijna ongemerkt ook nog heel mooi buikdansen.

Lichaamsbewustzijn

Yoga en buikdans heeft een duidelijk concept. Lichaamsbewustzijn verkrijg je door ontspannende sensomotorische oefeningen. Dat is de naar binnen gerichte aandacht. Vanuit deze naar binnen gerichte aandacht kom  je terug naar buiten. Je gaat in de vrije expressie binnen een bepaald kader van bewegingen. Je gebruikt de Egyptische muziek als stimulans en inspiratie. Ook de muziek geeft je extra houvast.

Muziekinterpretatie

Je word begeleid in het herkennen van de structuren in Oriëntaalse muziek. Je volgt nauwkeurig waar de muziek om vraagt. Aandachtspunten voor de muziekinterpretatie zijn:  Op de vierkante meter buikdansen of de ruimte gebruiken. De melodie of het ritme volgen. Ik help je om de bewegingen op die momenten van de muziek te maken  zoals traditioneel in Egypte word gebuikdanst.

Beginnende buikdanseressen

Als beginner krijg je meer begrenzing. Alhoewel je de nieuw geleerde bewegingen met je eigen bewegingen mag mengen, zo vraag ik je wel om goed naar de oriëntaalse muziek te luisteren. Je let er op om wel of niet de ruimte te gebruiken. Waar is de muziek intens? Dan dans je vaak op de plaats. Waar is er een soort riedeltje? Dan mag je door de ruimte. Door aandacht te schenken aan wat sterker is, het ritme of de melodie kies je vanzelf tussen ritmische bewegingen of vloeiende.

Gevorderde buikdanseressen

Als gevorderde buikdanseres heb je zowel buikdans bewegingen alsook de traditionele manier van muziekinterpretatie geinternaliseerd. Je kunt nu spelen met daar tegenin te gaan.  Wees lekker rebels. Zo vergroot je jouw vrijheid van expressie. Je kunt namelijk erop vertrouwen  dat je celluair geheugen ervoor zorgt dat het echte buikdans blijft. Dat op een hoog technisch niveau, gecombineerd met grote muzikaliteit en persoonlijke uitstraling. Ik begeleid je verder daarmee op jouw persoonlijke pad.

Beginnende buikdanseressen en gevorderde buikdanseressen inspireren elkaar

Sinds ik de beginners met de gevorderden samen heb gevoegd zie ik een fenomeen wat de moeite waard is om te benoemen. Ik zie de beginners zich in een rap tempo ontwikkelen. Nooit eerder zag ik deze ontwikkeling zo snel gaan. Als beginner word je hartelijk in de groep opgenomen. Je leert niet alleen van mij maar ook van al die prachtig dansende vrouwen die graag met je delen hoe ze daar gekomen zijn. Ze laten je graag deelgenot zijn van wat ze allemaal overwonnen hebben. En hoe dat hun levens positief heeft beinvloed en dat nog steeds doet. Als beginner geef jij een frisse wind en nieuwe inspiratie aan de gevorderde buikdanseressen. Het is wederzijdse inspiratie!

Wat heeft dit allemaal nog met yoga te maken?

Yoga betekent eenheid. Tijdens de oefeningen vooraf breng je lichaam en geest met elkaar in balans. Vanuit dat bewustzijn van eenheid dans je vanuit de muziek. Je word eens met de muziek.

Samen dansen

Dans je samen met anderen word je ook nog eens een met je mededanseressen. Dat zonder je eigen identiteit op te geven. Je past je in sommige opzichten aan de ander aan terwijl je in andere opzichten juist bewust contrast aanbrengt.

Dansen voor publiek

Dans je voor anderen dan word je eens met je publiek. Je neemt je publiek mee naar in jouw emotionele innerlijke wereld. Of je gaat juist naar buiten om je publiek actief te ontmoeten.

Binnen en buiten

In mijn buikdansles leer je te schakelen tussen binnen en buiten. Yoga en buikdans betekent dat je het bewustzijn van eenheid meeneemt naar je buikdans. Dat je echt bent en jezelf niet verliest. De vrije dansexpressie op muziek is een prachtige manier om dat te oefenen in een veilige sfeer. Daarna neem je dit stukje voor stukje mee naar je dagelijks leven.

Oefeningen

Ervaar jij verschil tussen het buikdansen na de oefeningen of zonder oefeningen vooraf? Heb je de oefeningen eens thuis gedaan? Merkte je verschil? Deel het met elkaar. Schrijf onderaan in het kader.

Zomer activiteiten

De korte zomercursus in Amsterdam is gisteren net begonnen. Wat is het een leuke groep! De zomer workshop in Haarlem op 8 augustus gaat ook zeker door. De aanmeldingen stroomden al binnen. Tot nu toe is er nog plaats. Als je op een later moment pas weet of je mee gaat doen aarzel dan niet om contact op te nemen.

Vond je dit waardevol?

Druk onderaan op de knoppen van Facebook, Twitter, Google+ en/of LinkedIn. Voel je ook vrij om dit artikel door te sturen. Bedankt alvast voor de moeite.

Geniet van het lekkere hete zomerweer. Eindelijk is het zomer!

Opdat jij mag stralen!

Groetjes,
Sabouschka

 

 

Comment Section

6 reacties op “Yoga en buikdans


Door Thera op 3 juli 2015

Ik ervaar een groot verschil of ik dans met of zonder vooroefeningen. Met vooroefeningen ben ik me bewust van mijn houding, verandert mijn bouding ook en kom ik tot mezelf. Pure verwennerij. Ik dans dan beter.
Ik vind bijv. de oefeningen uit de Chi Kung en de moderne dans fijn. Zo is er het afwikkelen van de voeten. Die heb ik nodig om weer steviger op mijn voeten te staan. En dat werkt dan weer door in de dans. Het voelt ook fijn om weer al mijn lichaamsdelen te voelen.
Deze oefeningen regelmatig ook thuis doen, zou voor mij zeer goed zijn.
Of in kleine pauzes overdag.


Door Sabouschka op 5 juli 2015

Goed om te horen dat je houding dan positief verandert. En dat dit gebeurt terwijl je het als pure verwennerij ervaart. En je dan beter danst.
Lijkt mij een heel goed idee om het golven van de voeten eventjes te doen tussendoor bij het werk.
Ik ben erg benieuwd naar het effect.


Door Riëtte op 4 juli 2015

ODE AAN SABOUSCHKA

Yes, ik sleep me uit mn bed, omdat t al weer warm begint te worden !
Vannacht alles open gehad , nu gaan de ramen en deuren dicht en gordijnen dicht en 2 blowers voluit aan,
zo blijft het in huis leefbaar !

Vanaf mijn jeugd heb ik al Transcendente Meditatie gedaan, werd dus al jong met mantra en mediteren bekend.
Erg fijn; aandacht en rust voor jezelf !

Rond mn 6e begon ik ook met gymnastiek, de vereniging heette WIK; willen is kunnen en dat is een hele ware stelling ! Ik vond het heerlijk en heb zeker tot mn 20e actief geturnd. Eigenlijk altijd goed en lenig kunnen bewegen.

Vanaf mn 30e ook gekozen voor Hatha Yoga, wat ik in Hilversum heb gedaan.
Goede lenigheid en relaxing. Met 40 heb ik gewoon lekker mn forties gevierden, levenservaring opgedaan,
wat mij maakt tot ik wie ik nu ben !

Met 50 begin ik te denken; ik heb nog steeds niet bereikt om mn dansblokkade te stoppen…

Maar in 2012 leerde ik Sabouschka kennen in Kreta !
Hotel Coral in Matala zuid Kreta. Daar komen wij al 7 jaar onafgebroken !

Er was een grote barbecue en Griekse dans met alle toeristen van het hotel !
Maria, eigenaresse hotel, zou het ons wel es ff leren,,,,
En ik stond naast Sabouschka en vond die pasjes moeilijk, maar ik zette door.
Naast me ging het zo makkelijk en wat is ze mooi !

Later moest de kring hand in hand verder dansen en ik deed mee !
Later met Raki erbij trad Sab. op
Yes, wat was dit verrassend !

Nu, 2 jaar lessen bij Sabouschka is mijn ‘innerlijke pestkop’ verdwenen en dans ik fijn binnen mn mogelijkheden !

Ik ben blij dat ik mn hele leven veel met mn lichaam heb gedaan, hard werken, lichamelijk bezig zijn,
dat geeft mijn MS geen kans om onnodig te verslechteren !

Ik geniet van elke les !

Liefs Riëtte X


Door Riëtte op 5 juli 2015

En dan ben ik nog vergeten dat ik in ’13-’14 in Amstelveen bij Invivo een Mindfulness & Compassie cursus heb gedaan met huiswerk en meditatie in de lessen.
De 9 factoren van Mindfullness: niet oordelen, geduld, eindeloos beginnen
(als een 1e keer), vertrouwen (in jezelf !), niet streven, acceptatie (erkenning/toelating), loslaten, compassie (mildheid/ liefdevolle vriendelijkheid)

Ik probeer zoveelmogelijk rekening te houden met deze goede factoren, maar dat lukt niet altijd….


Door Sabouschka op 5 juli 2015

Dank je voor je complimenten! Wat grappig dat je met de Griekse dansen naast me danste. Ik kende je toen nog niet en kreeg pas terug thuis een mail van je. En – ik had zelf geen Raki op toen ik optrad. Ik zag wel dat die werd geschonken. Maar ik drink nooit een druppel voordat ik dans…. Ik had nog kostuum mee nog muziek. Ik zocht ter plekke Griekse muziek uit die me raakte en ik dook ermee in de expressie. Het was weer eens een liefdeslied!Leuk dat je het filmpje boven hebt geplaatst.
Super fijn om te weten dat een leven vol met beweging je ziekteproces van de MS aanzienlijk vertraagd.
Ik ben ook heel blij dat ik je heb kunnen helpen om je dansblokkade los te laten. Dat je nu erop concentreert om je persoonlijkheid te uiten in je buikdans. Dat je op die weg nu bent begonnen. Op weg naar oriëntaalse dansexpressie en veel plezier.


Door Sabouschka op 5 juli 2015

Niet oordelen, geduld en steeds dansen met een beginners mind daar zijn we in mijn buikdansles ook steeds mee bezig!
Erop vertrouwen dat het vanzelf komt als je maar blijft komen naar de dansles en meedoet met de oefeningen en lekker danst. Dan kun je vertrouwen op je cellulair geheugen.
Leren dansen door niet te streven. Spelenderwijs leren dansen door los te laten van hoe het zou moeten. Plezier beleven vanuit de acceptatie van hoe je nu buikdanst.
Ik zet de buikdansles zo op dat er een sfeer van vertrouwen ontstaat. Mildheid word je aangeboden door de anderen. Dat helpt je om in mildheid ook naar jezelf te kijken.
Er zijn vele parallellen naar mindfulness. We zijn mindful aan het buikdansen.
Leuk dat je ook zo een cursus Mindfulness & compassie al hebt gedaan.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.